پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید سود شرکت‌های بورس ۵۷درصد رشد کرده است.

کارخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، آمارها نشان می‌دهد میزان سود شرکت‌های بورس در سال قبل ۵۷درصد رشد کرده و سرعت تولید ماشین‌آلات و تجهیزات از اسفند بیشتر شده است. بیش از ۲۵۰ شرکت صنعتی پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند، بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند، بنابراین با بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان میزان تغییر در تولیدات صنعت ایران را رصد کرد.

پژوهشکده پولی و بانکی، وابسته به بانک مرکزی، با استناد به آمار تولید و فروش شرکت‌های بورس اعلام کرد میزان تولید صنعتی شرکت‌های بورس در اسفند پارسال ۴.۲درصد رشد کرده است. مطابق این گزارش، عملکرد شرکت‌های بورس از جنبه تولید و فروش در اسفندماه بهبود پیدا کرده و حتی در برخی صنایع از جمله فلزات اساسی میزان فروش محصولات درآخرین ماه پارسال بیش از تولیداتشان بوده است. این آمار نشان می‌دهد روند تولید ماشین‌آلات و تجهیزات به دلیل نیازهایی که در کشور به وجود آمده، افزایش یافته است.

افزایش تولید

این اطلاعات نشان می‌دهد میزان تولید ماشین‌آلات و تجهیزات و همین‌طور دستگاه‌های برقی در اسفند با رشد قابل توجهی مواجه شده که شاید به دلیل وقوع تحریم‌ها و محدودیت‌هایی بوده که در زمینه واردات ایجاد شده و این فرصت را پیش روی تولیدکننده‌های داخلی قرار داده است که جای خالی تولیدکننده‌های خارجی را پر کنند و خود به تولید برخی کالاها بپردازند.

طبق گزارش پژوهشکده وابسته به بانک مرکزی، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ رشد شاخص تولید محصولات واردات‌محور و همچنین رشد تولید محصولات نهایی بیشتر از رشد شاخص تولید صنعتی کل بوده که نشان می‌دهد رشد تولید در سال ۱۳۹۹ عمدتا ناشی از افزایش تولید محصولات جایگزین واردات و برای پرکردن خلأ واردات آنها بوده است. به‌طور مثال برخی آمارها نشان می‌دهد بعد از اعمال تحریم‌های دوباره آمریکا و خروج برخی شرکت‌های خارجی از ایران، تولید لوازم خانگی در شرکت‌های تولیدکننده ایرانی جان تازه‌ای گرفته و این شرکت‌ها موفق شده‌اند فروش خود را در بازار داخلی تا حدی احیا کنند. این اتفاق البته هنوز در برخی صنایع ازجمله نساجی رخ نداده است.

آمارها همچنین نشان می‌دهد میزان تولید و  فروش تولیدکننده‌های محصولات فلزی در اسفندماه با رشد زیادی مواجه شده؛ به طوری که میزان فروش آنها حتی بیش از میزان تولید آنها بوده و این موضوع عمدتا به دلیل افزایش سطح تقاضا برای خرید محصولات فلزی بوده است. همچنین صنعت خودروسازی و قطعات بعد از ۴ماه روند نزولی میزان تولیداتش دوباره در اسفندماه رشد کرده اما این رشد تولید به معنای رشد سودآوری در این صنعت نیست.

میزان سودآوری

طبق محاسبه پژوهشکده پولی و بانکی، همگام با افزایش میزان تولید، سود شرکت‌های بورس هم در سال گذشته ۵۶.۸درصد افزایش یافته است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد تعداد شرکت‌های زیان‌ده در سال گذشته ۲۸ شرکت کمتر از سال قبل از آن بوده است. آمارها نشان می‌دهد صنعت خودروسازی مثل سال‌های قبل، بدترین وضع را از نظر سودآوری داشته و تنها صنعتی بوده  که جمع  سود خالص شرکت‌های آن منفی است. صنعت خودرو مدت‌هاست در رده صنایع زیان‌ده دسته‌بندی می‌شود. در حال حاضر از میان ۳۶ شرکتی که در این صنعت فعالیت می‌کنند ۱۰ شرکت از جمله شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو زیان‌ده هستند. طبق این گزارش، زیان اسمی صنعت خودرو در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بیشتر هم شده که از وضع نامناسب شرکت‌های این گروه حکایت دارد.

با وجود زیان‌های سنگینی که صنعت خودرو در سال گذشته شناسایی کرده برخی دیگر از صنایع، از جمله صنایع صادرات‌محور، به دلیل رشد قیمت ارز، با رشد مناسب سود مواجه شده‌اند. از جمله صنایعی که سال گذشته به‌خوبی از افزایش قیمت ارز نفع برده‌اند می‌توان به گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اشاره کرد که عمدتا شامل تولیدکننده‌های فولاد و پتروشیمی هستند. این دو صنعت به دلیل افزایش قیمت ارز و همین‌طور رشد قیمت‌های جهانی در فصل آخر سال گذشته، سودهای قابل توجهی به دست آورده‌اند. سود شرکت‌های فعال در صنعت فلزات اساسی در سال گذشته ۱۳۴درصد و سود شرکت‌های فعال در گروه صنایع شیمیایی هم ۱۰۲درصد رشد داشته است. در مجموع با توجه به رشد اسمی سود خالص شرکت‌ها و تعداد شرکت‌های زیان‌ده می‌توان گفت شرکت‌های بورس از منظر سودآوری در سال ۱۳۹۹ وضع بهتری نسبت به سال۱۳۹۸ داشته‌اند.

کد خبر 596674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha