شاخص نرخ تورم در ایران در ماه گذشته به 5/21 درصد افزایش یافت. بدین ترتیب، شاخص 12 ماهه بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیرماه به 1/26 درصد رسید که نسبت به رقم 4/26 درصد ماه قبل از آن، اندکی کاهش نشان می‌دهد

این در حالی است که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و مدیریت اقتصادی دولت مهم‌ترین عرصه کارزار در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری در سال آینده محسوب می‌شود؛ هرچند که انتظار می‌رود محمود احمدی‌نژاد برای بار دوم به ریاست‌جمهوری برسد.

سیاست‌های اقتصادی دولت ایران مورد انتقاد گروه‌های سیاسی و همچنین افکار عمومی قرار دارد. اقتصاددانان می‌گویند دولت، دلارهای نفتی را خیلی آزادانه هزینه کرده که این مسئله به افزایش حجم نقدینگی و رشد قیمت‌ها منجر شده است.

اما رئیس‌جمهوری معتقد است که تورم یک معضل جهانی است و البته کشورهای مخالف ایران، بر این مشکل می‌افزایند.

این در شرایطی است که دولت همچنان نرخ‌ سود بانکی را کمتر از نرخ تورم نگاه داشته و این مسئله‌ای است که به گفته اقتصاددانان مانع اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم شده است.

نرخ تورم در دوره 3 سال اخیر، روند رو به صعود داشته است و از 11 درصد به بالای 20 درصد رسیده است.

البته برخی اقتصاددانان می‌گویند نرخ تورم چند درصد بالاتر از آن چیزی است که بانک مرکزی اعلام کرده، چون معتقدند بسته کالاها و خدمات مصرفی که در شیوه آماری بانک مرکزی برای محاسبه نرخ تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل حال اکثریت مردم نمی‌شود.

رویترز – 7 آگوست 2008

کد خبر 60106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز