۱۲باشگاه فوتبال اروپا به صورت رسمی از ایجاد سوپرلیگ اروپا خبر دادند که مستقل از لیگ قهرمانان خواهد بود. لیگی که قرار است فقط غول‌های باشگاهی فوتبال این قاره در آن به مصاف هم بروند.

سوپرلیگ

به گزارش همشهری‌آنلاین تصمیم کودتاگونه ۱۲ باشگاه فوتبال در لیگ‌های اسپانیا، انگلیس و ایتالیا علیه یوفا و برگزاری لیگ قهرمانان از دیشب به یک جنجال بزرگ در فوتبال اروپا تبدیل شده است.

۱۲ باشگاه فوتبال اروپا به صورت رسمی از ایجاد سوپر لیگ اروپا خبر دادند که مستقل از لیگ قهرمانان خواهد بود. لیگی که قرار است فقط غول‌های باشگاهی فوتبال این قاره در آن به مصاف هم بروند و البته نفع مالی آن را هم بین خود تقسیم کنند. در واقع این باشگاه‌ها تصمیم گرفته‌اند تا با این اقدام سود مالی سرشار از رقابت‌های لیگ قهرمانان را که نصیب یوفا می‌شد را خودشان دریافت کنند. این خلاصه اتفاقی است که قرار است در فوتبال باشگاهی اروپا بیفتد. اتفاقی که البته یوفا و فیفا به شدت در برابر آن ایستادگی خواهند کرد و بیانیه‌های تهدیدآمیزی هم در این خصوص منتشر کرده‌اند.

یوفا و فیفا برای ۱۲ باشگاهی که این تصمیم را دارند امروز خط و نشان زیادی کشیدند ولی در نهایت این باشگاه‌ها به صورت رسمی از برگزاری لیگی به نام سوپرلیگ اروپا با حضور باشگاه‌های مطرح خبر داده شد.

تاکنون باشگاه‌های بزرگ اروپایی یعنی رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکومادرید، منچستریونایتد، لیورپول، منچسترسیتی، آرسنال، چلسی، تاتنهام، میلان، یوونتوس و اینتر عضویت خود را در رقابت‌های سوپرلیگ اروپایی آن هم بدون موافقت یوفا و فیفا اعلام کرده‌اند!

در واقع این اتفاق از آن جهت کودتا محسوب می‌شود که یوفا و فیفا کاملا مخالف برگزاری این سوپرلیگ هستند و حتی یوفا در بیانیه‌ای اعلام کرد تیم‌هایی که وارد سوپرلیگ اروپا شوند از تمامی رقابت‌های داخلی کشورشان یعنی لیگ برتر انگلیس، لالیگا و کالچو و رقابت‌های اروپایی مثل لیگ قهرمانان اروپا و یورو لیگ و بین‌المللی مثل جام باشگاه‌های جهان اخراج خواهند شد و بازیکنان آن‌ها حق حضور در تیم‌های ملی کشورشان را هم ندارند! البته استفاده از داوران هم برای سوپرلیگ یک چالش محسوب می‌شود!

این در حالی است که تاکنون دو فدراسیون فوتبال آلمان و فرانسه با این اقدام مخالفت و در این خصوص بیانیه‌ای هم صادر کرده‌اند.

در بیانیه فدراسیون فوتبال آلمان عنوان شده: فدراسیون فوتبال آلمان (DFB) همیشه موضع روشنی برابر مفهوم سوپرلیگ اروپا دارد. در فوتبال باید همه چیز به شکل عملکرد ورزشی تعیین شود. این عملکرد است که صعود یا سقوط همین‌طور انتخاب تیم‌ها را برای مسابقات مختلف تعیین می‌کند. منافع اقتصادی برخی باشگاه‌ها نباید به همبستگی موجود در فوتبال خاتمه دهد.

همچنین فدراسیون فوتبال فرانسه (FFF)  نیز در بیانیه خود عنوان کرد: فدراسیون فوتبال فرانسه همین‌طور اتحادیه فوتبال کشور مخالف هرگونه پروژه سوپرلیگ اروپا هستد. این گونه مسابقات می‌تواند پروژه‌ای باشد که کل هرم فوتبال اروپا را تهدید می‌کند. در واقع رویاهای سلطه‌طلبانه یک الیگارشی، منجر به از بین رفتن یک سیستم اروپایی می‌شود که به فوتبال این امکان را داده است به روش‌های بی‌سابقه در سطح قاره بسط و گسترش یابد.

این در حالی است که آندره آنیلی رئیس باشگاه یوونتوس و اتحادیه باشگاه‌های اروپا ساعتی قبل از سمت خود در فوتبال اروپا استعفا کرد تا تصمیم جدی خود در خصوص پیوستن یوونتوس به سوپرلیگ را اعلام کند.

یوونتوس روز گذشته اعلام کرد با پیوستن به سوپرلیگ اروپا موافقت کرده است. تورنمنتی که توسط پانزده باشگاه بسیار ثروتمند اروپا تأسیس شده است و علاوه بر این ۱۵ تیم قرار است ۵ تیم دیگر نیز با موفقیت در لیگ‌های داخلی، سالانه در آن به رقابت بپردازند.

اینتر و میلان دیگر باشگاه‌های ایتالیایی هستند که به سوپرلیگ اروپا پیوسته‌اند و این دو تیم نیز به همراه دیگر تیم‌های سوپرجام از اتحادیه باشگاه‌های اروپا خارج شدند.

آنیلی در نخستین بیانیه‌ای که درباره سوپرلیگ اروپا منتشر کرد، نوشت: «۱۲ باشگاه مؤسس نماینده میلیاردها طرفدار در سراسر جهان و ۹۹ جام قهرمانی اروپایی هستند. ما در این لحظه حساس گرد هم آمده‌ایم تا رقابت‌های اروپایی را متحول کنیم و بازی مورد علاقه‌مان را برای آینده بلندمدت در وضعیتی پایدار، به همراه همبستگی روزافزون قرار دهیم و همچنان که برای به هواداران و بازیکنان الگوهایی جذاب فراهم می‌کنیم، جریان منظمی از تیترها و اخبار را نیز در اختیارشان بگذاریم که پاسخگوی شور و اشتیاق آن‌ها به بازی باشد.»

فلورنتینو پرز، رییس رئال مادرید، به عنوان رییس سوپرلیگ اروپا انتخاب شده است و آنیلی و جوئل گلیزر، یکی از مالکان منچستریونایتد نیز معاونان او خواهند بود.

کد خبر 596079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha