معاون وزیر امور خارجه ایران پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام گفت: الان می‌توانیم بگوییم یک چارچوب و ساختار توافق مشخص شده است و درخصوص بسیاری از بندهای توافق در حال مذاکره است.

عراقچی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، سیدعباس عراقچی (معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین) به منظور احیای برجام امشب (چهارشنبه) پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی عنوان کرد: دور چهارم مذاکرات ما در وین امروز خاتمه یافت بعد از دو هفته مذاکرات بسیار فشرده در همه سطوح و در موضوعات مختلف که انجام شد.

به چارچوب توافق رسیده‌ایم؛ مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده

این دیپلمات ارشد ایرانی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، بیان کرد: دو هفته کاری بسیار سخت را داشتیم و امروز تصمیم گرفتیم یک جمع بندی از کارمان داشته باشیم و درباره موضوعات باقیمانده، هیأت‌ها به پایتخت‌ها برای آخرین مشورت‌ها مراجعه کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در طول دو هفته موفق شدیم به مقدار زیادی کار را پیشرفت بدهیم، الان می‌توانیم بگوییم به چارچوب توافق رسیده‌ایم و به ساختار توافق دست یافته‌ایم. متن اصلی توافق و ضمیمه‌ها همه مشخص شده، ولی مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده است. بسیاری از بندهای این توافق هنوز در حال مذاکره است.

این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: برخی از موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است و درباره آن‌ها توافق به دست نیامده و به همین دلیل هیأت‌ها احساس کردند اگر چند روز را تنفس بدهیم و به پایتخت‌ها برای مشورت‌ها برگردند، لازم است و باید انجام شود.

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین همچنین گفت: در مجموع می‌توانم بگویم که پیشرفت خوبی داشتیم ولی نمی‌توانیم بگویم کار هنوز تمام شده است، ولی پیشرفت بسیار خوبی حاصل شده است. امیدواریم هفته آینده که مجدد گفت‌وگوها آغاز خواهد شد، هیأت‌ها که به وین می‌آیند تصمیمات خودشان را برای رسیدن به یک توافق گرفته باشند.

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه با تأکید بر این‌که مواضع قطعی ما کاملا روشن است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر مواضع خودش ایستادگی دارد و تا الان هم همه امور براساس مواضع قطعی ما پیش رفته و اختلافات هم جایی است که با منافع و مواضع ما تعارض پیدا می‌کند.

عراقچی گفت: امیدواریم در هفته آینده مذاکرات روال بهتری را به خودش بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره این‌که آیا هفته آینده آخرین دور نشست وین است؟ اظهار داشت: چنین امیدی وجود دارد، بسیاری از هیأت‌ها امروز در نشست کمیسیون مشترک ابراز کردند که از نظر آنها دور آینده می‌تواند دور پایانی باشد. من هنوز نمی‌توانم با این قاطعیت ابراز کنم ما هنوز به جایی نرسیده‌ایم که بتوانیم ادعا کنیم کار خاتمه یافته و فقط جزییات مانده است.

وی گفت: بعضی از موضوعات اساسی هنوز باقیمانده، ولی این طور نیست که راه‌حلی برای آنها وجود نداشته باشد. امیدواریم دور آینده دور پایانی باشد. برخی هیأت‌ها این تصور را دارند ولی با قاطعیت نمی‌شود، گفت.

در هر دو حوزه توانستیم بعضی از گره‌ها را باز کنیم، ولی بعضی از گره‌ها هنوز باقیمانده

معاون وزیر خارجه درباره پیشرفت‌های حاصله نیز بیان کرد: در دو حوزه اصلی داریم کار می‌کنیم یکی حوزه رفع تحریم‌ها و دیگری حوزه هسته‌ای و مبنای کار ما مشخص است که آمریکا باید به برجام برگردد و تعهداتش را انجام دهد و در آن صورت، ایران هم به تعهداتش برمی‌گردد، بعد از این‌که راستی آزمایی کرده باشد.

وی با بیان این‌که مذاکرات بر مبنای بازگشت کامل به برجام صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این با توجه به تحولاتی که بوده، به نظر ممکن است آسان برسد، ولی در عمل جزییات فنی و تکنیکی زیادی دارد که باید حل و فصل شود. ما در هر دو حوزه توانستیم بعضی از گره‌ها را باز کنیم، ولی بعضی از گره‌ها هنوز باقیمانده است.

عراقچی افزود: امیدواریم با مشورت‌هایی که هیأت‌های دیگر در پایتخت‌هایشان انجام می‌دهند، بتوانیم در دور آینده راهگشایی کنیم.

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در پاسخ به سؤالی درباره این‌که توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی پایان می‌یابد و بحث تمدید آن و سفر گروسی به تهران نیز اظهار داشت: برنامه‌ای برای آقای گروسی برای سفر به تهران برای ایشان تنظیم نشده و قراری هم نبوده است ولی درباره تفاهم ایران و آژانس و تمدید احتمالی آن تصمیمی است که در تهران گرفته می‌شود و در حد مذاکرات در وین نیست. در تهران تصمیمات مقتضی در این خصوص حتما گرفته خواهد شد و به ما ابلاغ می‌شود.

کد خبر 602248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha