روز اول ورق برگشت و هم ورق برنگشت؛ این، همه تحولات آغاز ثبت‌نام نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری است.

ثبت نام

همشهری‌آنلاین - ناصر علاقبندان: ورق برگشت به  دلیل تدارک  ۴۰صندلی برای ثبت‌نام افراد و هم اینکه هر که با هر سن و سال پای به تالار بزرگ وزارت کشور گذاشت، ثبت‌نام شد و این یعنی ابلاغیه شورای نگهبان در خصوص شرایط جدید ثبت‌نام در وزارت کشور نادیده گرفته شد. ورق برنگشت زیرا دستور رئیس جمهوری مبنی بر اجرای قانون اجرا شد.

و نیز ورق برنگشت چون شائبه حضور نظامیان در انتخابات سیزدهم نه تنها به قوت خود باقی ماند که درست همین روز اول سه سردار و امیر سپاهی و ارتشی یعنی سعید محمد، حسین دهقان دو سپاهی و نامی ارتشی به عنوان چهره های نسبتا شاخص گروهان نظامی کاندیداها آمدند، هرکدام ساعتی روی یکی از صندلی‌ها نشستند و ثبت‌نام کردند.

البته باید ورق بر می‌گشت زیرا در همین انتخابات قبلی عدد ثبت‌نام‌شدگان به ۱۶۳۶ نفر رسید و مشکل این بود که شرایط ثبت‌نام در قانون مربوطه با شرایط نامزد ریاست جمهوری در همان قانون زمین تا آسمان متفاوت بود و این سبب می‌شد هیات اجرایی انتخابات (وزارت کشور) و هیات نظارت بر انتخابات (شورای نگهبان) از آن ۱۶۳۶ نفر لااقل ۱۵۰۰ نفر را همان اول کاری یعنی پیش از احراز صلاحیت از باب شرایط نامزی مردود اعلام کنند. که خوب خوب نبود و نقص در قانون به حساب می‌آمد.

مشکل برنگشتن ورق اما هنگامی رخ نمود که هفته پیش شورای نگهبان خود جای مجلس نشست و قانون‌گذاری و برای نحوه ثبت‌نام تعیین تکلیف کرد و رئیس جمهوری دستور داد که وزارت کشور به قانون عمل کند یعنی همان روال سابق.

ورق اما برگشت زیرا در میانه اولین روز، سخنگوی شورای نگهبان خبر داد که به نماینده این شورا مستقر محل ثبت‌نام گفته شده که مدارک ثبت‌نام‌شدگانی که بر اساس ابلاغیه شورای نگهبان (یا همان چیزی که به جای قانون به وزارت کشور ابلاغ شده) تنظیم نشده تحویل نگیرد و یعنی ماجرا تازه شروع شده است، امروز از همه داوطلبان صرفا کارت ملی و اسناسنامه اخذ شد.

البته ساعتی بعد هم کدخدایی با لحنی نرم‌تر گفت قانونگذاری نکردیم از قانونگذاری مجلس ناامید شدیم خودمان دست به کار شدیم و هم البته گفت آنچه ابلاغ شده لازم‌الاجرا است. عصر هم رئیس جمهوری در آمد که فضای انتخابات را نباید محدود کرد.

بعضی اتفاقات مهم دیگر روز اول در محیط تالار وزارت کشور از این قرار بود: یک دختر خانم جوان با موتورسیکلت آمد و گفت آمده کشور را نجات دهد. نامی امیردارتشی و وزیر احمدی‌نژادی پس از ثبت‌نام و پیش از هر چیز و فوری گفت که با احمدی‌نژاد مشورت نکرده و ۶۴ برنامه برای اداره کشور دارد. سعید محمد برنامه دور زدن تحریم‌ها و نه لغو آن‌ها و مذاکره را روی میز گذاشت.

از اتفاقات مهم بیرون تالار بزرگ وزارت کشور هم خبر تجمع طرفداران حسین دهقان مقابل مسجد نور روبه‌روی وزارت کشور، خبر نشست سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی با محمدجواد ظریف با راضی کردنش برای ورود به عرصه رقابت و خبر تسنیم و فارس از قطعیت ورود سیدابراهیم رئیسی به صحنه نامزدی انتخابات و از آن سو خبرها رسید از اینکه محسن هاشمی هم که دو روز است به واسطه جوسازی دروغینی از جنس تهمت و پرستو در کلاب‌هاوس حضور پررنگ‌تری در خبرهای انتخاباتی یافته اعلام کرد اگر درخواست‌ها نسبت به ورودش به صحنه در حد قابل قبولی وجود داشته باشد خواهد آمد؛ همچنین خبرهایی از ورود لاریجانی هم دست به دست شد تا لحظه تنظیم خبر ظریف و رئیسی و هاشمی و لاریجانی درباره این خبرها واکنشی نشان ندادند اگر درباره رئیسی یک نماینده از درون یک کمیسیون مجلس خبر داد که قالیباف در مقابل پرسشی گفته به دلیل ورود رئیسی به صحنه بنای نامزد شدن ندارد.

کد خبر 600520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha