افجه، یکی از بزرگ‌ترین روستاهای بزرگ لواسان است و تا چند دهه پیش به‌عنوان مهم‌ترین روستای لواسان شناخته می‌شد.

كوهستان

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:  نشان به این نشان که نخستین مدارس و نخستین خیابان‌های لواسان در این روستا ساخته شدند. وجود جویبارهای فراوان در این روستا یکی از مهم‌ترین دلایل‌ آبادانی آن از گذشته تا امروز بوده، به‌طوری که حتی داخل حیاط خانه‌های قدیمی روستا هم می‌توان جوی‌های آب روان را دید که از زیرساختمان عبور می‌کند و صدای آب در تمام کوچه‌های افجه به گوش می‌رسد.

وجود این جویبارها و رودخانه‌ها در روستا دلیل نامگذاری این منطقه به نام «افجه» است که در قدیم به آن «آبچه» می‌گفتند. این روستا درست در بالای سد لتیان واقع شده و از ارتفاعات روستا می‌توان دریاچه سد لتیان را به خوبی دید.   

باغداری و کشاورزی مهم‌ترین شغل اهالی افجه است. این روستا یکی از بهترین محصولات گردو و گیلاس را در لواسان دارد. همچنین درخت‌های سیب و آلو هم در باغ‌های این روستا به چشم می‌خورد.  
 

جلوه‌گری جویبارهای کوهستان

بافت قدیمی افجه، که ۹۰‌درصدخانه‌های این روستا را تشکیل می‌دهد هنوز پا برجاست. خانه‌هایی با سقف‌ها و ستون‌های چوبی و دیوارهای کاهگلی که حیاطی مرکزی دارند و برای استفاده از گرمای خورشید، اتاق‌ها دورتا دور حیاط ساخته شده‌اند.  
 

جلوه‌گری جویبارهای کوهستان

جویبارهای متعددی از بالای کوه‌های لواسان به سمت افجه سرازیر می‌شوند و با گذر از این روستا، به سد لتیان می‌رسند. روستای افجه در واقع حوزه آبریز سد لتیان است.  
 

جلوه‌گری جویبارهای کوهستان

مجسمه مرد کوهنورد، نمادی از روستای افجه است که توسط هنرمند اهل شمیرانات یعنی «ناصر هوشمند وزیری» ساخته شده. این مجسمه درست در میدان اصلی افجه که در ورودی این روستا قرار دارد نصب شده است.  
 

جلوه‌گری جویبارهای کوهستان

نخستین روستای گردشگری تهران و شمیران، از امکانات حداقلی برای گردشگران هم بهره‌مند نیست و جای اقامتگاه و امکانات بهداشتی و رفاهی و حتی جاده مناسب در این روستا خالی است.  
 

کد خبر 599179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha