سازمان‌های ناظر بهداشتی در آمریکا پس از بازبینی بی‌خطر بودن واکسن کرونای شرکت جانسون‌ اند جانسون توصیه کردند استفاده از این واکسن به علت نگرانی درباره بروز عارضه لخته شدن خون متوقف شده بود، از سر گرفته شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین وقفه مصرف واکسن کرونای جانسون اند جانسون هنگامی توصیه شد که شش مورد یک نوع نادر و شدید لخته شدن خون در دریافت‌کنندگان این واکسن گزارش شد. در طول این وقفه کارشناسان پزشکی و علمی در سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) داده‌های موجود درباره خطر لخته شدن خون در سینوس‌های وریدی مغز (CVST) و سییایر محل‌های بدن (از جمله رگ‌های بزرگ در شکم و وریدهای پا) به همراه افت تعداد پلاکت‌های خون (ترومبوسیتوپنی) را بررسی کردند.

این دو سازمان سپس اطلاع‌رسانی گسترده‌ای به پزشکان در این کشور درباره شیوه تشخیص و درمان این عارضه یعنی لخته شدن خون به همراه افت پلاکت‌های خون (نشانگان ترومبوز-ترومبوسیتوپنی یا TTS) انجام دادند.

این دو سازمان توصیه کردند که واکسیناسیون با استفاده از واکسن کرونای شرکت جانسون اند جانسون (یا واکسن Janssen) در آمریکا از سر گرفته شود و این واکسن را بی‌خطر و موثر در پیشگیری از کووید-۱۹ اعلام کردند. به نظر این سازمان‌ها بر اساس شواهد موجود سودمندی‌های بالقوه این واکسن در افراد ۱۸ ساله و بالاتر بسیار بیشتر از خطرات آن است.

عمده موارد واکسیناسیون کرونا در آمریکا با واکسن‌های دو دوزی شرکت‌های فایزر و مدرنا انجام شده است که تا به حال به لخته شدن خون مربوط نشده‌اند، اما برخی از ایالت‌ها به خاطر سهولت استفاده از واکسن تک‌دوزی شرکت جانسون اند جانسون که نیاز به نگهداری در دماهای بسیار پایین ندارد، استفاده کرده‌اند.

کد خبر 597149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha