عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به تلاش مدیریت شهری این دوره برای کاهش بی عدالتی و توزیع عادلانه منابع گفت: «مدیریت شهری تمام اختیار شهر را به عهده ندارد. با این حال توانستیم به مرحله‌ای برسیم که برای مثال یک مورد شب ماندگی در شهر تهران مشاهده نشد و برای همه سرپناه داشتیم.»

گرمخانه

به گزارش همشهری آنلاین، زهرا نژادبهرام درمیزگرد «عدالت اجتماعی زیر پوست شهر» که در بسترفضای مجازی(کلاب هاوس) و با هدف ارزیابی عملکرد دوره پنجم مدیریت شهری برگزار شد، ادامه داد: «عدالت شهری مقوله مهمی است که شورای شهر از ابتدا، همه ابعاد آن رابا حساسیت ویژه ای پیگیری کرد.»

او با اشاره به اینکه «شهر بدون تبعیض و تهران برای همه» شعار پیروزحناچی، شهردار تهران برای شروع فعالیتش بود، خاطرنشان کرد: «برای رسیدن به عدالت اجتماعی اینگونه تبیین شد که ابتدا باید فضا نوسازی شود تا ارزش سکونت در مناطق افزایش پیدا کند. بر همین اساس ما در این دوره شاهد کاهش۴ هزار هکتاری بافت فرسوده در شهر تهران بودیم.»

تهران برای همه سرپناه دارد | فاصله بین شمال وجنوب تهران حاصل شهر فروشی گذشته است | نژادبهرام: مدیریت شهری همه اختیارات شهر را برعهده ندارد

نژادبهرام با اشاره به اهمیت منابع پایدار درآمدی برای اداره شهر گفت: «خیلی تلاش کردیم تا درآمدها افزایش پیدا کند اما همه چیز در اختیار شهرداری تهران نیست؛ با وجود پیگیری ها اما بیش از ۲۰درصد درآمد ها را نتوانستیم به شهرداری اختصاص دهیم. ضمن اینکه  در زمینه تصمیم گیری در اخذ عوارض نیز همواره شهرداری تهران با محدودیت قوانین بالا دستی مواجه است.»

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: «متاسفانه لایحه درآمد پایدار و مدیریت واحد شهری ۶ سال است در مجلس بالا و پایین می شود و هنوز به نتیجه نرسیده است؛ البته شاید ضعف از ما بود که نتوانستیم برخی از موضوعات را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم.»

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران: تعداد گرمخانه‌های زنان در این دوره از یک گرمخانه به عدد ۴ رسید و خوشبختانه این گرمخانه ها آنقدر ظرفیت دارند که هیچ گاه پر نمی شوند

او بیان کرد: «در دوره شیوع کرونا ۹.۵ میلیارد در اختیار دستفروشان قرار گرفته شد و این چنین نبود که شهرداری از طبقه فرو دست فاصله بگیرد. شهر مجموعه ای از قدرت های متعهد است و مدیریت شهری برای حفظ انسجام خود باید با همه اینها همکاری کند.»

نژاد بهرام به موضوع کودکان کار هم اشاره کرد و گفت: «ابتدا از شهرداری تقاضای اختصاص فضا در این زمینه شد که موجی شکل گرفت و نوک پیکان این هجمه به سمت شهرداری نشانه رفت؛ در حالی بود که شهرداری در جمع آوری کودکان کار هیچ نقشی نداشته است.»

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به دنبال این است که حقوق خود را از شهر بگیرد، گفت: «اما این بدین معنا نیست که حقوق خود را گرفته باشد.»

او به گرمخانه های تهران هم اشاره کرد و افزود: «تعداد گرمخانه‌های زنان در این دوره از یک گرمخانه به عدد ۴ رسید و خوشبختانه این گرمخانه ها آنقدر ظرفیت دارند که هیچ گاه پر نمی شوند.»

نژادبهرام، ادامه داد: «تهران در روز بیش از ۱۲ میلیون جمعیت دارد و وقتی در بحث عدالت اجتماعی ورود می کنید نباید حاکمیت را از آن جدا کرد و اگر بخواهیم روی مصادیق ورود کنیم و اگر تصمیمی گرفته می شود این است که متولیان متعددی در این چالش ها مسئولیت دارند. برای مثال در همه گیری کرونا خواستیم تا شهر تعطیل شود اما نهادهای حاکمیتی نظر خود را اعمال کردند و تاکید من این است که مشکلات خود را فریاد می زنیم اما صدایمان به جایی نمی رسد.»

افزایش فاصله میان شمال و جنوب تهران با شهرفروشی

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم در ادامه این میز گرد چند جانبه که در آن کارشناسان اجتماعی و پژوهشگران این حوزه هم حضور داشتند، به فاصله میان شمال و جنوب شهر تهران به عنوان یکی از دغدغه های مردم تهران اشاره کرد و دلیلش را هم شهر فروشی گذشتگان عنوان کرد.

محمدرضا جوادی یگانه ادامه داد: «اصولا این فاصله پیامد سیاست‌هایی است که در کل کشور به ویژه در تهران اجرا شده و شرایط کنونی پیامد ناخواسته اقدامات شهرسازی و شهرفروشی در گذشته است.»

تهران برای همه سرپناه دارد | فاصله بین شمال وجنوب تهران حاصل شهر فروشی گذشته است | نژادبهرام: مدیریت شهری همه اختیارات شهر را برعهده ندارد

او رشد جمعیت در اطراف تهران را بحرانی دانست و گفت: «شهرداری در سال ۹۶ و دوره محمدعلی نجفی از شهروندان تهرانی نظر سنجی کرد. طبق این نظر سنجی بعد از موضوعات ترافیکی که بیش از ۹۲ درصد دغدغه شهروندان تهران بود، فاصله زیاد بین شمال و جنوب تهران با ۸۵ درصد دومین دغدغه شهروندان تهرانی بوده است. این دغدغه هنوز هم وجود دارد. با وجود آن که تلاش های بسیاری انجام شد و پولی که از شمال گرفته شد در جنوب تهران هزینه شده است اما هنوز هم این دغدغه دربین شهروندان وجود دارد.»

معاون شهردار تهران:تلاش های زیادی برای کاهش فاصله شمال جنوب تهران به عنوان دومین دغدغه شهروندان صورت گرفته و پول شمال شهر در جنوب تهران هزینه شده است اما هنوز هم این دغدغه  وجود دارد

جوادی یگانه اضافه کرد: «رشد جمعیت شهر تهران یکی دو درصد اعلام شده اما رشد جمعیت در حاشیه تهران (شهر حاشیه و روستا حاشیه) بیشتر است ودر ای زمینه با بحران روبرو هستیم. در تهران سیاست کلی داریم که طی سال ها اصلاح نشده است و نمی توانیم این شرایط را از چشم شهر تهران یا شهرداری ببینیم.»

معاون شهردار تهران گفت: «شهرداری سالیان سال تلاش کرده که به حوزه اجتماعی توجه کند. به همین دلیل اولین گرمخانه تهران سال ۸۳ با فوت ۱۶ بی سرپناه ایجاد شد. برای زنان سرپرست خانوار و توانمندی آنها، معلولان، بی خانمان ها و... اقدامات فراوانی صورت گرفته و هنوز هم در سرا محلات این اقدامات در دستور کار است.»

عدالت شهری با پروژه های کوچک مقیاس

جوادی یگانه درباره عدالت شهری در پروژه های کوچک مقیاس گفت: «موضوع اصلی این است که پروژه های کوچک مقیاس با نظر اهالی محل به ویژه شورایاران محل مدنظر قرار می گیرد. امسال ۲۵۰۰ میلیارد تومان امسال برای این پروژه های کوچک مقیاس در نظر گرفته شده است اما مسئله این است که تا رویکرد کلی اداره شهر درست نشود، عدالت شهری به دست نمی آید.»

او با بیان اینکه شهرداری تلاش کرده به جای فروش تراکم از منابع پایدار مانند فروش اوراق مشارکت، ارزش افزوده و... استفاده کند، گفت: «اگر به سهم فروش تراکم و ساخت و ساز در درآمد تهران نگاه کنیم، کاملا مشهود است که مدیریت شهری به سمت منابع پایدار رفته است.»

نگاه های متفاوت به آسیب های اجتماعی

جوادی یگانه با اشاره به این که در «عدالت اجتماعی در شهر» با سه رویکرد متفاوت روبرو هستیم، تاکید کرد: «به رغم همه شعارهایی که شهرداری را نهاد عمومی می داند، برخی معتقدند مثلا تا وقتی موضوع ترافیک حل نشده  نمی توان موضوع دیگری را پیش گرفت.

او به دیگر رویکرد هم اشاره کرد و گفت: «تصمیم گیری های خارج از شهرداری هم وجود دارد که مثلا معتقد است که گرمخانه ها باید به بیرون تهران منتقل شوند. در پاسخ به آنها اعلام کردیم که موافقیم؛ اما آیا تضمین می دهید که با این کار مشکلی پیش نیاید؟

معاون شهردار تهران گفت: «نگاه سوم این است که شهرداری نهاد بزرگی است و ساختاری دارد؛ تغییر این ساختار طول می کشد. پذیرش این که ما یک نهاد تخصصی در شهرداری داریم که باید ارزیابی تاثیر اجتماعی پروژه های شهری را انجام دهد، وجود ندارد. راجع به کودکان کار یا فقر نیز، متخصصان زیادی هستندکه باید از آنها استفاده کرد. این سه رویکرد بزرگترین موانعی است که ریل گذاری برای تغییر را دشوار کرده است.»

تصمیم‌ها جای دیگری گرفته می شود

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به این که تصمیم ها در جای دیگر گرفته می شود، گفت: «طرحی که در شوش انجام شد، آزمایشگاهی از همه کارهای اشتباه است. به همین دلیل طرحی که در خلازیل انجام می دهیم براساس تجربه شوش پیش می رویم. سازمان هلال احمر در شوش کار می کند. خیریه و سازمان مردم نهاد نیز در منطقه ۱۲ فعال هستند. اما شهرداری نمی تواند جلوی فعالیت هلال احمر را بگیرد. شهرداری نمی تواند دست یک کودک زباله گرد، بی خانمان ها یا معتادان متجاهر را بگیرد چون ضابط قضایی نیست.»

جوادی یگانه افزود: «متاسفانه تصمیم ها در جای دیگری گرفته می شود ولی امکانات شهرداری را می خواهند. به عنوان مثال تصمیم در مورد خاموشی های شهر تهران کجا گرفته شد؟ کجا در مورد جمع آوری معتادان متجاهر تصمیم گیری می شود؟ از شهرداری امکانات می خواهند اما تصمیم گیری در جای دیگری انجام می شود.»

تهران برای همه سرپناه دارد | فاصله بین شمال وجنوب تهران حاصل شهر فروشی گذشته است | نژادبهرام: مدیریت شهری همه اختیارات شهر را برعهده ندارد

با کودکان کار برخورد نمی کنیم

او در پاسخ به این سوال که چه همکاری با سمن های مردم نهاد داشتید؟ تاکید کرد: در موضوع کودکان کار مراکز پرتوی شهرداری تهران با تمام شبکه های یاری کودکان کار می کنیم یعنی به صورت تخصصی به این موضوع نگاه شده است.

جوادی یگانه افزود: زباله گردی در تهران کاهش یافته است اما به نقطه مطلوب نرسیده ام. در جلسه با دادستانی اعلام کردیم که در خانه های اطراف تهران، گودها و گاراژها زندگی می کنند. بنای ما برخورد با کودکان کار نیست بلکه باید با خودروهایی که این کودکان را به شهر می آورند برخورد شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان گفت: «تغییر گفتمان و ریل گذاری حرکت تازه نیاز به بحث دارد. برای تغییر ما وفاق نداریم و اقداماتی که باید انجام یا اصلاح شود، نیازمند گفت‌وگوی بیشتری است.»

کد خبر 597534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha