وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر کویت، بر آمادگی مسکو برای کمک به حل مناقشات و اختلافات در منطقه خلیج فارس تاکید کرد.

لاوروف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف روز دوشنبه در گفت و گو با شیخ صباح الخالد الحمد الصباح، مسکو برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آماده است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف بر علاقه مندی برای توسعه همکاری‌ها میان روسیه و شورای همکاری خلیج فارس برای پیشبرد طرح‌های مشترک سودمند و کمک به حل و فصل مناقشات منطقه خلیج فارس، تاکید کردند.  

لاوروف و نخست وزیر کویت همچنین در مورد دورنمای توسعه روابط دو کشور از جمله تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های بازرگانی و اقتصادی و سرمایه گذاری گفت و گو و تبادل نظر کردند.

در این گفت و گوی تلفنی همچنین به اهمیت حفظ آهنگ مثبت توسعه همکاری‌های بازرگانی میان روسیه و کویت و از سرگیری تبادل هیات‌ها و تماس‌های فرهنگی و انسانی با بهبودی وضع اپیدمیولوژی (همه‌گیر شناسی) اشاره شد.

روسیه در تابستان سال ۲۰۱۹ طرح خود برای امنیت خلیج فارس را در شورای امنیت سازمان ملل رونمایی کرد.  

لاوروف به تازگی درباره این طرح گفت: ما بیش از ۲۰ سال است که برای تامین امنیت خلیج فارس نظریه می‌دهیم. تلاش می‌کنیم که رویکرد خود را در این عرصه نوسازی کرده و رویکرد جدید خود را در مورد تامین امنیت خلیج فاس یک سال و نیم پیش ارائه کردیم.

وی ادامه داد: در اکتبر سال ۲۰۲۰ نشستی درباره نظریه امنیتی روسیه برای خلیج فارس برگزار کردیم. اگر این طرح موفق شود و نظریه امنیتی خلیج فارس تحقق یابد منجر به تقویت صلح در این منطقه مهم جهان خواهد شد.

وی یادآوری کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پاییز گذشته پیشنهاد برگزاری اجلاس سران پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و ایران و آلمان را مطرح کرد. اگر این ایده تحقق یابد آماده‌ایم تا اقدام کنیم و صلح پایدار در منطقه خلیج فارس برقرار خواهد شد.

کد خبر 596145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha