مثل خیلی از جوان‌های جنوب شهری از حداقل امکانات برخوردار بودند، اما تلاش و صبوری کردند تا به قله موفقیت دست پیدا کنند.

ورزش

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی: حالا «جواد و جلال شعبانی» که کمبودهای زیادی در زندگی شخصی و ورزشی خود داشتند و می‌دانند بچه‌های جنوب شهر به حمایت نیاز دارند، دست به کار شده و فنون کشتی را به بچه‌محل‌های علاقه‌مند خودآموزش می‌دهند. آموزش‌های‌شان با طعم شیرین نوع‌دوستی همراه است و کسی را که توان پرداخت شهریه کلاس‌ها را نداشته باشد، رایگان و با پرداخت شهریه از جیب خودآموزش می‌دهند. با این کشتی‌گیرهای هم‌محله‌ای آشنا می‌شویم که مدتی است به‌عنوان مربی تیم‌ملی نوجوانان و جوانان تهران انتخاب شده‌اند.  

با افتخار می‌گویندزاده محله فلاح هستند. ۲۳دی سال۱۳۶۶ به دنیا آمده‌اند. نمی‌خواهند موفقیت‌های خود را از همدیگر تفکیک کنند و به همین دلیل مدال‌ها و جام‌های ورزشی خود را با هم قاب کرده و به سینه دیوار چسبانده‌اند. جام‌های ورزشی‌شان هم گوشه‌ای از اتاق در گنجه قرار دارد.
 قصه گرایش «جواد و جلال شعبانی» به کشتی، از کودکی بوده و برادر بزرگ‌شان «امیر» و عموهای‌شان کشتی‌گیر بودند که در آشنایی آنها با این رشته بی‌تأثیر نبوده‌اند، ولی معتقدند هر کسی در رشته‌ای مستعد است و نمی‌توان گفت همه اعضای یک خانواده می‌توانند در یک رشته خاص فعالیت کنند و به موفقیت برسند. با این وجود، آنها هم مثل برادربزرگ ترشان در رشته کشتی مستعد بودند و راهی را انتخاب کردند که او در آن قدم گذاشته بود.

  • درخشش در کمترین زمان ممکن!

 این برادرهای دوقلو اواخر سال ۱۳۷۹ وارد عرصه کشتی شدند و به دلیل استعدادی که داشتند و تمرینات‌شان را با جان و دل انجام می‌دادند، در کمتر از ۶ماه توانستند در مسابقات استانی روی سکو بروند. جلال مقام سوم را به دست آورد و جواد دوم شد. تمرینات خود را در مجموعه ورزشی امام سجاد(ع) شروع کردند که در میدان بهاران قرار داشت. در کمتر رقابتی دست خالی به خانه بر می‌گشتند و مقام‌های استانی و کشوری را در مسابقات درو می‌کردند.

همین موفقیت‌ها باعث شد تا استادشان پیشنهاد دهد سطوح بالاتر را تجربه کنند و نزد استاد «محسن کاوه» بروند که اکنون مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد است. جواد که چند دقیقه بزرگ‌تر از جلال است، می‌گوید: «وقتی پا به آن مجموعه گذاشتیم، استاد کاوه بعدازظهرها به بزرگسالان تمرین می‌داد. ما نوجوان بودیم و تمرینات خودمان را صبح‌ها زیرنظر استاد «علی عدالت» شروع کردیم. برای اینکه زودتر پیشرفت کنیم به تمرینات استاد کاوه هم می‌رفتیم. او هم متوجه علاقه ما شد و خیلی کمک‌مان کرد. کاوه سکوی پرتاب ما شد و توانستیم در کنار ورزش حرفه‌ای، در مسابقات بیشتری شرکت کنیم.»
شعبانی‌ها همان زمان در یک تولیدی مبل و صنایع چوبی همراه با برادر و عموهای‌شان کار می‌کردند تا مخارج‌شان به خانواده تحمیل نشود. تلاش‌های‌شان باعث شد به سطح ملی دست پیدا کنند و با اعضای تیم‌ملی جوانان در چند مسابقه بین‌المللی شرکت کنند و حائز رتبه شوند.

  • دوری از ورزش به دلیل دل شکستن‌ها

جلال شعبانی در یکی از همین رقابت‌ها به شدت آسیب دید. از پیشکسوتان این رشته مشورت و تصمیم گرفت جراحی نکند. به همین دلیل ناخواسته برای مدتی از کشتی دور شد، اما می‌گوید: «نزدیک به ۲ سال سمت کشتی نرفتم، ولی این دور شدن فقط به خاطر آسیب‌دیدگی نبود. قصه تلخی که بسیاری از ورزشکاران دارند در زندگی ما هم ساری و جاری شد. به‌عنوان مثال، بالاترین رتبه را در مسابقات انتخابی تیم‌ملی گرفتم و قرار بود به مسابقات جهانی بروم، اما به یکباره مربی ما تغییر کرد و فرد دیگری را جای من به رقابت‌ها فرستاد. شاید باورتان نشود کشتی‌گیری را که در مسابقات به جواد باخته بود، به مسابقات جهانی بردند. این حق‌خوری‌ها همیشه در ورزش بوده و هست که باعث می‌شود ورزشکاران دلسرد شوند و حتی ورزش را برای همیشه کنار بگذارند.»
آنها که سال ۱۳۸۵ وارد تیم‌ملی جوانان شده بودند و رتبه‌های زیادی هم داشتند به یکباره کنار رفتند. همین موضوع باعث شد تا دوستان‌شان بارها سراغ‌شان رفته و از آنها بخواهند دوباره به کشتی برگردند. اصرارهای آنها جواب داد و برادران شعبانی این بار مربیگری را انتخاب کردند. شاگردان‌شان در مسابقات حائز رتبه شدند تا اینکه در یکی از رقابت‌ها از آنها دفترچه مربیگری خواستند.

همین موضوع باعث شد مربیگری را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنند. وقتی استاد کاوه متوجه تصمیم شاگردان خود شد از آنها خواست در «آکادمی کشتی شهید رضایی مجد» به‌عنوان مربی فعالیت کنند.
آنها منش پهلوانی را مقدم بر قهرمانی می‌دانند و می‌گویند: «ما در راهی قدم گذاشته‌ایم که پیشکسوتانی مثل مرحوم تختی در آن استخوان ترکانده‌اند. نباید با اخلاق یا رفتارمان این رشته و اسم پهلوان‌های آن را خراب کنیم. فنون کشتی فقط باید در تشک این رشته استفاده شود و نباید به دلیل ورزشکار بودن یا داشتن توان بدنی با کسی درگیر شویم یا حقی را ضایع کنیم. پهلوان کسی است که حامی ستمدیدگان باشد و برای آسایش هم‌محله‌ای‌هایش تلاش کند. ما باید بیشتر از دیگران مراقب رفتار، کردار و حرف زدن‌های‌مان باشیم.»

  • خدمت رایگان به بچه‌محل‌ها

«جواد و جلال شعبانی» از بچه‌محل‌های خود غافل نشده و در منطقه ۱۷ مشغول هستند. آنها تا قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا، در آکادمی کشتی رضایی مجد و مجموعه ورزشی امام سجاد(ع) که در میدان بهاران قرار دارد و متعلق به شهرداری است، مربیگری نونهالان و نوجوانان را برعهده داشتند. یک‌سوم بچه‌هایی که در این مجموعه زیرنظر آنها تمرین می‌کردند رایگان پذیرش شده بودند چون امکان پرداخت شهریه نداشتند.

برادران شعبانی از مسئولان مجموعه خواسته بودند شهریه آنها را از دستمزد آنها بردارند تا بچه‌محل‌های بااستعدادشان به دلیل نداشتن پول از ورزش دور نمانند. اینک آنها در همین مجموعه به تمرینات آمادگی جسمانی شاگردان خود می‌پردازند تا کرونا باعث نشود ورزش را کنار بگذارند و فنونی که آموخته‌اند فراموش کنند، با این تفاوت که همه پروتکل‌های بهداشتی در زمان تمرین‌ها رعایت می‌شود و در هر سئانس، تعداد کمی از ورزشکاران تمرین می‌کنند.
جلال می‌گوید: «اینجا بچه‌های مستعد زیادی دارد و اگر به سمت ورزش هدایت شوند نتایج و آثار زیادی برای آنها و حتی منطقه خواهد داشت. اگر همین افراد به حال خود رها شوند و حمایتی از آنها نشود ممکن است به سمت کارهای خلاف کشیده شوند.» جواد هم می‌گوید: «اتفاقاً در این منطقه زمینه برای گرایش نوجوانان و جوانان به اقدام‌های غیرقانونی و معضلاتی مثل مصرف موادمخدر فراهم است و فضاهای بی‌دفاع شهری، خطوط آهن و معضلاتی که همیشه لب خط دیده می‌شود، مهاجران زیادی که در این منطقه با فرهنگ‌های مختلف زندگی می‌کنند و تبدیل بخش‌هایی از این منطقه به پاتوق موادفروش‌ها، احتمال گرایش آنها را به آسیب‌های اجتماعی هموار کرده است.»

  • امکانات منطقه کافی نیست

جواد شعبانی معتقد است افراد مستعد زیادی در منطقه ۱۷ وجود دارند که می‌توانند در رقابت‌های جهانی پرچم کشورمان را به اهتزاز دربیاورند، اما امکانات منطقه را کافی نمی‌داند. او می‌گوید: «در همین مجموعه‌ای که تمرین می‌کنیم، امکانات موردنیاز برای کشتی‌گیران وجود ندارد. در کنار این تجهیزات، سالن هم نواقصی دارد که ورزشکاران را به زحمت می‌اندازد. به‌عنوان مثال سیستم گرمایشی و سرمایشی مطلوبی ندارد و در گرما و سرما به مشکل می‌خوریم.»
جلال شعبانی در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان منطقه از آنها حمایت کرده‌اند یا خیر، می‌گوید: «تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است. ورزشکاران و کسانی که حرفه‌ای ورزش می‌کنند، نیاز به تقدیرنامه یا تبریک مسئولان با نصب بنر و پارچه‌نوشته ندارند، اما همین کارها باعث دلگرمی آنها می‌شود. البته چندی پیش مسئول اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه پیامی به ما داده و قرار است در آینده نزدیک با هم ملاقات کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم که بتوانیم‌کاری برای بچه‌محله‌های خود انجام و کلاس‌های‌مان را در این منطقه تشکیل دهیم.»

  • افتخارات «جواد شعبانی»

‌ـ مدال برنز مسابقات جهانی جوانان‌ـ ترکیه
‌ـ مدال طلا مسابقات کشتی ساحلی‌ـ پونا هندوستان
‌ـ مدال نقره مسابقات بین‌المللی جام شهید شیرودی
‌ـ مدال برنز مسابقات بین‌المللی جام شاهد
‌ـ مدال طلا مسابقات بین‌المللی روز جهانی کودک
‌ـ مدال برنز المپیاد ایرانیان
‌ـ مدال طلا مسابقات کشوری نونهالان در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳
‌ـ مدال نقره مسابقات کشوری نوجوانان در سال ۱۳۸۴
‌ـ مدال طلا مسابقات کشوری نوجوانان در سال ۱۳۸۵
‌ـ مدال نقره مسابقات کشوری جوانان درسال ۱۳۸۶
‌ـ مدال طلا مسابقات نیروهای مسلح کشور

 دوقلوهای کشتی‌گیر محله فلاح | بچه های مستعد را به سوی ورزش هدایت کنیم

  • افتخارات «جلال شعبانی»

‌ـ مدال نقره مسابقات بین‌المللی جام دوستی‌ـ باکو آذربایجان
‌ـ مدال طلا مسابقات کشتی ساحلی‌ـ پونا هندوستان
‌ـ مدال برنز مسابقات بین‌المللی جام شهید شیرودی
‌ـ مدال طلا مسابقات بین‌المللی جام شهدا
‌ـ مدال نقره مسابقات بین‌المللی روز جهانی کودک
‌ـ مدال برنز مسابقات بین‌المللی جام جهان پهلوان تختی
‌ـ مدال نقره مسابقات نیروهای مسلح کشور
‌ـ مدال طلا مسابقات کشوری بسیج
‌ـ مدال نقره مسابقات کشوری نونهالان در سال ۱۳۸۲
‌ـ مدال طلا مسابقات کشوری نوجوانان در سال ۱۳۸۳
‌ـ مدال برنز مسابقات فرنگی نوجوانان کشور در سال ۱۳۸۴
‌ـ مدال برنز مسابقات کشوری جوانان در سال ۱۳۸۶

اخبار ورزشی در پهنه جنوب

  • دعوت از ۳جودوکار جنوب شهری به اردوی تیم ملی

۳جودوکار ساکن جنوب شهر تهران به اردوی تیم ملی جودو نوجوانان و جوانان کشور دعوت شدند.
براساس این خبر «عرفان علیزاده» در رده نوجوانان و «علیرضا فرجی» و «علیرضا احمدبیگی» در رده جوانان به اردوی تیم ملی جودو راه پیدا کردند.
اردوی تیم ملی نوجوانان از اول تا ۵اردیبهشت و اردوی تیم ملی جوانان از ۶ تا ۱۰اردیبهشت در تهران برپا می شود و ملی‌پوشان همراه با ۷جودوکار استان در اردوها شرکت خواهند کرد.

  • راهیابی بانوان بسکتبالیست به رقابت های لیگ دسته یک

 تیم وولف اداره ورزش جنوب غرب تهران به مرحله نیمه نهایی لیگ دسته یک بسکتبال زنان راه پیدا کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره ورزش و جوانان جنوب غرب تهران، رقابت‌های مرحله نیمه نهایی لیگ دسته یک بانوان به میزبانی فولاد مبارکه سپاهان برگزار خواهد شد و قرار است تیم وولف در مرحله نیمه نهایی به دیدار تیم اکسون تهران برود.

  • درخشش فرنگی‌کار هم‌محله‌ای در رقابت های انتخابی کشتی

«سامان ناصری‌پور» نماینده وزن ۴۸ کیلو اداره ورزش جنوب غرب تهران در رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی رده نوجوانان خوش درخشید.
به گزارش روابط عمومی اداره ورزش و جوانان جنوب غرب تهران، این کشتی‌گیر هم‌محله‌ای با شکست حریفان خود و کسب رتبه نخست در مسابقات گرامیداشت «شهدای دانش‌آموز» برای حضور در مسابقات آسیایی هند و رقابت های جهانی مجارستان انتخاب شد.

کد خبر 596273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha