چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جاده‌ای در شهر کوچک هلندی هانگلو با یک بتون تصفیه‌کننده هوا پوشیده خواهد شد تا تاثیر این ماده در کاهش آلودگی فزاینده هوا مورد آزمایش قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارشناسان در دانشگاه تونته این سنگفرش‌های بتونی را که حاوی افزودنی بر پایه اکسید تیتانیوم هستند، تولید و آزمایش کرده‌اند. این ماده افزودنی در شرایط آزمایشگاهی تحت تاثیر نور آفتاب- با ذرات اکسید نیتروژن که از اگزوز ماشین‌ها خارج می‌شود،پیوند می‌یابد و آنها را به نیترات‌های بی‌ضرر بدل می‌کند.

به گفته کارشناسان ریزش باران همه چیز شسته و تمیز می‌شود.

 اکسیدهای نیتروژن که بوسیله صنعت و وسائل نقلیه تشکیل می‌شوند، در میان آلوده‌کننده‌های اصلی ایجاد کننده باران‌های اسیدی و مه‌دود قرار دارند.

 این بلوک‌های بتونی که بر اساس ابداعی ژاپنی ساخته شده‌اند، اکنون در شهر هانگلو در استان شرقی هلند، اورجسل، مورد امتحان قرار می‌گیرند.

به گفته پژوهشگران این دانشگاه  این بلوک‌های جدید به جز توانایی‌شان برای پاک کردن هوا و دفع آلودگی‌ها، تفاوتی با سایر بلوک‌ها ندارند.

انتظار می‌رود جاده تا پایان امسال با این بلوک‌های بتونی مفروش شود. اولین اندازه‌گیری کیفیت هوا در ابتدای سال آینده انجام خواهد شد و انتظار می‌رود اولین نتایج در تابستان آینده اعلام شود.

کد خبر 60031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز