مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

بسیاری از کشاورزان چهارمحال و بختیاری این روزها به جز دسته و پنجه نرم کردن با خشکسالی باید آفت ملخ‌های بومی را نیز مهار کنند.

مبارزه با ملخ صحرایی

 به گزارش همشهری آنلاین، بنا به گفته کارشناسان و براساس  آمار هواشناسی، طی یک دهه گذشته، ۹۳ درصد چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید بوده‌ که این مساله بر زندگی و اقتصاد کشاورزان و دامداران استان تاثیر گذاشته است.

آفت ملخ به غیر از محصولات کشاورزی، آسیب جدی به مراتع که منبع اصلی غذای دام عشایر و دامداران استان است وارد می‌کند. از سوی دیگر کشاورزان استان هم نگرانند که این آفت موجب نابودی محصولاتشان شود. با این وجود امسال به دلیل بارش کم باران و خشکسالی، رویشگاه‌های طبیعی استان مانند مراتع با رشد کمتر علف مواجه بودند که عدم کنترل به موقع آفت ملخ می‌تواند همین میزان علوفه موجود را نابود کند و دامداران را به چالش بیشتری بکشاند.

اما براساس گفته، کارشناسان جهاد کشاورزی، هنوز از هجوم ملخ‌های صحرایی مهاجر به استان گزارشی اعلام نشده و ملخ‌هایی که در مزارع استان دیده می‌شود ملخ بومی شاخک بلند است که این ملخ از جنگل به سمت مزارع حاشیه جنگل ریزش دارد و به زمین‌های کشاورزی هجوم می‌آورند.

شروع سمپاشی‌ها

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از آغاز مبارزه با ملخ بومی در اراضی کشاورزی این  استان خبر داده‌ است.

فرشید شبانی افزود: بیشترین سطح آلوده به ملخ بومی در شهرستان‌های لردگان، خان‌میرزا و کوهرنگ‌ است و تاکنون بیش از ۱۰۰ هکتار از مزارع شهرستان خان‌میرزا سمپاشی شده و در شهرستان کوهرنگ و لردگان نیز این روند آغاز شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته سطح مبارزه با ملخ بومی در استان در ۱۲۰۰ هکتار بود که پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل افزایش خشکسالی این سطح تا ۱۷۰۰ هکتار نیز افزایش یابد.

شبانی بر همکاری سایر نهادها به خصوص مدیریت ستاد بحران استان برای تامین اعتبار در زمینه خرید سم تاکید کرد و گفت: طرح مبارزه با ملخ بومی با همکاری کشاورزان، سازمان  جهادکشاورزی و بسیج سازندگی در آغاز شده است.

وی گفت: تا کنون هجوم ملخ‌های صحرایی مهاجر به استان نداشتیم و ملخ‌هایی که در مزارع استان دیده می‌شود ملخ بومی شاخک بلند هستند. این در حالی است که روزانه گروه‌هایی از سازمان جهادکشاورزی استان در شهرستان‌های هم‌مرز با خوزستان مدام در حال مراقبت و پایش هستند.

به گفته وی، ملخ شاخک بلند، ملخ مراکشی و ایتالیایی از جمله گونه ملخ‌های مشاهده شده در سطح مزارع استان است که ملخ شاخک بلند بیشتر در سطح اراضی کشاورزی مشاهده می‌شود.

کد خبر 600942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha