مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران که این روزها مشغول کاوش‌های باستانی در محدوده غار تاریخی هوتو هستند یک غار تاریخی دیگر را در همسایگی این غار باستانی کشف کردند که گفته می‌شود نشانه‌ها و بقایای موجود در آن می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سوال‌ها و ابهامات موجود درباره اواخر دوران غارنشینی و پیدایش روستانشینی در مازندران باشد.

غار شال بهشهر

به گزارش همشهری آنلاین، غارهای هوتو و کمربند در نزدیکی بهشهر که از آن‌ها با ۱۳ هزار سال قدمت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسانی یاد می‌شود، از سال ۱۹۴۹ که توسط گروه باستان‌شناسی امریکایی کشف شدند تا کنون مورد توجه باستان‌شناسان قرار دارند و داده‌های تاریخی زیادی از آن‌ها کشف شد که آخرین آن‌ها کشف یک غار باستانی در همسایگی غار هوتو است.

گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران که با سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی این روزها مشغول کاوش‌های باستان‌شناسی برای بررسی فرآیند عبور از عصر غارنشینی به دوران کشاورزی و پیدایش روستاها در مناطق شرقی مازندران است، غاری را در فاصله ۳۰ متری غار هوتو کشف کرد که به دلیل کشف جمجمه دو شغال در لایه‌های بالایی غار آن را «شال» به معنی شغال در زبان مازندرانی نامگذاری کردند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی مازندران دهانه این غار از آثار فرهنگی تاریخی پوشانده شده است.

بنا به اظهارات سیف‌الله فرزانه تا پیش از این که این غار تاریخی در همسایگی هوتو کشف شود، قسمتی کوچک از آن معلوم بود. اما کاوش‌گران در خاک‌برداری‌هایی کاوش باستانی این منطقه دریافتند که حفره موجود دهانه یک غار قدیمی است که حداقل ۱۰ متر طول دارد و با برداشتن خاک‌های موجود در آن، عمق و ابعادش نمایان خواهد شد.

باستان‌شناسان و کاوش‌گران حاضر در این منطقه معتقدند با کشف این غار و بررسی و مطالعه روی یافته‌ها و نشانه‌های آن می‌توان به پاسخ‌هایی درباره دلایل و چگونگی گذر از دوران غارنشینی به دوران روستانشینی در این منطقه رسید.

غار هوتو به گفته باستان‌شناسان نشانه‌هایی از دوران اشکانیان تا ۱۳ هزار سال پیش دارد و از آن به عنوان آخرین سکونتگاه غارنشینان ایران یاد می‌شود.

کد خبر 602132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha