سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

رئیس سازمان بورس از تصویب پیشنهادات ۱۰ گانه سازمان بورس در دولت خبر داد و جزئیات این بسته را تشریح کرد.

محمدعلی دهقان دهنوی رئیس بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس در ابتدای نشست خبری سخنگوی دولت جزئیات بسته جدید حمایت از بورس را تشریح کرد و گفت: امروز گزارشی در مورد بسته ۷+۳ که پیشنهاد دهگانه ای بود که در هیئت دولت تصویب شد ارائه خواهم داد. با تصویب این بسته در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا امکان ارائه بسته‌های حمایتی قوی فراهم می‌شود.

دهقان دهنوی در تشریح جزئیات این بسته گفت: در مصوبه‌ای مقرر شد یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار اختصاص داده شود، لذا مقرر شد بانک مرکزی معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار برای واریز به صندوق تثبیت بازار کارسازی کند تا از منابع برای حمایت از بازار استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه گذاری، هلدینگ های بزرگ و نهادهای مالی بازار سرمایه ممنوعیت‌هایی برای استفاده از تسهیلات بانکی جهت خرید سهام و توسعه سرمایه گذاری‌های خود در سهام داشتند که مقرر شد این ممنوعیت‌ها کنار گذاشته شود تا نهادهای مالی بتوانند برای توسعه سرمایه گذاری خود در پرتفوی سهام از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: اعطای اقامت پنج ساله برای سرمایه گذاران خارجی داشتیم که مقرر شد خرید سهام در بازار سرمایه نیز به یکی از مصادیق سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود که از این طریق می‌توانند اقامت پنج ساله دریافت کنند.

دهقان دهنوی ادامه داد: این سه مورد مصوب و اجرا می‌شود و هفت مورد دیگر نیز به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارجاع خواهد شد که امیدواریم بتوانیم مصوبه این شورا را داشته باشیم.

وی در تشریح این هفت مورد گفت: مقرر شد ۸۰ درصد مالیات حاصل از نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به عنوان آورده دولت در حساب صندوق تثبیت بازار وارد شود و از این وجوه برای حمایت از بازار و تشویق سرمایه گذاری در بازار سرمایه استفاده شود.

رئیس سازمان بورس گفت: جهت ترغیب شرکت‌هایی که در بورس فعال هستند، برای توسعه سرمایه گذاری ها و توان توسعه جدید مقرر شد سود انباشته این شرکت‌ها در صورتی که صرف افزایش سرمایه آنها شود، به همان اندازه از مالیات معاف شوند.

وی افزود: شرکت‌هایی که نسبت به خرید سهام خود و یا زیرمجموعه‌های خودشان در جهت حمایت از بازار اقدام می‌کنند، تا ۵۰ درصد مبلغی که صرف خرید سهام کرده‌اند به عنوان امهال مالیاتی به مدت یک سال برای آنها منظور می‌شود. به عبارت دیگر اجازه داده می‌شود بخشی از مالیات شرکت‌ها را به مدت یک سال نزد خود نگهداری کنند و با آن منابع خرید سهام شرکت‌ها را انجام دهند و از این طریق هم طرف تقاضا را تقویت کنند و هم از فشار عرضه بکاهند.

دهقان دهنوی اظهارداشت: از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به دلیل علاقه مندی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و حمایت از سهامی که متعلق به آنها و زیرمجموعه‌هایشان بود، درخواست داشتیم که وارد بازار سرمایه شوند ولی مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید مانع این کار بود و جرایمی را در نظر گرفته بود، بنابراین پیشنهاد شد اگر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری وارد خرید سهام شدند یا اموال و دارایی‌های مازاد خود را وارد بازار سرمایه کردند، به مدت سه سال از شمول ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید معاف شوند. این مصوبه کمک می‌کند منابع مالی بانک‌ها به حمایت از بازار سرمایه بیاید.

رئیس سازمان بورس گفت: پیشنهاد شد امکان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه فراهم شود. طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی جزو مصارف مجاز صندوق شمرده شده بود، لذا ما پیشنهاد دادیم بازار سرمایه داخلی که محل حضور بزرگترین و شفاف‌ترین شرکت‌های اقتصادی کشور است، نیز مشمول سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی شود. این موضوع در دولت تصویب شد و امیدواریم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز تصویب شود.

وی ادامه داد: به صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه بازار اجازه داده شد تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر کنند تا از محل این منابع بتوانند سیاست‌های حمایتی خود از بازار را دنبال کنند.

رئیس سازمان بورس اظهارداشت: کسانی که صندوق قابل معامله پالایش یکم یا ETF را از دولت خریداری کردند به دلیل نوسانات بازار متحمل زیان شدند، لذا مقرر شد زیان این دسته از افراد جبران شود.

وی افزود: برای جبران زیان این افراد مقرر شد از طریق واحدهای سرمایه گذاری این صندوق یا سایر سهام‌هایی که دولت برای واگذاری خواهد داشت، سهامی به عنوان جایزه بین این افراد به اندازه‌ای که زیان کرده‌اند، هبه شود تا زیانشان از این محل جبران شود. این کار در راستای تقویت اعتماد سرمایه گذاران و مسئولیت پذیری دولت به عنوان یک ناشر در بازار سرمایه مورد درخواست ما بود که موافقت شد.

کد خبر 597782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha