مجموع نظرات: ۱
شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

هفته گذشته استاندار کرمان از ورود قاچاقی و غیرمجاز اتباع کشور افغانستان به این استان به‌شدت انتقاد و از برخورد و پیگیری نیروی انتظامی استان در این زمینه قدردانی کرد.

برداشت سیب زمینی

به گزارش همشهری آنلاین، علی زینی‌وند گفت: در استان کرمان معضل بزرگی به عنوان قاچاق انسان داریم که مربوط به اتباع خارجی ‌است.

وی در ادامه با اشاره به معضل تصادفات جاده‌ای استان که بخش عمده‌ای از آنها مربوط به خودروهای غیراستاندارد حامل اتباع خارجی‌ است، اظهار کرد: تصادفات خودروهای حامل افاغنه باعث زحمت نیروی انتظامی می‌شود.

زینی‌وند افزود: تصادفات در جاده‌های استان امری معمول است، اما این «افغانی‌کش»ها با ماشین‌های غیراستاندارد و نشاندن سرنشین‌های زیاد و سرعت غیرمجاز موجب می‌شوند شاهد وقوع حوادث و تصادفات زیاد در جاده‌ها باشیم.

استاندار کرمان ادامه داد: نه اینکه نیروی انتظامی نمی‌تواند آنها را کنترل کند، منتهی کنترل آنها باعث خسارت می‌شود که تبعات بین‌المللی دارد و پیچیدگی این موضوع به معضل تبدیل شده‌است که امیدواریم در کشور برای ساماندهی اتباع خارجی تدبیری اندیشیده شود.

ورود قاچاقی اتباع خارجی در فصل کار

یکی از مقصدهای مورد توجه افغانستانی‌ها که برای انجام کار به آنجا می‌روند، استان کرمان است. اگرچه ورود قاچاقی و غیرقانونی آنها به‌طورکلی از معضلات استان به شمار می‌آید، اما میزان ورود و تردد آنها در فصول کار به ویژه فصل برداشت محصولات کشاورزی از هر زمان دیگری در این استان بیشتر است.

 ورود غیرقانونی کارگران افغانستانی البته مشکلات دیگری غیر از آنچه استاندار یاد کرده نیز به همراه دارد. اغلب آنها حاضرند با قیمتی کمتر از نرخ روز در مزارع و باغ‌ها کار کنند و همین مسأله باعث شده کارگران بومی با مشکل روبه‌رو و در نتیجه بیکار شوند. بر همین اساس، ورود و به‌کارگیری نیروهای کار غیرایرانی در برخی نقاط استان مانند جنوب کرمان ممنوع شده‌است.

رئیس روابط عمومی جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اظهار کرد: حضور اتباع خارجی برای انجام کار در روستاها و اراضی کشاورزی منوط به اخذ مجوز از فرمانداری‌های شهرستان‌های استان است.

ابوالحسن پیرنیا گفت: تا زمانی که فرمانداری‌ها این مجوزها را صادر نکنند، هیچ کارفرمایی طبق قانون حق ندارد کارگران اتباع خارجی را به کار بگمارد.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: به‌کارگیری نیروی کار خارجی در مزارع جنوب کرمان ممنوع است.

سعید برخوری درباره تأثیر ممانعت از ورود کارگران افغانستانی به جنوب کرمان گفت: در منطقه جنوب کرمان با کمبود کارگر مواجه‌ هستیم. الان هم که فصل برداشت محصول است جذب و به‌کارگیری کارگر برای کشاورزان منطقه دشوار است و همین مسأله باعث شده هزینه تولید بالا برود.

وی درباره اینکه آیا دریافت مزد کمتر کارگران افغانستانی موجب بیکاری کارگران بومی شده است یا نه، اظهار کرد: در شرایطی که کمبود کارگر وجود دارد کارفرما به محصول خود فکر می‌کند تا آن را زودتر برداشت و روانه بازار کند.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: با وجود ممنوع بودن استفاده از کارگران افغانستانی همچنان شاهد به‌کارگیری غیرقانونی آنها در مناطق مختلف هستیم که معمولاً مأموران نیروی انتظامی بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده و طبق قانون این کارگران را شناسایی، جمع‌آوری و سپس از مرز خارج می‌کنند.

متأسفانه پیگیری چندین‌باره خبرنگار همشهری آنلاین برای انجام مصاحبه با مدیرکل اتباع خارجی استانداری کرمان و گرفتن اطلاعات بیشتر در این زمینه بی‌نتیجه ماند.

کد خبر 596968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha