همشهری‌آنلاین: وزیران اخارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای آخرین بار پیش از نشست سران این سازمان (مرداد)در پایتخت تاجیکستان مذاکره کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس از مسکو، این سازمان، سازمانی منطقه‌ای با حضور کشورهای روسیه، چین و جمهوری‌های قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان در آسیای مرکزی است. که هند، ‌ایران، مغولستان و پاکستان به عنوان اعضای ناظر در این سازمان حضور دارند.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و همتای چینی‌اش یانگ.جی.چی از نشست کشورهای آسیای جنوب شرقی‌، آ.سه.آن در سنگاپور به دوشنبه آمده‌اند. این دو مقام، پیش از این، در گفتگویی دو جانبه در پکن شرکت داشتند. پرواز این دو به صورت همزمان به دوشنبه، تصادفی نیست.

وزیران خارجه دو کشور روسیه و چین، در سنگاپور درباره طرحی دیپلماتیک به توافق رسیدند که از سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک الگو استفاده شود.

آمریکا و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، کشور میانمار از اعضای آ.سه.آن را به ناکامی در جلوگیری از فاجعه انسانی متهم می‌کنند که در پی طوفان نارگیس در دوم و سوم ماه مه (اردیبهشت) امسال به مرگ یا ناپدید شدن 138 هزار نفر منجر شد.

از عوامل تخریب کننده چهره سازمان همکاری شانگهای کشتار تظاهر کنندگان در ازبکستان به دست دولت این کشور در شهر اندیجان در سال 2005 است.

از حوادث مخدوش کننده چهره آ.سه.آن نیز حمله نیروهای دولتی اندونزی به منطقه تیمور‌شرقی در سال 1999 است.

با اینکه این منطقه یک کشور مستقل شده است ولی اعضای آ.سه.آن از پذیرفتن نماینده منطقه یاد شده خودداری می‌کنند

کد خبر 59834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز