قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نحوه تامین و واردات نهاده های دامی به کشور را بسیار نامطلوب خواند و گفت: دام های مولد در حال حذف هستند و این خطر بسیار جدی است.

دام سبک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به تجمع دامداران استان‌های مختلف کشور مقابل سازمان‌های جهاد کشاورزی این استان‌ها، گفت: در روزهای اخیر، دامداران در استان‌های اصفهان، کرمان، یزد و فارس مقابل سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها تجمع و اعلام کردند که اگر شرایط فعلی ادامه یابد، به این تجمعات ادامه خواهند داد و این در شرایط کنونی جامعه و شیوع بیماری کرونا خطرناک است اما شرایط برای تولیدکنندگان به اندازه‌ای دشوار شده که این خطر را به جان می خرند.

وی با بیان اینکه مرغداران و دامداران کشور در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند، افزود: متأسفانه یک سال و نیم است که تولیدکنندگان فریاد می‌زنند شرایط مطلوب نیست اما کسی صدای آنان را نمی‌شنود.

بازارگاه بنزی است که بنزین ندارد!

این فعال بخش خصوصی نحوه واردات غلات و نهاده‌های دامی به کشور را افتضاح خواند و گفت: شیوه توزیع نهاده‌ها در سامانه بازارگاه مطلوب است و دامداران از آن رضایت دارند اما این سامانه مانند بنزی است که بنزین ندارد بنابراین نمی‌تواند حرکت کند.

وی تاکید کرد: اینکه واحدهای بزرگ دامداری کشور تنها به اندازه مصرف یکروز یا یک هفته خود غله دارند، ریسک بسیار بزرگی است، کشور ما سالیانه به حدود ۱۲ میلیون تن غله نیاز دارد و دستگاه‌های متولی باید فکری برای این مساله می‌کردند و چاره‌ای برای آن می‌اندیشیدند، دامدار و مرغدار که نمی‌توانند به دام‌ها و مرغ‌ها بگویند مدتی خوراک نخورید تا نهاده تأمین شود ضمن اینکه حاکمیت باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند تا واحدهای تولیدی برای سه تا چهار ماه ذخایر غله و خوراک داشته باشند.

رهنمایی با اشاره به اینکه خشکسالی در سالجاری نیز مزید بر علت شده است، افزود: در جیره غذایی دام همواره یک بالانسی وجود دارد به عنوان مثال اگر غله فراوان باشد در جیره از علوفه خشبی کمتر استفاده می‌شود و یا بالعکس؛ اما با توجه به خشکسالی امسال برای دامداران این امکان وجود ندارد که کمبود نهاده‌های دامی را با جایگزینی علوفه خشبی تأمین کنند.

وی با اشاره به تأثیرات روانی کمبود خوراک در نابسامانی‌های بازار نیز گفت: وقتی که کمبودی ایجاد می‌شود همه دچار وحشت می‌شوند و تلاش می‌کنند تا نهاده بیشتری خریداری و ذخیره کنند و همین مساله نیز به بحران بازار دامن می‌زند.

خشکسالی به کمبود نهاده‌های دامی و خوراک دامن زده است

رهنمایی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی تولید بسیار بسیار بسیار بحرانی است، اضافه کرد: اتفاقی که سال گذشته برای مرغ افتاد با ادامه این روند برای دام نیز رخ می‌دهد و دامداری به گونه‌ای نیست که مانند مرغ بتوان کاهش تولید آن را در مدت زمان کوتاهی جبران کرد.

وی با اشاره به گرانی علوفه‌های خشبی که تولید داخل هستند، افزود: هم اکنون قیمت کاه و کلش که ارزش غذایی زیادی هم ندارد به کیلویی ۲,۵۰۰ تومان رسیده در حالی که دو سال قبل کیلویی ۵۰۰ تومان بوده است.

رهنمایی اضافه کرد: کمبود نهاده‌های دامی و افزایش مصرف علوفه‌های خشبی در کنار خشکسالی پیش آمده از جمله دلایل این امر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش چشمگیر هزینه‌های تمام شده تولید، گفت: هم اکنون قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم شیرخام بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان است اما همچنان شیر را از دامدار کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند ضمن اینکه در بحث گوشت قرمز نیز با افزایش هزینه‌های تولید مواجه هستیم به عنوان مثال قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوسفند در شرایط فعلی بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است اما هم اکنون قیمت خرید هر کیلوگرم گوسفند زنده از دامداران بین ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان است.

وضعیت گوسفندداران اسفبارتر از سایر دامداران است

رهنمایی تصریح کرد: این در حالی است که مصرف کنندگان نیز این کالا را چندین برابر قیمت منطقی آن خریداری می‌کنند و مشخص نیست چه کسانی این میان سود می‌کنند؟

وی همچنین با اشاره به اینکه در شرایط کنونی وضعیت گوسفندداران بسیار اسفبارتر از دامداران دیگر است، گفت: گوسفند بیشتر تولید گوشت می‌کند و تک محصولی است همچنین به دلیل استفاده از مراتع آنها بیشتر از خشکسالی متأثر هستند.

رهنمایی اضافه کرد: هم اکنون میش‌های آبستن مولد به کشتارگاه فرستاده می‌شوند و این اتفاق در حوزه دام سنگین نیز مشاهده می‌شود که مولدها را حذف می‌کنند و این براِی آینده کشور بسیار خطرناک است اگر به همین منوال پیش رویم طی سال‌های آینده با خسارات هنگفتی در حوزه سرمایه ژنتیکی دامی مواجه خواهیم شد.

میش‌های آبستن به کشتارگاه می‌روند

وی ادامه داد: قبلاً دامداران گاوهایی را که آبستن نبودند و تا ۲۰ کیلوگرم شیر می‌دادند، نگهداری می‌کردند اما هم اکنون گاوهای غیرآبستن را که ۳۰ کیلوگرم شیر می‌دهند، به کشتارگاه می‌فرستند چرا که برای آنها نگهداری این دام‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

رهنمایی تصریح کرد: اگر هر چه سریع فکری برای این وضعیت نشود و مانند یکسال و نیم گذشته مسئولان با بی تفاوتی از کنار این هشدارها رد شوند، با چالشی مواجه می‌شویم که جبران آن ممکن نیست.

کد خبر 600514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha