رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در طول ۴ سال گذشته ۴۰ کیلومتر خطوط مترو و ۳۰ ایستگاه مترو ساخته شده گفت : شورا از عملکرد شهرداری در احداث خطوط مترو رضایت دارد.

هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین ، محسن هاشمی که مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ متروی تهران که در منطقه ۲۲ و در نزدیکی دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شد به اهمیت حمل و نقل عمومی به ویژه  حمل و نقل عمومی انبوه برای کلان‌شهرها اشاره کرد وگفت: از سال ۱۳۶۳و  قبل تر از آن یعنی سال ۱۳۵۴ که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تاسیس و سپس به دلایلی فعالیتش بعد از انقلاب متوقف شد، تا  خطبه نماز جمعه آیت الله هاشمی  که در سال ۶۳ برای فعالیت مجدد ساخت مترو خواندند ۴۶ سال می گذرد.در طول این مدت خوشبختانه  ۲۳۰ کیلومتر مترو ساخته شده است که یعنی  به طور متوسط سالی ۵ کیلومتر.

او ادامه داد: اگر ما این حرکت را در طول این سال‌ها دو برابر می کردیم یعنی سالی ۱۰ کیلومتر می‌ساختیم اکنون  شبکه کامل مترو بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران ساخته می شد.یعنی یعنی در حدود ۴۶۰ کیلومتر خط مترو با بیش از ۲۵۰  ایستگاه.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همانطور که پیش می رویم و به علائم حیاتی کشورنگاه می کنیم که یکی از آنها پروژه های مربوط به مصرف است، می بینیم که پروژه هایی از این دست (افتتاح خطوط مترو) در راستای کنترل آلودگی هوا، کاهش اثرات محیط زیستی،  صرفه جویی کلان در وقت مردم و صرفه جویی در  سوخت اثر گذار است .

هاشمی با بیان اینکه این نوع پروژه ها به پروژه های توسعه پایدار معروف هستند، گفت: دلیلش این است که به هیچ وجه برای آیندگان مسئله ایجاد نمی کنند.در حالی که خیلی از پروژه ها بعضا ۵ یا ۱۰ درصد و یا حتی  ۶۰ تا ۷۰ درصد اثرات مخرب محیط زیستی دارند .لذا هیچ مخالفتی با اجرای پروژه هایی نظیر افتتاح خطوط مترو وجود ندارد و هزینه کردن برای این پروژ برای کشور و مردم سودمند است.

تلاش برای توسعه حمل و نقل عمومی و کنترل آلودگی هوا

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: طی دوره ۴ ساله شورای پنجم همانطور که بارها اعلام شد یکی از اولویت ها، حمل و نقل عمومی و کنترل الودگی هوا بوده لذا در این راستا بیش از ۲۶ ایستگاه مترو که چند روز آینده  ۴ ایستگاه دیگر به آن افزوده می شود افتتاح شده یعنی  در طول این مدت ۳۰ ایستگاه مترو افتتاح شده که عدد قابل قبولی است.

هاشمی اظهار کرد: هر چند این پروژه ها در طول و روند فعالیت  سال‌های گذشته انجام می شود اما باید گفت در طول این ۴ سال طول خطوط مترو اضافه شده نیز بالغ بر  ۴۰ کیلومتر بوده است که البته نزدیک به  ۲۰ کیلومتر  باز افتتاح بوده و برای این موارد نیز هزینه زیادی شد تا به استاندارد برسد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: لذا شورا و به ویژه کمیسیون عمران و حمل و نقل  از این حرکت انجام شده در دوران اقای حناچی رضایت دارد.

هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مشکلات و خلاء هایی که وجود داشت و خود من از بدو ورود به شورا تذکر دادم  استفاده از دستگاه های حفاری اتوماتیک بوده که  در گذشته خود من پیگیری کردم تا پیمانکاران این دستگاه ها را خریداری کرده و در احداث خطوط مترو استفاده کنند. به گونه ای که دو دستگاه از آنها توسط قرار گاه خاتم الانبیا در خط ۷  و یک دستگاه در خط ۶ توسط شرکت آهاب  به کار گرفته شد که خوشبختانه تونل خط ۶ به اتمام رسید. یک دستگاه هم در خط ۳ توسط شرکت سابیر بین الملل به کار گرفته شد که بعد از اتمام تنول در بخش توسعه جنوبی خط ۶ تا حرم حضرت عبدالعظیم به کار گرفته شده که خوشبختانه این قطعه نیز به پایان رسیده است.

به کار گیری دستگاه‌های حفاری اتوماتیک در پروژه‌های اولویت دار

هاشمی اظهار کرد: البته یکی از این دستگاه در تونل مترو اسلامشهر به کار گرفته شده که جای شکر دارد ولی با این حال ۳ دستگاه حفار مکانیزه بلا استفاده مانده و یکی از آنها امروز در همین عملیات احداث خط ۱۰ به کار گرفته می شود که تقاضای من این است که دو دستگاه دیگر نیز در همین سه ، چهار ماه باقی مانده از عمر مدیریت شهری در پروژه های اولویت دار به کار گرفته شوند.

وی ادامه داد: یکی از این ها می تواند در همین خط ۱۰ به سمت ورد آورد به کار گرفته شود و یا  در خطوط اولویت دار پر اهمیت و یا انشعاب  خط یک به سمت افریقا و بعد به سمت ولیعصر و نمایشگاه و در نهایت به سمت ولنجک فعال شود.

هاشمی افزود: شما می توانمید از مسئولان نمایشگاه بین المللی بخواهید زمین در اختیار شما قرار دهند و چنین عملیاتی را آغاز کنید.

او در ادامه گفت: در اصول مهندسی خطوط مترو یکی از عواملی که سبب مسافر خیزی می شود ساخت انشعابات است . شما می دانید که اگر خطی برای جابجایی یک میلیون مسافر طراحی شود در ابتدا تنها می تواند ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مسافر را جابجا کند و لذا باید با روش هایی موجبات افزایش مسافر را فراهم آورد. یکی از روش ها تی. او. دی است و یکی از روش ها نیز ایجاد آنتن ها یا انشعاب برای خطوط اصلی است. به عنوان مثال در خط ۳ به سمت نیاوریان یک انشعاب باید ساخته شود، یا در خط یک به سمت ولنجک که امیدواریم در این مدت باقی مانده از دستگاه های حفار مکانیزه در ساخت این انشعابات بهره گرفته شود. لذا ساخت انشاعابات در انتهای خطوط باعث افزایش تعداد سفر به مقدار بسیار زیاد خواهد شد.

هاشمی افزود: شما می دانید در خطوط هر دو دقیقه یک قطار اعزام می‌شود و لذا می توان در هر ۶ دقیقه از سه نقطه قطار اعزام کرد که امیدواریم از این حربه در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده شود.

وضعیت معیشت مردم سخت شده است

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز در زمینه اشتغال و معیشت، رشد کم اقتصادی در کشور سبب شده تا وضعیت زندگی مردم سخت تر شود.

هاشمی ادامه داد: در برنامه ششم که اکنون به انتها رسیده است، رشد اقتصادی  ۸ درصد دیده شده بود؛در حالی که  در این سال ها به  رشد منفی رسیدیم که معنی‌اش این است که کشور به سمت مشکلات جدی برای مردم پیش رفته است.

او  ادامه داد:: وقتی رشد اقتصادی  نباشد تولید، اجرا  طرح ها،  ایجاد  اشتغال دچار مشکل می شود،  شغل کاذب ایجاد می شود و خیلی به کشور ضرر می رساند. لذا  برای اینکه علائم حیاتی کشور رشد مثبت داشته باشد تورم کنترل شود، رشد سرمایه گذاری اتفاق بیافتد ،شکاف طبقاتی کم شود، آلودگی هوا کم شود، علائم حیاتی کشور عمدتا باید با توسعه پر شتاب شود.

هاشمی افزود: : در توسعه پر شتاب اقتصادی باید عدالت نیز وجود داشته باشد  و عدالت عمدتا از رفع تبعیض ها ایجاد می شود در نهایت به مبارزه با فساد احتمالی ختم می شود ، لذا باید گفت اگر وضعیت کشور رو به بهبود نهد فساد و رشوه نیز کاهش می یابید و این موضوعی است که در دولت آینده باید مورد توجه قرار گیرد یعنی دولت آینده باید شعار توسعه رفاه و شعار توسعه عدالت را در صدر فعالیت های خود قرار دهد.

کد خبر 600660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha