معاون شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به هوشمند شدن بخش عمده ای از مراحل صدور پروانه ساخت، از کاهش آمار تخلفات ساخت و ساز خبر داد و گفت که طرح تفصیلی بافت تاریخی تهیه شده است.

عبدالرضا گلپایگانی

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالرضا گلپایگانی امروز در نشست خبری خود که به صورت آنلاین برگزار شد، عملکرد سه ساله معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران را تشریح کرد و یک خبر دیگر هم برای شهر تهران. تهیه طرح تفصیلی ویژه محدود تاریخی تهران شامل منطقه ۱۲ و بخشی از منطقه ۱۱ خبر مهمی بود که گلپایگانی از آن رونمایی کرد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اراضی ذخیره شهری، این موضوع را یکی از ظرفیت های حائز اهمیت شهر دانست و افزود: در حوزه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و حل مشکلات آن‌ها نگاه ویژه ای به اسناد توسعه ای و افزایش قلمروی عمومی به عنوان اولویت های حوزه شهری داشته‌ایم. طرح های بلاتکلیف را تعیین تکلیف کردیم که در این طرح ۸ هزار هکتار از زمین های تهران تعیین تکلیف شد و ظرفیت توسعه ای در اختیار تهران قرار گرفت. قطعا اگر این زمین ها تعیین تکلیف نمی شد، نمی توانستیم توسعه شهر را در جاهایی که ارزش ویژه دارند، آغاز کنیم.

به گفته او، در حوزه پایبندی به ضوابط و مقررات، کار سنگین و مهمی انجام شد که اگر پایدار بماند انضباط بخشی به صدور پروانه در پایتخت را تضمین می کند. به دلیل سیستمی شدن مراحل صدور پروانه، امروز هیچ پروانه ای خلاف ضوابط و مقررات طرح تفصیلی صادر نمی شود. این  اقدام بزرگی بود که بعد از آسیب شناسی نواقص آن صورت گرفته است.

بهسازی اماکن عمومی و تاب آوری شهر

گلپایگانی با اشاره به اینکه مشکلات مردم در مناطق جنوب و میانی شهر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: به رغم تکلیف اسناد توسعه ای برای مدیریت شهری، معماری مبتنی بر شهرسازی ایرانی و اسلامی در دستور کار قرار گرفت. محله ای در شهرری با معیارهای ایرانی و شهرسازی طراحی کردیم و فضاهای همگانی براساس معماری تاریخی شهرری شکل گرفت.

این مدیرارشد شهری پایتخت همچنین با اشاره به سرعت بخشیدن به مناسب سازی، گفت:در این دوره مسیرها، بوستان ها، ایستگاه های مترو، میادین میوه و تره بار و ایستگاه های اتوبوس بهسازی شدند. البته تهران تا رسیدن به شهر مناسب همه، هنوز فاصله دارد اما در حوزه مناسب سازی همه حوزه های شهرداری درگیر بودند و ستاد مناسب سازی با ایفای نقش کلیدی سعی در اجرای وظایف خود داشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر لزوم افزایش تاب آوری شهر گفت: پروانه بهسازی لرزه ای با کمک مرکز تحقیقات و مدیریت بحران شهر تهران در دستور کار قرار گرفته و نزدیک به ۸۰۰ هکتار محدوده بافت فرسوده به تازگی مصوب شد، یعنی در گذشته ۳۴۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود داشت که ۸۰۰ هکتار به آن اضافه شد واین یعنی ۸۰۰ هکتار به فضاهای تخفیف صدور پروانه در شرایطی که شهرداری تهران با مشکلات مالی بسیاری روبروست اضافه شده است.

کاهش آمار تخلفات ساختمانی در تهران | گلپایگانی: طرح تفصیلی بافت تاریخی تهیه شد | توجه به مشکلات مناطق جنوبی پایتخت  

شناسایی گودهای پرخطر

گلپایگانی ادامه داد: طرح شناسایی گودهای رها شده تدوین شده و اخطارهایی نیز صادر شده است. با حکم دستگاه قضایی تعدادی از گودهای پرخطر را پر کردیم و این مسیر ادامه دارد. همچنین برای جلوگیری از ایجاد چنین گودهایی لایحه ای تنظیم و به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده است. تهیه طرح تفصیلی ویژه محدوده تاریخی شهر تهران شامل منطقه ۱۲ وبخشی از منطقه ۱۱ در دستور کار قرار گرفته که می تواند در ارتقای کیفیت محدوده تاریخی تهران موثر باشد.

گلپایگانی تأکید کرد: گسل های شهر تهران در لایه های طرح تفصیلی اضافه شده و روی پهنه های گسلی محدودیت هایی در ساخت و ساز اعمال کرده ایم تا به تاب آوری شهر کمک کنیم. ساختمان سازی با رعایت ضوابط فنی و مهندسی اولویت بوده و امروز به جرأت می توانم بگویم در شهر تهران ساخت و ساز هیچ ساختمانی بدون مهاربند که برای مقاومت دیوارهای جانبی است، انجام نمی شود.

گلپایگانی با اشاره به همکاری معاونت شهرسازی شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی گفت: در گذشته ضوابط مبحث ملی ساختمان برای ساختمان های زیر شش طبقه کنترل نمی شد، اما خوشبختانه امروز این اتفاق به یک روال تبدیل شده است. در مجموع، کاهش تخلفات ساختمانی محور کلیدی بوده که  در سه سال گذشته پیگیری شده است. پس از سال ها و از زمانی که ماده ۱۰۰ شهرداری ها تصویب شد و چند سال تبصره ۷ این ماده را یعنی نظارت مأمور شهرداری را طی ۳۰ سال گذشته نداشتیم و نظارت به مهندس ناظر داده شده بود که این امر تبعات زیادی داشت اما خوشبختانه اقدام کلیدی صورت گرفت و چارچوب روشن و شفافی برای نظارت بر ساخت و ساز تبیین شد که از نیروی شهربان و شهرداری منطقه تقسیم وظایف روشنی صورت گرفت و با برطرف کردن اشکالات سیستمی مقدمات کار فراهم شده و آمار تخلفات ساختمانی کمتر شده است.

معاون شهردار تهران رویکرد محله محوری را هم از دیگر برنامه های مورد توجه شهرداری عنوان کرد و افزود: سازمان نوسازی دیدگاه های برنامه توسعه سوم شهر تهران را در این زمینه درنظر گرفت. ضمن اینکه دفترچه ارزش مکانی املاک مورد توجه قرار گرفت و صدور پروانه نیز طبق آن ارائه می شود.

کاهش آمار تخلفات ساختمانی در تهران | گلپایگانی: طرح تفصیلی بافت تاریخی تهیه شد | توجه به مشکلات مناطق جنوبی پایتخت  

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست خبری امروز، به موضوعات و مباحث مهم دیگر در حوزه شهرسازی پایخت هم اشاره کرد که مهمترین‌ آن به شرح زیر است:  

*محور فداییان اسلام: تصویب طرح در کمیسیون ماده ۵ انجام شده و در حال انجام اجرای اقدامات صدور پروانه برای دو مالک در این محور هستیم

* خیابان کامل: فهرست مجموعه ای از خیابان ها که به عنوان خیابان کامل باید قلمداد شوند تهیه شده و اقدامات بر روی چند خیابان همچون ولیعصر (عج) در حال انجام است

*سند راهبردی حریم: گزارش های نهایی در خصوص این سند ارائه شده و در حال بررسی است و  پس از این مرحله به شورای شهر ارائه می شود. این سند می تواند منجر تصمیم گیری نهایی درباره  تعارضاتی شود که در حوزه تقسیمات کشوری بین تهران و سایر شهرستان ها وجود دارد

*گودهای پرخطر: از مجموع ۲۵۹ گود رها شده شناسایی شده حدود ۳۰ گود نیازمند اقدام فوری تشخیص داده شد که تا امروز ۱۴ گود یا پر شده یا عملیات اجرایی به جایی رسیده که از خطر خاطر شده اند. در سال ۱۴۰۰ ردیف اعتباری در بودجه مصوب سرعت کار را افزایش می دهد.

*پادگان ۰۶ و توافق با ارتش: بعد از مصوبه شورای عالی شهرسازی  وتوافق با ارتش، کار به گونه ای پیش رفت که ارتش از کاری که باید انجام می داد مقداری عقب نشینی کرد. مذاکرات ادامه دارد و به نتایج خوبی رسیده اما هنوز نهایی نشده است. امیدواریم اتفاقی بیفتد که به نفع شهر و شهروندان باشد.

*میدانگاه ها و توسعه قلمروی عمومی: کار مطالعاتی در مرکز مطالعات انجام شده و ۲۲ نقطه به عنوان نقاط کلیدی برای احداث میدانگاه ها تعیین شده که این کار در مرحله تعیین پیمانکار قرار گرفته است.

کد خبر 597106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha