سرانجام بعد از گذشت ۷ سال از بسته بودن بلوار قیام به دلیل استقرار کارگاه‌های مترو، در آخرین روزهای سال ۹۹ بساط این کارگاه‌ها از وسط بلوار برچیده شد تا مردم شاهد اجرای طرحی نو در این خیابان باشند.

قیام و فردوسی

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری‌نیا:  بلوار قیام حالا در ابتدای سال ۱۴۰۰ در حال تبدیل شدن به یکی از خیابان‌های کامل شهر تهران است. این خیابان در کنار خیابان فردوسی قرار است به خیابان‌های کامل پایتخت تبدیل شوند تا مردم بتوانند آسوده و ایمن در محوطه بهسازی‌شده آنها قدم بزنند.

سال ۱۳۹۳ بود که با شروع عملیات اجرایی خطوط ۶ و ۷ مترو بلوار قیام به عنوان کارگاه در اختیار مترو قرار گرفت. هر چند در روزهای ابتدایی شروع پروژه طبق صورت‌جلسه تنظیم‌شده بین مدیران اسبق شهرداری مقرر شده بود ظرف ۱۸ ماه بلوار به شکل سابق برگردد، اما پروژه ۱۸ ماهه در ۷۲ ماه اجرا شد تا هر روز مردم محله قیام بیرون از خانه شاهد این دیوارهای آهنی آبی‌رنگ در خیابان باشند. صبر ۶ ساله مردم محله قیام از وجود کارگاه‌های مترو در میانه بلوار قدیمی و زیبای محله خود دیگر لبریز شده بود.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۲ در باره این پروژه می‌گوید: «از سال ۹۳ کارگاه‌های مترو در وسط بلوار، حد فاصل میدان قیام تا خیابان ۱۷ شهریور، جانمایی شد. در گذشته این بلواربا رفیوژ میانی سبزش طراوات و زیبایی به محله بخشیده بود.

سال ۹۷ با توجه تصویب طرح انتقال خط ویژه مولوی به میانه خیابان از سوی کارشناسان مقرر می‌شود پس از اتمام عملیات عمرانی مترو، وسط بلوار قیام به مسیر ویژه بی‌آرتی تبدیل شود. این طرح تا مهرماه سال گذشته اولویت کار ما در این نقطه بود، اما بعد از انجام مطالعات اجتماعی متوجه شدیم با توجه به بافت محلی بلوار، اتصال بافت مسکونی ضلع شمال با جنوب و آسیب دیدن دسترسی اهالی به خدمات محله‌ای، اجرای طرح انتقال خط ویژه به نفع مردم محله نیست و مهم‌ترین دلیلش کاهش ایمنی عبور و مرور ساکنین محله بود.»
«زینب عبادی» با اشاره به مطالعات شهرداری منطقه ۱۲ برای اجرای طرحی که رضایت مردم منطقه را هم همراه داشته باشد، می‌گوید: «تبدیل میانه بلوار به مسیر سبز پیاده و مسیر دوچرخه بهترین گزینه برای ارتقای کیفیت زندگی مردم محله بود. در این طرح که بعد از افتتاح رسمی ایستگاه مترو قیام در ۱۴ اسفند کلید خورد بلوار قیام، حد فاصل میدان قیام تا خیایان مشهدی رحیم، به یک مسیر سبز پیاده‌راه و مسیرهای ایمن دوچرخه تبدیل می‌شود که در پایان علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز محله شاهد ارتقای کیفیت زندگی مردم محله نیز خواهیم بود.»
این مسیر سبز، به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۲، به همین‌جا ختم نمی‌شود و قرار است حدفاصل خیابان مشهدی رحیم تا ۱۷ شهریور نیز در فاز دوم طرح به این مسیر اضافه شود.»

قیام و فردوسی «خیابان کامل» می‌شوند
علی‌محمد سعادتی/ شهردار منطقه ۱۲
  •  خیابان‌های کامل؛ اولویت شهرداری تهران

حالا بلوار قیام در کنار خیابان فردوسی قرار است به یکی از خیابان‌های کامل شهر تهران تبدیل شود. خیابان کامل در راستای استراتژی انسان‌محور کردن شهر، یکی از اولویت‌های جدی مدیریت شهری تهران است و هدف از اجرای طرح خیابان کامل در پایتخت دستیابی به توسعه پایدار محله‌محور با مولفه‌هایی چون تأمین امنیت عابران پیاده، کاهش سوانح رانندگی، تأمین مسیر حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه‌سواری و نیز مطلوبیت و جذابیت محیطی معابر شهری است تاهمه اقشار جامعه بتوانند به صورت عادلانه از معبر شهری استفاده کنند.
«علی‌محمد سعادتی»، شهردار منطقه ۱۲، نیز با ابراز خرسندی از انتخاب ۲ خیابان قیام و فردوسی برای تبدیل به خیابان کامل در منطقه ۱۲ می‌گوید: «مدیران شهری در تهران چند سال است با اتخاذ خط مشی مناسب به ایجاد خیابان‌های کامل به عنوان یک سیاست شهری به منظور برون‌رفت از مشکلات ناشی از تقاضای زیاد تردد در شهر توجه ویژه دارند.»

قیام و فردوسی «خیابان کامل» می‌شوند

  •  قیام اولین معبر شهری منتخب بود

او با بیان این‌که بلوار قیام در منطقه ۱۲ از جمله اولین معابر شهری تهران است که مراحل اخذ مصوبات لازم برای احداث خیابان کامل را در سنوات گذشته دریافت کرده است، اظهار می‌دارد: «بلوار قیام، با توجه به بافت مسکونی، شامل مسیر رفت‌وبرگشت برای عبور خودروها و خطوط حمل‌ونقل عمومی (تاکسی و اتوبوس)، تعریض پیاده‌روها در طرفین معبر، همچنین مسیر سبزی در میانه بلوار ویژه عبور عابران پیاده و شهروندان دوچرخه‌سوار، برای استفاده به عنوان خیابان کامل طراحی شده است.»
شهردار منطقه ۱۲ با بیان این‌که طبق دستورالعمل معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همه مناطق ۲۲گانه، باید نسبت به امکان‌سنجی معابر برای تبدیل به خیابان کامل اقدام می‌کردند، ادامه می‌دهد: «به همین منظور و طی مطالعات صورت‌گرفته، خیابان فردوسی در منطقه ۱۲ در نظر گرفته شد که این خیابان یکی از معدود معابری است که پس از غربالگری اولیه، در فهرست بلند ۳۶ معبر شهر تهران به طول ۶۲ کیلومتر به منظور اجرای خیابان کامل جای گرفت.»
سعادتی با اشاره به این نکته که خیابان فردوسی پس از بازطراحی صورت‌گرفته با توجه به دستورالعمل‌ها به معبری مناسب برای تردد همه کاربران آن شامل عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، اتوبوس و سایر خودروها تبدیل خواهد شد، می‌گوید: «با توجه به وجود ۲ ایستگاه پرتقاضای خطوط مترو، شامل ایستگاه میدان امام خمینی (ره) و میدان فردوسی، امکان تردد با همه دستگاه‌های حمل‌ونقل در این معبر برای شهروندان فراهم است.»

قیام و فردوسی «خیابان کامل» می‌شوند

  • اقدامات انجام‌شده برای بازسازی و آزادسازی بلوار قیام به شرح ذیل است:

  ساخت مجدد پارک حوری به مساحت حدود ۱۰۰۰ متر مربع
  آزادسازی مسیر شرق به غرب برای وسایل نقلیه که به عنوان کارگاه و دپوی خاک در دست مترو قرار داشت
  ساخت بازار میوه و تره‌بار محله قیام به متراژ ۲۵۰ متر مربع
  اجرای رفیوژ میانی و فضای سبز حد فاصل میدان قیام تا تقاطع زیبا به متراژ ۱۲۰۰ متر
  اجرای لوله‌کشی آب خام برای آبیاری فضای سبز به متراژ ۲۶۰۰ متر

  • مواردی که برای تکمیل شدن پروژه در دست اقدام است:

  اجرای روکش آسفالت میدان قیام
  اجرای روکش آسفالت خیابان دیانی
  اجرای روکش بلوار قیام
  اجرای مسیر دوچرخه از میدان قیام تا خیابان ۱۷ شهریور
  اجرای مسیر پیاده‌رو از میدان قیام تا خیابان ۱۷ شهریور
  اجرای روشنایی بلوار قیام از میدان قیام تا خیابان ۱۷ شهریور

کد خبر 595529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha