مجموع نظرات: ۱
جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب از آب رودخانه‌های قطور و علا به دشت خوی نمی‌رسد و حالا فرماندار شهرستان برای حل این مشکل از ساخت ۲ سد در منطقه خبر می‌دهد.

دشت خوی

همشهری آنلاین- سید مرتضی احمدپور: مسافران و شهروندانی که در فصل بهار به دشت زیبای خوی در آذربایجان غربی سفر می‌کنند با زیبایی‌های منحصر به فردی روبه‌رو می‌شوند که شاید در کمتر دشتی از کشور قابل مشاهده باشد. دشتی زیبا با ۲رودخانه زلال که نوشیدن آب سرد از آن‌ها، جانی دوباره به شهرنشینان خسته می‌دهد. با وجود این، ۲ رودخانه دشت خوی در فصل بهار معمولا طعمه سیلاب می‌شوند و حتی به اکوسیستم دشت نیز صدمه می‌زنند.

با توجه به همین مشکل، یک کارشناس منابع آبی می‌گوید: آذربایجان غربی منابع آبی جاری بسیاری دارد، اما نبود برنامه مناسب برای کنترل و هدایت آن‌ها خسارت‌های زیادی به اکوسیستم استان و حتی دریاچه ارومیه وارد کرده است.

«سعید حسین قلیزاده» با اشاره به ایجاد سدهای انحرافی در دشت خوی می‌افزاید: زیرساخت‌های اجرایی این طرح‌ها ناقص مانده است که در نتیجه سفره‌های زیرزمینی منطقه به خوبی تغذیه نمی‌شوند.

او ادامه می‌دهد: به گفته مسئولان آب منطقه‌ای استان فقط ۲۳ میلیون متر مکعب آب از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب رها شده در این دشت کنترل می‌شود و  برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و افزایش این آمار، مسئولان استانی اعتبار مورد نیاز را تخصیص دهند.

فرماندار خوی البته معتقد است برای کنترل آب‌های سطحی و مدیریت منابع آبی در دشت خوی در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده است.

«حسین عباسی» با بیان اینکه دریاچه‌های مصنوعی متعددی در دشت خوی ایجاد و علاوه بر آن روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره‌ای در این دشت ترویج شده است، می‌افزاید: مطالعات ایجاد سد بر روی رودخانه  قطور و علا به تصویب رسیده و اعتبار آن نیز تخصیص یافته است و در آینده نزدیک شاهد ساخت و بهره‌برداری از این ۲ سد خواهیم بود.

کد خبر 595268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha