قاسم آهنین‌جان که محمدعلی سپانلو او را «ستاره درخشان شعر جنوب» لقب داده بود، پس از سال‌ها تاب آوردن درد و رنج ناشی از ابتلا به سرطان در ۶۳ سالگی چشم بر جهان فروبست.

قاسم آهنين‌جان

به گزارش همشهری آنلاین، آهنین‌جان گرچه در اردبیل به دنیا آمد اما در خاک تفتیده خوزستان رشد کرد و بزرگ شد. او فعالیت‌های هنری‌اش را از دهه ۶۰ با حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز آغاز کرد و در کنار شعر، در حوزه ترجمه، نقد ادبی و فیلمسازی هم فعال بود

«ذکر خواب‌های بلوط» اولین اثر ادبی آهنین‌جان است که سال ۷۲ منتشر شد. از دیگر آثار این هنرمند جنوبی می‌توان به «شاعر مرگ خویش می‌داند»، «خون و اشراق بر ارغوان جوشن‌ها»، «بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه»، «گلی برای غریبان تا همیشه»، «برق رگ‌ها بر پولاد دریا»، «سوسن خاموش به‌وقت فراق»، «عطر غریب غزال مشرق‌ها»، «شاخه یاس به شام خرابات»، «لمعات خون» و «کودکی‌ها در شب سقاخانه» اشاره کرد. 

حضور در فیلم سینمایی «جدال بزرگ» به کارگردانی علی‌اصغر شادروان در ۱۳۶۹ از دیگر فعالیت‌های هنری آهنین‌جان در حوزه سینما و بازیگری بود. محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی زنده‌یاد آهنین‌جان را «شاعر رنج‌های عمیق» دانسته و درگذشت او را تسلیت گفته است.

 سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت قاسم آهنین‌جان، شاعر پیشکسوت آیینی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: خبر درگذشت شاعر پیشکسوت آیینی مرحوم قاسم آهنین‌جان موجب تاثر و تاسف شد. فقدان این شاعر دلباخته اهل بیت و تصویرگر حماسه‌سازی‌های دوران پرافتخار دفاع مقدس را به جامعه ادبی به ویژه اصحاب فرهنگ و ادب استان خوزستان و خانواده و علاقه‌مندان آن مرحوم تسلیت می‌گویم. از درگاه خداوند منان برای آن فقید سعید رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

همزمان با انتشار خبر درگذشت مرحوم آهنین‌جان، تصاویری دردناک و تکان‌دهنده از بیرون کردن او از بیمارستان با لباس بیماران در حالی که از درد سرطان در رنج است در رسانه‌ها بازتاب فراوان یافته است. فیلمی از آبگرفتگی خانه این شاعر و هنرمند دردمند هم در فضای مجازی دست به دست می‌شود. او مدتی پیش مجموعه‌ کامل اشعارش را در ۷۳۰ صفحه به مادر خود تقدیم کرده بود که درست همزمان با انتشار آن در نشر افراز، مادرش از دنیا رفت.

کد خبر 599243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha