مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

بنا بر آمار پارک علم و فناوری قزوین ۷۴ شرکت دانش بنیان معادل یک درصد دانش بنیان‌های کل کشور در قزوین مستقر هستند که محل ثبت آنها در این استان بوده است.

دانش بنیان قزوین

همزمان با آغاز سال جدید و در راستای تحقق شعار امسال که به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نامگذاری شده است، مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی تحت عنوان «جهش تولید دانش بنیان» گامی اساسی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توسعه اقتصادی کشور در تمام حوزه‌های صنعتی، تجاری، سلامت و... برداشت. در صورت تبدیل این طرح به قانون، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نقش مؤثری در رفع وابستگی به اقتصاد نفتی، داشته باشند.

به گزارش همشهری آنلاین، لطف‌الله سیاهکلی نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: صاحبان علم و تخصص در حوزه اقتصاد همه متفق‌القول هستند و تأکید دارند که درآمد کشور نباید تک محصولی باشد؛ نفت کالای سرمایه‌ای است و حق فروش و هزینه آن را نداریم اما متأسفانه این کار را انجام می‌دهیم و کشور وابسته به نفت و تک محصولی اداره می‌شود.

نماینده قزوین در تشریح راهکارهای حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ادامه داد: پایه این کار در کنار سرمایه، ارائه وام‌های بانکی کم بهره و حمایت‌های قانونی و معنوی، علم و دانش است. زیرا بدون دانش نمی‌توان به تولید دست یافت؛ دانش‌ها و فناوری‌های نوین حرف اول را می‌زنند زیرا ارزش افزوده بسیار بالایی دارند. تولیدات دانش‌بنیان بر اساس علم و دانش است، باید مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کرد و حمایت‌های قانونی مناسبی از آنها داشته باشیم.

به گفته وی، اگر این طرح تصویب شود می‌تواند در استقلال، درآمد، بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی بسیار مؤثر و منافع زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد. در صورت تبدیل این طرح به قانون به شرکت‌های دانش بنیان به ویژه تولید اولی‌ها توجه جدی‌تر می‌شود و حمایت‌های گسترده مالی، تسهیلاتی و مالیاتی برای حمایت از این شرکت‌ها پیش بینی شده است.

در حال حاضر بسیاری از این نوع شرکت‌ها برای فعالیت خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند. چنانچه سال گذشته در نشستی مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بازرسی‌کل کشور این مشکلات بررسی شد.

بنا بر آمار پارک علم و فناوری قزوین ۷۴ شرکت دانش بنیان معادل یک درصد دانش بنیان‌های کل کشور در قزوین مستقر هستند که محل ثبت آنها در این استان بوده است.

طبق آمار پارک علم و فناوری قزوین، این شرکت‌ها طی ۱۰ سال اخیر در صنایع مختلف ریلی، تونل سازی، قطعه سازی، هسته‌ای، گردشگری و تجهیزات آزمایشگاهی در پارک استان راه‌اندازی شده‌اند و برای رفع نیازهای مختلف استان و کشور تلاش می‌کنند.

 دکتر مصطفی مافی، رییس پارک علم و فناوری قزوین با اشاره به چالش‌های استان قزوین، گفت: نبود صنایع تبدیلی در کشاورزی، مدیریت غیر صحیح منابع آبی، فرسودگی بخشی از صنایع استان، متناسب نبودن آموزش‌های دانشگاهی با نیاز صنایع استان و... از جمله این چالش‌ها هستند که باید برای رفع آنها تلاش کنیم.

وی درباره شعار سال ۱۴۰۰ نیز بیان کرد: تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها شعاری دلچسب و سراسر امید برای پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان است و به ما برای حرکت رو به جلو انگیزه‌ای مضاعف داده است.

به گفته این مقام مسؤول، اختصاص ساختمان دکتر صالحی پارک علم و فناوری قزوین برای ایجاد فضای استقرار برای ۵۰ شرکت دانش بنیان و فناور و همچنین ایجاد اشتغال فاخر برای ۲۰۰ فرهیخته توسط این طرح، راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری استان برای ایجاد فضای استقرار ۱۰۰ شرکت فناور در مرحله پیش رشد و رشد، و همچنین ایجاد شبکه با کشورهای همسایه از طریق شبکه ارتباطی پارادیس هاب (وابسته به موسسه دانش بنیان برکت) جزو پروژه‌های حائز اهمیت پارک علم و فناوری در ۸ سال اخیر بوده است.

کد خبر 595370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha