رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بیش از ۸۵ درصد خدمات این سازمان به حوزه معاینات بالینی مربوط می‌شود که از این تعداد حدود ۳۳ درصد پرونده‌ها مربوط به حوادث رانندگی و همین میزان هم مربوط به مراجعان نزاع است و ۷۰ هزار جسد نیز تعیین علتِ فوت می‌شوند.

تشرح جسد - پزشکی قانونی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر عباس مسجدی رییس سازمان پزشکی قانونی در مراسمی که به منظور تجلیل از خیران این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: مراجعان پزشکی قانونی عمدتا افرادی دردمند و آسیب‌دیده هستند که فراهم بودن فضای مناسب و استاندارد می تواند زمینه ارائه خدمت بهتر با حفظ آرامش را برای آنان فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه پزشکی قانونی سازمانی مستقل و زیرنظر قوه قضاییه است، گفت: پزشکی قانونی در تمام موضوعات مرتبط با نظام سلامت که جنبه قضایی و قانونی دارد، اظهار نظر کارشناسی می کند و سالانه بیش از یک‌سوم پرونده های قضایی برای اظهارنظر به این سازمان ارجاع می شوند.

مسجدی تصریح کرد: پزشکان و کارشناسان این سازمان در راستای اجرای عدالت و صدور رأی عادلانه قضات در پرونده ها اظهارنظر می کنند که تعداد پرونده های ارجاعی سازمان در طول سال به حدود ۲.۵ میلیون پرونده در بخش های معاینات، آزمایشگاه، کمیسیون، تشریح می رسد.

وی نوع مراجعات سازمان را نشان‌دهنده اهمیت آن عنوان کرد و گفت: افراد زیادی برای گرفتن خدمت در حوزه های مختلف به پزشکی قانونی مراجعه می کنند و پزشکی قانونی نیز به عنوان سازمانی کاملا فنی و تخصصی در نظام سلامت قضایی به مردم خدمت می دهد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه با اشاره به وضعیت فضاهای عمرانی و ساختمان های فعال پزشکی قانونی در کشور گفت: هم اکنون ۳۸۵ مرکز پزشکی قانونی در کشور به مردم ارائه خدمت می کنند این درحالی است که ۱۵۰ شهرستان با وجود داشتن مرکز قضایی فاقد پزشکی قانونی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش های بسیار سازمان هنوز موفق به راه اندازی مرکز در این شهرستان ها نشده و اهالی این شهرها ناچارند برای دریافت خدمات پزشکی قانونی حداقل ۸۰ کیلومتر تا رسیدن به اولین مرکز پزشکی قانونی طی کنند.

مسجدی انتخاب سازمان از سوی خیرین را اقدامی هوشمندانه برشمرد و افزود: خیرین در برخی استان ها کمک های قابل توجهی به سازمان در بحث تأمین فضا و تجهیزات داشته اند، اما این سازمان به دلیل مشکلات مالی و کمبودهای موجود و همچنین به منظور خدمت رسانی بهتر به مردم و عدالت در دسترسی به خدمت، کماکان نیازمند کمک و حمایت خیرین عزیز در سراسر کشور است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت کار خیر و جایگاه ویژه خیرین و احادیث و سخنان نقل شده از نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)، پرداختن به کار خیر را دارای آثار ماندگار معنوی، روانی و سلامت جسمانی توصیف کرد و گفت: بنابه به سخن مقام معظم رهبری در هرجا و در هر مشکل و بحرانی که از ظرفیت های مردمی استفاده شده و خیرین پای کار آمده اند بار به زمین مانده برداشته شده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تشکر از خیرانی که با کمک های خود بخشی از مشکلات سازمان را رفع و زمینه خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به هموطنان را فراهم ساخته‌اند، اظهار امیدواری کرد که شاهد ادامه حمایت خیران از پزشکی قانونی باشیم.

کد خبر 598423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha