یک ‌مقام اتحادیه اروپا مدعی شد هیئت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و آمریکایی برای مشورت‌های داخلی در خصوص چگونگی نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به کشورشان بازمی‌گردند.

نشست برجام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز، یک مقام اروپایی روز جمعه گفت: فکر می‌کنم دو هیئت مربوطه به وطن‌شان بازمی‌گردند تا دستورالعمل‌های دقیق‌تری دریافت کنند و سپس مذاکرات از سر گرفته می‌شوند. من از تاریخ این مسئله اطلاعی ندارم.

مذاکرات وین ظهر امروز در حالی از سر گرفته شد که دو واقعه بر این مذاکرات سایه انداخته بود. انتظار می‌رفت انفجار و خرابکاری رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای نطنز این مذاکرات را منحرف کند و به توقف بکشاند؛ در آن سو ایران در پی این خرابکاری اعلام کرد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را کلید خواهد زد و بامداد امروز به اولین محصول غنی‌سازی ۶۰ درصدی دست یافت. علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت چهارشنبه دستور راه‌اندازی ۶۰ درصد را دادیم و آخر وقت پنج‌شنبه محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. الان ٩ گرم در ساعت محصول می‌گیریم. چیدمان زنجیره‌های سانتریفیوژ را در حال کار هستیم. همچنین در حال تولید ۶۰ درصد و ٢٠ درصد هستیم.

در دور قبلی مذاکرات که روز پنج‌شنبه برگزار شد، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، نشست را بسیار جدی و چالشی خواند و گفت: اروپایی‌ها باید جدیت را در مذاکرات نشان دهند. عراقچی گفت: قرار شد گروه‌های کاری در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها کار خودشان را امروز بعدازظهر از سر بگیرند. همه توافق داشتند وارد کار جدی و عملی شویم و مجموعه تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد لیست شود و مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام دهد نیز لیست شود و توافق درباره آن صورت گیرد و اجرایی شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پنج‌شنبه‌شب در یادداشتی در اینستاگرام با تأکید بر اینکه امروز از مذاکره برای مذاکره، با جدیت امتناع خواهیم کرد، از مخالفان داخلی مذاکره خواست آرزوی تعویق مذاکرات تا انتخابات را کنار بگذارند و نوشت: زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی و نه فرصت‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی تعیین می‌کند.

با این حال ایسنا نوشت: در ادامه رایزنی‌های تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۴ در وین، امروز دیداری سه‌جانبه میان رؤسای هیئت‌های ایران، چین و روسیه در محل اقامت عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، برگزار شد.

همچنین گفت‌وگوها و بحث‌های فنی میان طرف‌ها در حوزه‌های تحریم و هسته‌ای کماکان در سطوح مختلف در جریان است.

به این ترتیب  اخبار منتشرشده مبنی بر تصمیم تیم‌های مذاکره‌کننده برای قطع گفت‌وگوها و بازگشت به پایتخت‌ها صحیح نیست و گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد.

کد خبر 595435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha