سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

ایران با بالا رفتن احتمال توافق هسته‌ای جدید، افزایش ذخایر نفت شناور خود را آغاز کرده است.

نفت

به گزارش همشهری آنلاین،  ایسنا به نقل از پلاتس نوشت: ایران همزمان با آغاز دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم هفته جاری در وین برای احیای برجام، در حال آماده سازی افزایش سریع تولید و صادرات نفت است.

نفت ایران از اواسط ژانویه که بایدن به ریاست جمهوری آمریکا رسید، در ذخایر شناور بیشتر از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

طبق برآورد شرکت اطلاعات انرژی کپلر، نفتکش‌های ایران حدود ۳۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات را از ۲۴ ماه مه در ایران نگهداری می‌کنند. این میزان از هفته‌ای که از سوم ماه مه آغاز شد، ۳۴ میلیون بشکه بود و در آن زمان بالاترین میزان در ۱۳ ماه گذشته به شمار می رفت.

طبق برآوردهای اس اند پی گلوبال پلاتس و برآوردهای مستقل، ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا که مانع خرید مشتریان شده بود، در اواسط سال ۲۰۱۹ تقریبا ۶۰ میلیون بشکه نفت و میعانات در ذخایرش داشت.

در ماه‌های اخیر صادرات نفت ایران بهبود پیدا کرده و به گفته منابع بازار، چین خریدار بزرگ نفت ایران بوده که قیمت ارزانتری داشته است.

نفتی که در ذخایر شناور نگهداری می‌شود به شکل نفت خام و میعانات است که گریدهای اصلی صادراتی ایران مانند نفت سبک ایران، نفت سنگین ایران، بِلِند فروزان، سروش و میعانات پارس جنوبی را تشکیل می‌دهند.

این ذخایر در خاورمیانه و آسیا نگهداری می‌شوند و اکثر این نفتکش‌ها در سواحل ایران، مالزی، چین، اندونزی و امارات متحده عربی قرار دارند.

ایران در دوران تحریم‌های غربی قبلی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ و سپس از سال ۲۰۱۸ به بعد برای نگهداری نفت خود به ذخایر شناور متوسل شد.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد آمریکا آماده رفع تحریم‌های اصلی علیه نفت، پتروشیمی و کشتیرانی ایران است. اما توافق نهایی هنوز حاصل نشده و مذاکرات در خصوص جزییات مختلف ادامه دارد.

اس اند پی گلوبال آنالیتیکس پیش بینی می‌کند پس از حاصل شدن توافق هسته ای تا ژوئن و مشخص شدن جزییات توقف کامل تحریم‌ها تا سپتامبر، صادرات نفت و میعانات ایران از ۶۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مه به ۱.۵ میلیون بشکه در روز تا دسامبر رشد کند.

احتمال معافیت موقتی از تحریم‌های نفتی وجود دارد زیرا ایران در حال پیشرفت به سوی پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای است.

صادرات نفت و میعانات ایران در اوایل مه ۲۰۱۸ که دولت ترامپ به صورت یکجانبه از توافق هسته ای خارج شد، ۲.۹۰ میلیون بشکه در روز بود.

طبق نظرسنجی ماهانه اس اند پی گلوبال پلاتس از تولید اوپک، ایران در آوریل ۲.۴۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بالاتر از دو میلیون بشکه در روز در اواخر سال ۲۰۲۰ بود. تولید ایران پیش از بازگشت تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ در اوج ۳.۸ تا ۳.۹ میلیون بشکه در روز بود.

کد خبر 603305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha