مجموع نظرات: ۳
جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

کشت بدون آب برنج در مناطق شرقی مازندران طی چند سال اخیر روند افزایشی ملایمی به خود گرفته و با توجه به زمزمه‌های احتمال خشکسالی در کشور پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آتی سطح زیر کشت خشکه‌کاری یا کشت بدون آب برنج در مازندران افزایش یابد.

خشکه کاری

به گزارش همشهری آنلاین، خشکه‌کاری برنج یا کشت بدون آب یکی از روش‌های تولید برنج در شرایط کم‌آبی است که طی چند سال اخیر در شهرستان بهشهر مورد توجه تعدادی از کشاورزان قرار گرفته است. مناطق شرقی مازندران در سال‌های گذشته بارها با کم‌آبی شدید برای کشاورزی مواجه شدند و حتی در برخی نقاط شرق استان در مواردی به دلیل کمبود آب ممنوعیت کشت برنج نیز اعلام شده بود. بر همین اساس کشت دیم برنج به عنوان یکی از روش‌های مهم در شرایط کم‌آبی در این مناطق مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر می‌گوید: امسال نیز کشت بدون آب یا خشکه‌کاری برنج در نقاطی از شهرستان بهشهر مورد توجه قرار گرفت و یکی از کشاورزان دهستان میانکاله برای نخستین بار در این دهستان کشت بدون آب را در مزرعه سه هکتاری خود واقع در روستای حسین‌آباد دهستان میانکاله اجرا کرد.

غلامرضا قنبری با بیان این که خشکه‌کاری برنج در این مزرعه به صورت مکانیزه و با دستگاه خطی‌کار انجام شده است، می‌افزاید: محدودیت‌های موجود در منابع آبی و شرایط اقلیمی منطقه ایجاب می‌کند که از این شیوه‌های کم‌آب‌بر کشت استقبال بیشتری شود.

جرقه‌های کشت بدون آب برنج در شرق مازندران

سال گذشته نیز تعدادی از کشاورزان بهشهری خشکه‌کاری را در مزارع خود اجرا کردند. مساحت زیر کشت برنج به روش بدون آب در بهشهر طی سال گذشته حدود ۲۴ هکتار بود که دو برابر سطح زیر کشت بدون آب در سال ۱۳۹۸ است.

در این شیوه از کشت برنج به جای پرورش نشا در خزانه و انتقال آن به شالیزار غرقاب شده، بذر برنج در زمین شخم زده شده و آماده کشت، پاشیده می‌شود.

 نتایج این فعالیت نشان می‌دهد علاوه بر کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف آب نسبت به روش غرقابی مرسوم، در شاخص‌های دیگری مانند هزینه کارگر، مصرف بذر، سرعت اجرای کار، حفظ خاک، کاهش بیماری‌ها و آفات برنج، مصرف بهینه و به اندازه کود، آسان شدن امکان فعالیت ماشین‌های کشاورزی در زمین و حفظ سلامت کشاورزان نیز این روش کشت کاملا مقرون به صرفه و مثبت است. تجربه این روش کشت نشان می‌دهد که فقط در هزینه کارگری برای کشت برنج حدود ۴۰ درصد صرفه‌جویی می‌شود.

کد خبر 599483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha