مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

نانوایان استان مرکزی معتقدند که با توجه به افزایش چند برابری قیمت ملزومات نان، پخت نان در این استان با نرخ فعلی صرفه اقتصادی ندارد.

نانوایی‌

به گزارش همشهری آنلاین، وضعیت نان در استان مرکزی هم حاشیه‌هایی دارد. از یک سو نانوایان خواستار آنالیز دقیق ملزومات تولید نان هستند تا نرخ آن نسبت به قیمت سایر کالاها و دستمزد افزایش یابد. سوی دیگر مردم هستند که از بی‌کیفیت بودن نان برخی نانوایی‌ها گلایه‌مندند.

رضا یوسفی‌تبار که چند دوره رئیس اتحادیه نانوایان استان مرکزی بوده گفت: در فرایند تولید نان از محل کاشت و داشت و برداشت گندم تا نگهداری گندم در سیلوها و تبدیل به آرد مسائل فنی و استاندارد رعایت انجام نمی‌شود. از طرفی هر سال هزینه خمیر مایه، بیمه و دستمزد، حامل‌های انرژی، حمل و نقل، مواد شوینده، لباس کارگر و سایر ملزومات تولید نان افزایش می‌یابد ولی نرخ نان هیچ وقت به موقع اعلام نمی‌شود.

وی اظهار کرد: تولید نان برای ما صرفه اقتصادی ندارد و تا زمانی که نرخ نان واقعی نباشد مسائلی به وجود می‌آید که به ضرر مردم است.

یوسفی‌تبار بیان داشت: هر سال بعد از تعطیلات نوروزی دستمزد کارگران و هزینه بیمه مشخص می‌شود و معمولا بیش از ۲۰ درصد افزایش در دستمزدها و بیمه ها و سایر ملزومات نانوایی اعلام می‌شود اما نانوایی هیچ وقت نتوانسته نرخ بگیرد.

وی با بیان اینکه هزینه پخت نان چند برابر شده است، افزود: خمیر مایه ۶۰ هزار تومانی را ۳۵۰ هزار تومان می‌خریم. قیمت حمل و نقل، حامل‌های انرژی، هزینه لباس کارگران و مواد شوینده چند برابر شده ولی هیچ وقت قیمت نان بر اساس آنالیز واقعی اعلام نمی‌شود.

وی افزود: دولت در زمینه گندم و آرد برنامه مدون و استراتژی درستی ندارد. گونی آرد باید ۴۰ کیلو و ۱۲۰ گرم باشد ولی حتی یک گونی نیست که ۴۰ کیلو باشد. چرا نسبت به این مسائل نظارت نمی‌شود؟ متاسفانه تصمیم گیری ها جزیره‌ای است در حالی که وقتی آرد دولتی و نیمه دولتی داریم، نرخ گذاری هم باید سراسری باشد.

در حال حاضر نرخ نان در استان مرکزی با آرد دولتی، سنگک ماشینی ۱۱۰۰ تومان، سنگک شنی ۱۲۰۰ تومان، لواش و تافتون ۳۲۰ تومان، بربری ۸۰۰ تومان، مشهدی ۸۰۰ تومان و تافتون ماشینی ۵۵۰ تومان است. نرخ نان با آرد نیمه دولتی نیز، سنگک ماشینی ۱۵۰۰ تومان، سنگک شنی ۱۶۰۰ تومان، لواش ۴۰۰ تومان، بربری ۱۲۵۰ تومان و مشهدی ۱۲۵۰ تومان است. اما نانوایان استان مرکزی معتقدند که این نرخ هیچ تناسبی با هزینه‌های آنها ندارد.

کد خبر 599896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha