سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد در حال بازبینی داده‌های کرونا از کشور سی‌شل تا معلوم شود چرا بیش از یک سوم افرادی که قبلا واکسن کرونا زده بودند، آزمایش کرونایشان مثبت شده است.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین وزارت بهداشت سی‌شل، کشوری جزیره‌ای در اقیانوس هند و سازمان جهانی بهداشت تاکیید کرده‌اند که اکثریت افرادی که آزمایش مثبت کرونا پیدا کرده‌اند، یا واکسن نزده بودند یا یک دوز واکسن را دریافت کرده بودند.

با این وجود، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید از نزدیک وضعیت در این کشور را جمعیتی کمتر از ۱۰۰ هزار نفر دارد و شمار موارد روزانه عفونت در آن در حد چند صد نفر است، دنبال می‌کند.

میانگین هفت‌روزه موازد مثبت کرونا در این کشور از ۱۲۰ مورد در ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) به ۳۱۴ مورد در ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) افزایش یافته است. و دو سومی افرادی که آزمایش مثبت داشته‌آند در تماس نزدیک با افراد دیگری بوده‌اند که آزمایش مثبت داشته‌آند.

حدود ۳۷ درصد از افر ادی که آزمایش مثبت کرونا پیدا کرده‌اند، هر دو دوز واکسن‌شان را دریافت کرده بودند.

تا به حال ۵۷ درصد افراد کاملا واکسینه‌شده واکسن ساخت شرکت دولتی چینی سینوفارم را دریافت کرده‌اند و ۴۳ درصد دیگر واکسن آسترازنکا زده‌اند. حدود ۶۰ درصد جمعیت هر دو دوز واکسنشان را تزریق کرده‌اند.

وزارت بهداشت سی‌شل می‌گوید ۸۰ درصد افرادی که به علت کرونا نیاز به بستری شده پیدا کرده‌اند، واکسینه نشده بودند یا بیماری‌های زمینه‌ای داشتند.

سازمان چهان بهداشت می‌گوید کارآزمایی بالینی واکسن سینوفارم نشان داده است تزریق دو دوز این واکسن با فاصله ۲۱ روز اثربخشی ۷۹ درصدی در پیشگیری از بیماری‌علامت‌دار در فاصله ۱۴ روز یا بیشتر پس از دوز دوم واکسن را نشان داده است. آسترازنکا نیز در ماه مارس اثربخشی واکسنش را ۷۶ درصد اعلام کرد.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه واکسن سینوفارم را برای مصرف اضطراری تایید کرد. این تصمیم راه را برای استفاده از این واکسن در برنامه کواکس، برنامه‌ای جهانی برای رساندن واکسن کرونا به کشورهای فقیرتر باز می‌کند.

شمار کلی موارد ثابت‌شده کرونا در سی‌شل از هنگام شروع پاندمی کمتر از ۸۲۰۰ مورد بوده است. شمار موارد بیماری نیز اخیرا اندکی کاهش پیدا کرده است، اما وزارت بهداشت این کشور می‌گوید میزان سرایت ویروس بالا و مایه نگرانی است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید واکسیناسیون کرونا به تنهایی نمی‌تواند سرایت ویروسص را به طور کامل متوقف کند و باید اقدامات بهداشتی پیشگیری‌کننده مانند فاصله‌گیری اجتماعی، ماسک زدن و شستن دست‌ّ‌ها ادامه پیدا کند.

کد خبر 600488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha