دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس‌جمهور قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس این مصوبه به منظور برنامه‌ریزی برای مبارزه با مصرف مواد دخانی و حفظ سلامت عمومی، ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات به ریاست وزیر بهداشت و با عضویت وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بازرگانی، فرمانده نیروی انتظامی، رییس سازمان صدا و سیما و دو نفر از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و یک نماینده سازمانهای غیردولتی تشکیل می‌شود. 

 بر اساس این قانون هر نوع تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع بوده و سیاستگذاری، نظارت و مجوز واردات انواع مواد دخانی صرفاً توسط دولت انجام می‌شود. 

 طبق ماده 12 این قانون نیز فروش یا عرضه مواد دخانی به افراد زیر هجده سال علاوه بر ضبط فرآورده‌های دخانی کشف شده نزد متخلف موجب جزای نقدی از یکصد هزار تا پانصد هزار ریال و تکرار آن مستوجب جزای ده میلیون ریال مجازات است.

همچنین مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی موجب جزای نقدی از پنجاه هزار تا یکصد هزار ریال است که حداقل و حداکثر این جزاهای نقدی نیز هر سه سال یکبار از سوی هیأت دولت قابل تعدیل است.

طبق ابلاغیه رییس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی این قانون نیز ظرف سه ماه به وسیله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری شرکت دخانیات ایران تدوین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.  

قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در بیست ماده و هفت تبصره در جلسه علنی مورخ پانزدهم شهریور ماه 1385 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ پنجم مهرماه به تأیید شورای نگهبان رسیده بود.

کد خبر 5986

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز