مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

مراتع و مزارع استان گلستان چند سالی است که به دلیل تغییرات اقلیمی و بارش‌ها به کانون تکثیر ملخ‌های صحرایی تبدیل شده است. برنامه دفع این آفت با تلاش نیروهای جهاد کشاورزی در حال انجام است.

مبارزه با ملخ صحرایی

به گزارش همشهری آنلاین، سال گذشته جهاد کشاورزی استان گلستان با اجرای به‌موقع طرح مبارز با این آفت، توانست اراضی مرتعی و زراعی را از یورش ملخ‌های صحرای نجات دهد تا کمترین آسیب به دامپروران و کشاورزان استان برسد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: برنامه ردیابی و کنترل ملخ‌های صحرایی قبل از نیمه اول فروردین امسال در نقاط مختلف استان شروع شده و عملیلت مبارزه با این آفت در دست انجام است.

کیانوش حق‌نما گفت: روز گذشته ۲۷ فروردین بازدیدی از مناطق «آیتمر» و «چناران» داشتیم و در آنجا متوجه بروز کانون‌های جدید و احتمالی رشد ملخ‌های صحرایی شدیم. این درحالی است که سال گذشته در این مناطق شاهد رشد و بروز این آفت نبودیم و اکنون مطالعات درباره چگونگی ایجاد کانون در دست انجام است تا برای ریشه‌کنی آن اقدام کنیم.

مشکل بزرگ پیش روی مبارزه با ملخ صحرایی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان کمبود اعتبارات و فرسودگی ناوگان موتوری را مهم‌ترین مشکل پیش روی مبارزه با این آفت دانست و اظهار کرد: روشن و صریح باید بگویم ناوگان موتوری ما بسیار فرسوده و ناکارآمد است و نمی‌تواند جوابگوی برنامه‌های ما باشد.

حق‌نما ادامه داد: همت و وجدان کاری نیروهای مبارزه با آفات جهاد کشاورزی تنها توانی است که در اختیار داریم و بحق تاکنون با همین ظرفیت توانسته‌ایم جلوی بروز و شیوع آفت را بگیریم. با این توصیف که برنامه‌های دفع آفت امسال ما به مراتب از سال گذشته بهتر است و مشکلی برایمان پیش نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: اغلب اراضی و مراتعی که کانون این ملخ‌ها هستند در مناطق شیب‌دار واقع شده‌اند و رسیدگی به همه آنها نیازمند ناوگان جدید هست. این درحالی‌است که خودروهای ما عمر ۲۰ یا ۳۰ ساله دارند و مدام باید تعمیر شوند.

گران شدن سم

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه افزایش قیمت سموم از دیگر چالش‌های پیش روی جهاد کشاورزی استان برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی است اضافه کرد: تاکنون سمی که برای مبارزه استفاده کرده‌ایم، بیشترین کاربرد در نابودی ملخ‌ها وکمترین آسیب‌رسانی به محیط زیست را داشته است، اما با این توصیف برای تهیه سم نیازمند ۲ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

حق‌نما گفت: ۶ شهرستان استان گلستان اکنون با این آفت درگیر هستند و هر شهرستان حداقل به یک خودروی شاسی بلند نیاز دارد که متاسفانه کمبود اعتبار باعث شده تاکنون نتوانیم این امکانات را برای دفع آفت ملخ تهیه کنیم.

وی درباره کل اعتبار مورد نیاز استان اظهار کرد: سال گذشته برای رفع کمبودها و برطرف کردن نیازمندی‌هایمان در این رابطه تقاظای ۹ میلیون اعتبار کرده بودیم که متاسفانه هنوز این اعتبارات تامین نشده‌ و امسال تورم و گرانی بر قیمت سموم و خودروها افزوده است.

امیدواریم غافلگیر نشویم

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: همه برنامه‌ها به نحو احسن و با سرعت و به شکل مطلوب در حال انجام است و تنها نگرانی‌ ما مربوط به برنامه دفع آفت ملخ در کشور ترکمنستان است. زیرا اگر مبارزه با ملخ در آنسوی مرز به درست انجام نشود، احتمال رشد و هجوم ملخ به سوی اراضی گلستان وجود دارد که نیازمند واکنش سریع است.

وی افزود امیدواریم این اتفاق نیفتد و ماغافلگیر نشویم، چراکه در این شرایط و با داشتن این امکانات محدود بی شک با مشکل و چالش روبه‌رو خواهیم شد.

کد خبر 595583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha