مجموع نظرات: ۲
یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

چراغ کارخانه بزرگ ابریشم گیلان دوباره روشن می‌شود و این کارخانه در فاز اول برای ۵۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد کرد

ابریشم

همشهری آنلاین- فرشته رضایی: از ۵ واحد بزرگ صنایع تبدیلی ابریشم کشور، ۴ واحد آن در گیلان قرار دارد که طی چند سال گذشته با از بین رفتن باغستان‌های توت و حمایت نشدن از این عرصه ۳ واحد از این تعداد تعطیل شدند.

یکی از واحدهای تعطیل‌شده شرکت صنایع ابریشم گیلان در شهرستان صومعه‌سرا بود که در سال ۶۲ با ظرفیت اسمی ۱۰۴ تن در سال و اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفری در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار افتتاح شد، اما با تعطیلی آن در سال ۸۹ ظرفیت مهمی در استان از دست رفت.

بر کارخانه چه گذشت؟

سهامدار عمده این شرکت، بانک صنعت و معدن بود که گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند (هلدینگ وابسته به بانک صنعت و معدن) در اسفند سال ۸۲ از طریق مزایده عمومی به‌صورت نقد و اقساط به «اسماعیل خلیل‌زاده کلنگستانی و شرکا» واگذار شد. پس از این واگذاری به دلایل متعدد از جمله تمایل نداشتن سهامداران جدید به فعالیت در تولید و تأمین نشدن مواد اولیه (پیله خشک)، تولید شرکت کاهش چشمگیری یافت و از سال ۸۷ تا اواخر سال ۸۹ به‌صورت کارمزدی انجام می‌شد. ادامه این روند منجر به غیرفعال شدن واحد و تعطیلی آن در اواخر سال ۸۹ شد.

در نهایت مدیران واحد تعدادی از کارگران را بازنشسته و با بقیه به جز نگهبانی تسویه حساب کردند و بعد از آن به دلیل نداشتن فعالیت، پروانه بهره‌برداری شرکت در ۲۹ آذر ۹۵ از درجه اعتبار ساقط و تعلیق شد.

راه‌اندازی مجدد کارخانه

در ماه‌های اخیر با توجه به شعار رونق تولید، خواست عمومی مبنی بر بازگشایی مجدد این کارخانه بزرگ کشور بیشتر شد و در نتیجه مراجع قضایی دستور به بازگشایی آن را صادر کردند.

دادستان گیلان از مکلف شدن موسسه مالی- اعتباری مولی الموحدین برای از سرگیری تولید در شرکت ابریشم گیلان خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «به موجب حکم دادگاه، موسسه مالی- اعتباری مولی الموحدین که مالکیت شرکت ابریشم گیلان را در اختیار دارد، متعهد شده است طی ۶ ماه طرح احیای تولید در شرکت ابریشم را اجرا و گزارش آن را در هر مرحله به دستگاه قضایی ارائه کند.»

«سید مهدی فلاح میری» تاکید می‌کند دستگاه قضایی همزمان با پیگیری برای احیای تولید در شرکت ابریشم گیلان با تشکیل پرونده کیفری به اتهام‌های اشخاصی که طی سالی‌ها موجب اخلال در تولید کارخانه شده‌اند، می‌پردازد.

اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر

معاون امور صنایع سازمان صمت گیلان درباره واگذاری جدید این کارخانه به همشهری می‌گوید: «به دلیل واگذاری شرکت ابریشم به بخش خصوصی، سازمان صمت گیلان برای راه‌اندازی مجدد آن قادر به ورود نیست. این شرکت فقط در صورت درخواست سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند برای تامین سرمایه در گردش، نقدینگی مورد نیاز شرکت و تامین نیروی انسانی در احیای مجدد آن ورود کند.»

«منوچهر صدفی» با بیان اینکه کارخانه‌های تعطیل شده بخش خصوصی فقط با حکم دادستانی امکان راه‌اندازی و احیا دارند، می‌افزاید: «در حال حاضر شرکت ابریشم گیلان در بخش تاسیسات با مشکلاتی مواجه است و همه تجهیزات و دستگاه‌های ابریشم‌کشی در کارخانه سالم و موجود هستند. از این رو موانع زیادی برای احیای آن وجود ندارد و در گام اول می‌تواند با اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر تولید خود را از سر بگیرد. طبق ارزیابی کارشناسان سازمان صمت گیلان و بازرسی از سالن‌های تولید، همه دستگاه‌های این شرکت قابل راه‌اندازی هستند.»

به گفته وی، گیلان با تولید سالانه حدود ۵۰۰ تن پیله‌تر ابریشم و ۴۰ درصد تولید کشور به عنوان قطب تولید ابریشم کشور دارای ۳ کارخانه ابریشم‌کشی در رشت، لنگرود و صومعه سراست که در حال حاضر فقط کارخانه لنگرود با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

کد خبر 599934

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha