مریخ‌نورد «استقامت» در هفته‌های گذشته به جز پشتیبانی از پرواز بالگرد «نبوغ» صخره‌ای اسرارآمیزش اطرافش را هم بررسی کرده است.

Rocks

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com «استقامت» برای بررسی این صخره‌ها در مریخ از دو وسیله‌اش استفاده کرده است: یکی تاباندن لیزر به سنگ‌ها با استفاده از «سوپرکم» (SuperCam) و دوم استفاده از دوربین «واتسون» WATSON (مخفف حسگر مکان‌نگار زاویه باز برای عملیات و مهندسی) که در انتهای بازوی رباتی‌اش قرار دارد.

«استقامت» صخره‌های اسرارآمیز روی مریخ را بررسی می‌کند
تصویری که دوربین «مسترکم زد» در مریخ‌نورد استقامت از صخره‌های دهانه «جزرو» گرفته است

گروه کنترل ماموریت می‌خواهند بدانند این صخره‌ها منشا آتشفشانی دارند یا رسوبی. صخره‌های آتشفشانی می‌توانند به علنوان ساعت‌های زمین‌شناختی عمل کنند و به پژوهشگران اجازه می‌دهند درک بهتری از تاریخ و تحولات دهانه «جزرو» (محل فرود «استقامت») پیدا کنند که میلیاردها سال پیش یک دریاچه و دلتای رودخانه در آن قرار داشته است. صخره‌های رسوبی که از طریق رسوب سنگ ‌و گل‌ولای در طول زمان به وجود می‌آیند، با امکان بیشتری ممکن است رد پاهای حیات احتمالی در مریخ را حفظ کرده باشند.

دنبال کردن این رد پاهای حیات یکی از دو ماموریت اصلی «استقامت» به همراه گردآوری و انبار کردن چندین نمونه از سطح مریخ است که به طور بالقوه ممکن است اهمیت اخترزیست‌شناسی داشته باشند. این نمونه‌ها بعدا در یک ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا احتمال در اوائل سال ۲۰۳۱ به زمین بازگردانده خواهند شد.

تعیین کردن منشا صخره‌های دهانه «جزرو» ممکن است نیاز به خراشیدن سطح آنها و به دست آوردن اطلاعات درباره ترکیب درونی آنها داشته باشد که دو ابزار دیگر روی بازوی روباتی «استقامت» می‌توانند انجام دهند: «پیکسل» (PIXL) (ابزار سیاره‌ای سنگ‌شیمی پرتو ایکس)  که طیف‌سنج پرتوایکس است و «شرلاک» (SHERLOC) ( اسکن‌کننده محیط‌های زیست‌پذیر با رامان و لومینسانس برای مواد آلی و شیمیایی) که  طیف‌سنج فرابنفش است که از تصویربرداری دقیق و لیزر فرابنفش برای کانی‌شناسی دقیق و شناسایی ترکیبات آلی استفاده می‌کند

کد خبر 601020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    22 1
    خداوندا بزرگیتو شکر واقعاً نمیشه به خلقتت فکر کرد تو چقدر بزرگی