اعضای شورای شهر تهران بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران را به پایان رساندند. در این طرح قرار شد شهرداری تهران مناطق بی دفاع شهری با مالکیت عمومی را تعیین تکلیف کرده و با شناسایی آنها را کاربری مولد تبدیل کند.

شورای شهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازمعاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در جریان دویست و نودو هفتمین جلسه اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی  طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران پیشنهاداتی را ذیل ماده واحده این طرح ارائه دادند.

اولین پیشنهاد از سوی چند تن از اعضای شورا شهر مطرح شد و زهرا صد ارعظم نوری درباره این پیشنهاد گفت: از آنجا که پیش از ارائه این طرح از سوی شورا شهرداری شروع به انجام این کار کرده و مطالعاتی در این باره انجام دشه است پیشنهاد می شود مدت زمان حداکثر ۶ ماه ارائه لایحه پس از تصویب به حداکثر دو ماه کاهش یابد.

ارائه لایحه طرح تفصیلی منطقه ۱۲ طی ۲ ماه غیر ممکن است

در ادامه گلپایاگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران د رمخالفت با این پیشنهاد گفت: ارائه لایحه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲در عرض دو ماه غیر ممکن است.

محمد سالاری در ارائه نظر کمیسیون گفت: ما از ابتدای این شورا پیگیری این لایحه بودیم و انتظار ما این بود که آماده شود. حتی آن روزی که ما طرح را ارائه داریم، دوستان در شهرداری گفتند نیاز به طرح نیست ما می خواهیم لایحه را بیاوریم. منتظر شدم و دیدم نیامد. الان هم من قبول دارم که یکی سری مسائل مثل حرایم را در دو ماه نمی شود تعیین تکلیف کرد. کمیسیون با تغییر به دو ماه موافق است. در ادامه رای گیری انجام شد و این پیشنهاد با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

پیشنهاد بعدی از سوی ناهید خدا کرمی درباره اصلاح بند ۱۰ ماده واحده ارائه شد. منطق تاریخی در شهرهای همطراز تهران که درای مناطق تاریخی و خاص هستند در جهت کاهش عبور و مرور اتومبیل اقداماتی را انجام می دهد. من برای بند ۱۰ پیش بینی مشارکت و تملک و ارائه مشوق را پیشنهاد می‌کنم.

سید حسن رسولی در مخالف با این پیشنهاد گفت: با بحت پیش‌بینی امکان مشارکت به معنای این که با پیمانکارانی که در بافت فرسوده هستند مشارکت صورت گیرد موافقم اما درباره تمکل با توجه به وضعیت مالی شهرداری مخالفم. پیشنهاد می کنم کلمه تملک حذف شود که اساسا قابلیت اجرا ندارد. وضعیت مالی شهرداری امروز  و در آینده طوری نیست که بتواند از طریق تملک اقدام کند.

در ادامه  نوری در موافقت با این پیشنهاد گفت:  دراین پیشنهاد به نوعی به احیای بافت تاریخی توجه شده که در این جهت می توان گاهی شهرداری می تواند با ارائه مشوق  اقدامی انجام دهد و گاهی با مشارکت. در این میان در زمانی هم می توان با تملک این اقدام را انجام دهد. معنای این پیشنهاد این نیاز که همه پلاک ها تملک شود. شهرداری می تواند در مواردی با بررسی اوضاع از این وضوع استفاده کند.

علی اعطا نظر کمیسیون را ارائه کرد. او گفت:  در این رابطه قانون حمایت از مرمت و احیای بافت تاریخی مصوب مجلس در سال ۹۸ را داریم که درباره مرمت و احیا این بافت ها با روش های مختلف از جمله مشوق ها صحبت می کند. نکته دوم این است که اساسا بحث تملک و مشارکت و مشوق مالی هیچ وقت در طرح تفصیلی مطرح نمی شود و موضوع طرح تفصیلی این گونه نیست

در ادامه با پیشنهاد اعضا واژه تملک حذف شد و پیشنهاد به رای گذاشته شد و با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

خداکرمی در ادامه پیشنهادی را ذیل بند ۱۱ ماده واحده ارائه کرد. او گفت: کرمی ذیل بند یازده که درباره بازنگری ضوابط پارکینگ عبارتبه منظور کاهش عبور مورد در محدوده تاریخی در این منطقه اضافه شود تا مشخص شود که قرار نیست پارکینگ ساخته شود.

در ادامه حجت نظری درمخالفت با این پیشنهاد گفت: جای این پیشنهاد در طرح تفصیلی نیست. اگر بخواهیم ضوابط پارکینگ بررسی کنیم ایا می توانیم محدودیت تردد نظر بدهیم. آیا این موضوع جزو اختیارات شورای عالی ترافیک نیست؟ کل منطقه تقریبا تاریخی است یعنی در کل منطقه نباید هیچ پارکینگی احداث شود.

سالاری اما در موافقت با این پیشنهاد گفت: هدف از بازنگری در طرح تفصیلی همین پیشنهاد و کاهش جذب مسافر به این منطقه است. به نظرم این پیشنهاد با عبارت ایجاد محدودیت در جذب سفر اصلاح شود. این پیشنهاد از اهداف طرح تفصیلی است.

اعطا با نطرح کردن نظر کمیسیون گفت که ما با این پیشنهاد موافقیم. در ادامه جلسه این پیشنهاد با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید.

ناهید خداکرمی پیشنهاد یک بند الحاقی را داد. او درباره این پیشنهاد گفت: موضوع این پیشنهاد شناساسی کیله بناهای بدون مالک و رها شده و پیش بینی سازوکار قانونی برای تملک آن است.

نظری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این موضوع باید به تصویب مجلس برسد. با توجه به این که شوراعالی استان ها در این سال های پیش نویسی به مجلس ارائه نکرده به نظر نمی رسد این موضوع قابل تحقق باشد. همچنین خود مجلس هم اراده حل این موضوع را ندارد. از سوی دیگر جای این پیشنهاد در طرح تفصیلی نیست و البته قابلیت اجرایی هم ندارد.

خداکرمی در ادامه گفت: ما هیچ تکلیفی برای شهرداری ایجاد نمی کنیم. اما حواسش را جمع می کنیم که این منطقه با ارزش است و حواسشان را بیشتر جمع کند. حداقل در طرح تفصیلی بیاید که اولویت برای تملک حق شهرداری است.

ابراهیم امینی در ادامه گفت: گذشت زمان حق ایجاد شده و حق فرد را از بین نمی برد و مردم شهروندان بر اموال خود مسلط هستند. با این کار اصلا سنگ و رو سنگ بند نشود. همین حالا هم مردم از دست اندازی بر املاک خود هراسان هستند وای به حال اینکه روزنه ای ایجاد کنیم به این بهانه تملک انجام شود. این موضوع در حیطه اختیار ما نیست اگر روزی بخواهد الزامی ایجاد شود باید مجلس این کار را بکند و در اختیارات شورا نیست. در ادامه این پیشنهاد پس گرفته شد.

ایجاد زیرساخت‌های تجارت الکترونیک درمحدوده بازار

احمد مسجد جامعی در ادامه پیشنهادی را در جهت ایجاد زیرساخت های تجارت الکترونیک در محدوده بازار ارائه کرد. مسجد جامعی گفت: بازار قدمت زیادی دارد. بازار طی سال های گذشته برای ارتقا خود دائما از ظرفیت جدید استفاده کرده است. مثلا نخستین بانک در بازار ایجاد شده است. در شرایط جدید تجارت شکل جدیدی پیدا کرده برای حفظ بازار به نظر می رسد زیر ساخت های لازم برای تجارت الکترونیک ایجاد شود. البته این موضوع  نباید ساختار سنتی بازار را به هم بزند.

گلپایگانی در واکنش به این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد در چارچوب طرح تفصیلی نیست.

در ادامه همچنین امینی گفت: زیر ساختهایی که از طریق اینترنت  و تجارت الکترونیک ایجاد شود باید در طرح تفصیلی بافت دیده شود.

در ادامه اعطا نظر کمیسیون را اعلام کرد: این موضوعی است که ربطی به طرح تفصیلی ندارد این پیشنهاد خوبی است اما در چارچوب طرح تفصیلی نیست. در ادامه این پیشنهاد رای گیری شد و با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید.

مسجد جامعی همچنین پیشنهاد بند الحاقی را با موضوع طراحی زندگی شبانه متناسب با کارکرد بازار و حذف نقاط آسیب زای اجتماعی ارائه کرد.

گلپایگانی درباره این پیشنهاد گفت: پیشنهاد درستی است  اما در چارچوب طرح تفصیلی نیست. طرح تفصیلی راجع به تراکم، کاربری و شبکه دسترسی بحث می کند این موضوعات در چارچوب طرح تفصیلی نیست. بعد موضوع این است که این کارها را نمی توان طی دو ماه انجام داد.

در ادامه سالاری نظر کمیسیون را ارائه کرد و گفت: صحبت آقای گلپایگانی درست است طرح تفصیلی ردباره پهنه بندی است اما می توان این موضوع را در قالب پیوست های مطالعاتی مورد بررسی قرار داد.

این پیشنهاد با ۱۸ رای موافق تصویب شد.

مشارکت بازاریان در مرمت و احیاء بازار

پیشنهاد دیگری در ادامه از سوی مسجد جامعی با موضوع کاهش اتکا به منابع مالی دولتی و افزایش مشارکت بازاریان در مرمت و احیا ارائه شد. مسجد جامعی درباره این پیشنهاد گفت: در عقبه این پیشنهاد احترام به ذینفعان منطقه است اگر به سمت مشارکت نرویم آثار باقی نمی ماند. این موضوع تنها بار اقتصادی ندارد بلکه بار فرهنگی و اجتماعی  نیز دارد.

امینی درباره این پیشنهاد گفت: هر جا بحث مشارکت است شهرداری طوری پا  گردن سرمایه گذار می گذارد که او از کار خود پشیمان می شود. باید سرمایه گذار احساس کند به میزان سودی که در جای دیگر دارد، اینجا هم سود خواهد کرد. باید پس از سرمایه گذاری حرمت سرمایه گذار  و سرمایه انها را در نظر بگیریم.

خلیل آبادی در ادامه پیشنهاد دارد به جای کلمه بازاریان سایر ذینفعان نیز اضافه شود. یک کلمه اضافه کنیم. این پیشنهاد با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

پیشنهاد آخر با امضا مسجد جامعی، خداکرمی و اعطا به عنوان پیشنهاد الحاقی ارائه شد. موضوع این پیشنهاد شناسایی مناطق آزاد و بی دفاع و تبدیل آن به کاربری های مولد بود.

صدر اعظم نوری طی تذکی درباره این پیشنهاد گفت: واژه مناطق آزاد گویا نیست. کاربری مولد هم نداریم. باید این واژه ها دقیقا تعریف شود.

در ادامه امانی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در شهری که ملک به عنوان یک سرمایه ومنبع مالی شناخته می شود کدام ملک رها شده است؟ در حال حاضر پرونده هایی که در قوه قضائیه تشکیل شده، بخشی تقریبا به همین املاک رها شده و املاک شهروندانی که به رسمیت شناخته نمی شود، مربوط می شود که شبکه رانتی آنها را به اسم خودشان کرده اند. اگر ملکی رها شده حتما سند دارند احتمالا وراث اختلاف نظر دارند. به نظر پیشنهاد دهندگان این پیشنهاد را پس بگیرند.

رسولی در ادامه و در واکنش به این پیشنهاد گفت: به نظرم پیشنهاد دهندگان کلمه آزاد را حذف کنند. نقاط بی دفاع شهری از دو منظر در طرح تفصیلی قابل طرح است. ممکن است ملکی عقب نشینی داشته و قطعه ای از آن مالک دارد اما فاقد کاربری است و ایزوله و غیر قایل نظارت است که تبدیل به مرکزی برای مفاسد اجتماعی مثل اعتیار و ... می شود. این موارد باید در طرح نفصیلی تعیین تکلیف شود و حتی اگر تملک نشد برای تامین روشنایی آنها اقدام شود.

امینی همچنین در ادامه گفت: هیچ کدام از قوانین  نمی گویند که شهرداری حق دارد چنین فضاهایی را تمک کرده و تبدیل به کاربری مولد کند. زمین ها مالک دارد و خلاف قانون است. بهانه ایجاد نکنیم و وارد مالکیت خصوصی شهروندان نشویم.

سخنگوی شورا در ادامه گفت: فضای بی دفاع شهری بخشی در مالیکت خصوصی و بخشی در فضای عمومی است. اگر وارد موضوع فضایی عمومی و شهری شویم قطعا این کار ضرورت دارد. در منطقه ۱۲ فضاهایی که ممکن است تبدیل به فضای بی دفاع شده باشند اما مالکیت خصوصی دارند زیاد است. نظرما این است موضوع را متمرکز کنیم روی فضاهای عمومی و بدون مالکیت خصوصی و به طور مشخص فضاهای بی دفاع شهری در مالکیت خصوصی نیستند طرح شود. این پیشنهاد با ۱۱ رای موافق به تصویب رسید.

در نهایت کلیات طرح با تغییرات ایجاد شده با ۱۶ رای موافق اعضای شورای شهربه تصویب رسید.

کد خبر 603420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha