پارلمان شهری پایتخت با مصوبه امروز خود، برای حفاظت از بافت تاریخی مرکز تهران، شهرداری را به ارائه طرح تفصیلی منطقه ۱۲ ملزم کرد.

حسن آباد

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس کمیسون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران امروز در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران» با بیان اینکه طرح تفصیلی منطقه، کارایی لازم را ندارد، یکی از مشکلات محدوده مرکزی تهران را احیای بافت‌های فرسوده عنوان کرد.

محمد سالاری یکی از مهم ترین مشکلات  تهران در مناطق مرکزی را توجه به تاب آوری و ایمن سازی شهر دانست و گفت: در این بحث وقتی موانع جدی بر سر صدور پروانه و نوسازی وجود دارد عملاً ایمن سازی صورت نمی‌گیرد و طرح تفصیلی یکپارچه کارایی ندارد.

شهربانو امانی اما در ادامه گفت: براساس برنامه پنجم توسعه شهرداری موظف بوده به بازنگری برنامه‌ها بپردازد که تاکنون محقق نشده است. در حالی که براساس همین برنامه قرارداد اصلاح طرح تفصیلی براساس اصول تی. او. دی در زمان مدیریت پورسیدآقایی مطرح شد.
او ادامه داد: کرونا نشان داده  که باید در سبک زندگی شهروندان اتفاق بیفتد و با چنین مصوباتی در شرایطی که تنها ۷۰ روز از عمر شورا باقی مانده و برنامه پیشین اجرایی نشده است توجه به بخش کوچکی از مناطق قابل توجیه نیست.
سخنگوی شورای شهر هم اما، منطقه ۱۲ را یک منطقه ویژه خواند که همه آن در بافت تاریخی واقع شده است.
علی اعطا گفت: وقتی در این منطقه امکان تردد خودرو وجود ندارد و امکان هرگونه ایجاد بنا سلب می‌شود، نارضایتی برای ساکنان به وجود می‌آید.

احمدمسجدجامعی در ادامه بررسی این طرح در شورا  اظهار کرد: برخی از میراث تهران در این منطقه در حال از بین رفتن است و یکی از آنها حصار طهماسبی است که ۳۰ سانتیمتر آن در مغازه‌های مجوز قرار گرفته است.
این عضو فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در دوره شهردار سابق معرفی شهردار بافت تاریخی پیشنهاد شده بود، گفت: اما این انتقاد مطرح شد که ممکن است تعارض میان شهردار منطقه و شهردار این بافت به وجود بیاید.ر

رئیسکمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران هم در ادامه بحث، با تشکر از طراحان این طرح گفت: شهرداری و شهردار فعلی که از موضع شهرسازی به تهران نگاه می‌کند باید خودشان پیش قدم می‌شدند.

او ادامه داد: توجه شهردار به بافت تاریخی منطقه ۱۲ مشخص شده و یکی از ارزشمندترین نقاط شهری این بافت تاریخی است که از دوره صفویه شکل گرفته و با کشفیات صورت گرفته حتی نشان از یک تاریخ و تمدن بزرگ ایرانی در تهران بوده است.
محمد جوادحق‌شناس با اشاره به اینکه در منطقه ۱۲ شاهد آثار دوره صفوی، افشار، زندیه و … تاکنون هستیم، ادامه داد: برهمین اساس جا داشت، طرح تفصیلی این منطقه را متفاوت می‌دیدم همانطور که منطقه ۲۲ را جدا دیده‌ایم.
او تاکید کرد: زبان توسعه در بافت تاریخی تهران با دیگر مناطق متفاوت است و باید بخشی از منطقه ۱۱ باید به منطقه ۱۲ افزوده شود.
بعد از بحث و بررسی کارشناسی اعضای شورا و سخنان موافقان و مخالفان، درنهایت، این طرح به رای گذاشته شد که کلیات آن با اکثریت قاطع آرا همراه شد. براساس این مصوبه، شهرداری تهران ملزم شد تا طرح تفصیلی منطقه ۱۲ تهران را تدوین و ارائه کند.

کد خبر 602879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha