رئیس جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه همزمان با رونمایی از یک نسخه تازه واکسن روسی کرونا، تاثیرگذاری و کارآمدی اسپوتنیک را با اسلحه قدیمی کلاشنیکف مقایسه کرد.

ولاديمير پوتين

به گزارش همشهری‌آنلاین از رسانه خبری کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین در یک دیدار ویدئوکنفرانسی با خانم تاتیانا گولیکووا (معاون نخست‌وزیر روسیه) از واکسن اسپوتنیک لایت حمایت کرد؛ واکسنی که برخلاف اسپوتنیک وی فقط با تزریق یک دوز می‌تواند افراد را برابر ویروس کرونا ایمن و مقاوم کند.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه موافق ایده در اختیار گذاشتن فناوری و داده‌های تولید واکسن کرونا به دیگر کشورها است، گفت: «ما این روزها ایده‌هایی از اروپایی‌ها می‌شنویم که می‌خواهند محدودیت تولید واکسن را بردارند که به نظرم ارزش توجه کردن دارد؛ اینکه همه با هم اجازه بدهیم دانش تولید واکسن کرونا در دسترس همه قرار بگیرد. روسیه از این رویکرد حمایت می‌کند و من از خانم معاون نخست‌وزیر می‌خواهم زمینه آن را فراهم کند.»

پوتین در عین حال هدف از تولید واکسن را نه بردن سود بیشتر، که تامین سلامتی و امنیت مردم جهان دانست. روسیه تا روز پنج‌شنبه سه نسخه از واکسن اسپوتنیک را ثبت رسمی کرد و چهارمین نسخه آن با نام تجاری اسپوتنیک لایت روز پنجشنبه رونمایی شد. این واکسن با تزریق فقط یک دوز می‌تواند ایمنی ایجاد کند. اسپوتنیک تا امروز در بیش از ۶۰ کشور تأیید و استفاده شده است. روس‌ها نام این واکسن را بر اساس ماهواره قدیمی خود برگزیده‌اند.

رئیس جمهوری روسیه در دیدار مجازی با خانم گولیکووا از طعنه زدن به غربی‌ها هم دست برنداشت و گفت: «با اینکه کشورهای غربی توانسته‌اند واکسن‌ها نوآورانه پدید بیاورند اما واکسن روسی کرونا ایمن‌ترین و قابل اعتمادترین است؛ آسان و قابل اعتماد چون اسلحه کلاشنیکف.» البته ایده اصلی مقایسه کردن اسپوتنیک با کلاشنیکف مربوط به یک پزشک اتریشی است که اوایل سال جاری میلادی گفته بود.

در حالی که تزریق دو دوز اسپوتنیک وی حدود ۹۲ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و تاثیرگذار است، اسپوتنیک لایت با تنها یک دوز می‌تواند کمی بیش از ۷۹ درصد موثر باشد. معاون نخست‌وزیر روسیه روز پنجشنبه در گزارش خود به پوتین اعلام کرد ۹.۴ میلیون نفر ار مردم روسیه کامل واکسینه شده‌ و ۱۳.۴ میلیون نفر هم دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند. روسیه ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت دارد.

کد خبر 599456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha