مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

چالش‌های جدی برای تامین آب آشامیدنی در اواخر بهار وتابستان در تبریز و چند شهر مهم دیگر استان وجود دارد.

آب

 به گزارش همشهری آنلاین ، کاهش بارندگی در سال آبی جاری از مهر ماه سال گذشته در کشور و در آذربایجان شرقی هم  شروع شده و مسئولان هشدارهایی مبنی بر خشکسالی و کمبود آب، داده اند، بازخورد این کاهش آب با آغاز سال جدید خود را نشان می دهد و چالش‌هایی برای  تامین آب آشامیدنی در  اواخر بهار وتابستان خود را نشان می دهد.
به گفته مسئولان استان و بنا به نمودار بارندگی در آذربایجان شرقی میزان بارندگی در سال آبی جاری تنها 170 میلی متر بوده  ودر فرودین هم حدود23 میلی لیتر بوده که   این میزان نسبت به میانگین سال گذشته   27 درصد  و میانگین بلندمدت   24 درصد کاهش داشته است.
در چنین شرایطی وضعیت ذخیره سدهای استان به عنوان مهم ترین منبع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی چندان مطلوب نبوده و در حال حاضر 40 درصد کاهش پر شوندگی سدها در استان رخ داده  همچنین در فرودین ماه امسال دمای هوا به نسبت سال گذشته 1 درجه افزایش داشته که میزان تبخیرآب را هم بیشتر کرده است.  
در چنین شرایطی وبا کاهش بارندگی استان، در تابستان پیش روتامین آب آشامیدنی باچالش  بزرگی همراه بوده و  مسئولان تامین آب شرب استان با آغاز اردیبهشت ماه نسبت به این موضوع هشدار داده اند و تبریز با جمعیت دومیلیونی  با 8 شهر دیگراستان دچار تنش آبی بوده و در خط مقدم این چالش قرار گرفته اند.
در چنین شرایطی حفر چاه های بیشتر در عنوان  منبع دیگری برای تامین آب آشامیدنی مطرح شده  که با توجه به نیاز اعتباری 80 میلیارد تومانی و احتمال کمبود بودجه حفر و برداشت آب از این چاه ها وقوع تنش آبی در استان زیاد است.

کد خبر 598854

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha