مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی درباره وقوع خشکسالی بی‌سابقه‌ در استان گفت: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی، به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع استان که در اختیار عشایر است خسارات ۸۰ درصدی وارد شده و مابقی مراتع بدلیل گرد و خاک و همچنین نشست ماسه‌ها بر روی علوفه‌ها، کیفیت خود را از دست داده‌اند.

عشایر

مهندس مهدی عصمتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین با بیان اینکه میزان بارش نزولات آسمانی نسبت به سال گذشته بیش از ۷۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۱ درصد کاهش داشته است، ‌ افزود: از تمامی دستگاهایی که در آیین‌نامه ساماندهی عشایر، مصوب هیات محترم وزیران از آنها نام برده شده است، درخواست داریم تا در این بحران به عشایر خراسان جنوبی کمک کنند تا بتوانیم خسارات ناشی از خشکسالی را در این جامعه به حداقل برسانیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به نقش موثر جامعه عشایری درباره تولید و امنیت مرزها گفت: در سال زراعی جاری با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی و به دلیل خشکسالی، وضعیت اشتغال و درآمد خانوارهای عشایری که صرفاً از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند نگران‌کننده است.

وی پائین آمدن سطح آب در چاه‌های مالداری را از دیگر اثرات بارندگی کم دانست و افزود: ۱۴۰ حلقه از چاه‌های مالداری استان که عشایر در کوچ از آنها بهره‌مند می‌شوند نیز خشک شده است.

عصمتی‌پور درباره اقدامات انجام‌شده در راستای جبران قسمتی از خسارات ناشی از خشکسالی گفت: کمک به صندوق‌های اعتبارات خرد زنان عشایری در مجموع به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال، اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز با ارائه ۲۶۰ میلیارد ریال، تسهیلات ارزان‌قیمت در راستای پرواربندی، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ ساله به مبلغ ۱۰۷ میلیارد ریال، آبرسانی سیار آب شرب انسان و دام برای ۶ هزار و ۵۲۰ خانوار عشایری و توزیع ۲۷ هزار و ۲۲۷ تن علوفه و نهاده دامی از اقدامات اداره‌کل امور عشایر استان برای کمک به عشایر بوده است.

عصمتی‌پور ادامه داد: با توجه به فقر شدید مراتع  و از طرفی گرانی و کمبود علوفه در بازار از شرکت پشتیبانی امور دام کشور درخواست کرده‌ایم تا در خصوص خرید دام مازاد جامعه عشایری ورود و در مقابل، نهاده‌های دامی مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.

وی درباره تامین اعتبار برای پوشش همگانی بیمه دام عشایر استان گفت: با پرداخت خسارت‌های ناشی از خشکسالی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی براساس بیمه دام، می‌توان گامی مثبت برای جبران خسارات وارد شده به عشایر برداشت، همچنین پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با دوره بازپرداخت حداقل ۵ ساله برای نگهداری دام و خرید نهاده‌های دامی از اقداماتی است که می‌تواند کمک‌حال عشایر استان باشد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشودگی جرایم دیرکرد، کارمزد و تمدید تسهیلات پرداختی به عشایر می‌تواند به مدت حداقل ۳ سال باشد گفت:  با توجه به اینکه این جامعه مولد در سال جاری به دلیل خشکسالی در مراتع، نیاز به خرید علوفه و نهاده‌های دامی برای حفظ و نگهداری دام پیدا می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود توان کمتری برای بازپرداخت تسهیلات داشته باشند.

عصمتی‌پور افزود: تامین اعتبار برای خرید تانکر کششی سیار و  آبرسانی سیار به جامعه عشایری از ضروریات عبور از این بحران است. انجام این موارد ضمن تثبیت اشتغال دامداران، از سوءاستفاده  دلالان و واسطه‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

وی در پایان گفت: خشکسالی خود پدیده‌ای است که تاثیرات ثانویه‌ای دارد و برای رفع آن، همه دستگاهای اجرایی باید در کنار هم باشند تا از این دوره سخت با کم‌ترین خسارت عبور کنیم.

کد خبر 595537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha