مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

استان قم ۱۰ سال است که با خشکسالی شدید مواجه است. امسال هم با توجه به کاهش میزان بارندگی، قم در شرایط خشکسالی بسیار شدید قرار گرفته است.

خشکسالی

به گزارش همشهری آنلاین، متوسط بارندگی در سال آبی جاری در استان قم از مهرماه سال گذشته تا پایان فروردین امسال ۱۰۲ میلی متر است که که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۹ درصد کاهش داشته است. متوسط بارندگی در سال آبی گذشته ۲۵۰ میلی متر بوده است. میزان بارندگی سال آبی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت نیز ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

منابع آبی شرب و کشاورزی استان از دو سد ۱۵ خرداد و کوچری تامین می‌شود. میزان ورودی و ذخیره آب پشت این سدها هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم، ۸ اردیبهشت سال ۹۹ میزان ذخیره آب در سد ۱۵ خرداد ۱۰۳ میلیون متر مکعب بود که این مقدار در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۱۰۱ میلیون متر مکعب است.

علی اصغری می‌گوید: سد کوچری نیز در اردیبهشت سال گذشته ۲۰۱ میلیون متر مکعب آب داشت که این میزان در اردیبهشت امسال به ۱۴۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

در یک دهه گذشته بیش از نیمی از روستاهای قم بر اثر خشکسالی خالی از سکنه شده‌اند. با توجه به اینکه عمده منابع تامین آب روستاهای استان از چاه و چشمه و قنات است و این منابع مستقیما به بارندگی بستگی دارد در تابستان امسال تعداد قابل توجهی از روستاهای قم با کمبود آب مواجه خواهند شد که لازم است نهادهای مرتبط تدابیر لازم را از طریق تانکرهای سیار و بعضا کف شکنی و بازسازی چاه و منابع موجود در دستور کار قرار دهند.

کد خبر 598862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha