رسانه‌های دولتی چین می‌گویند کارآزمایی بالینی مرحله نهایی واکسن کرونای ساخت این کشور که از فناوری پیشرفته mRNA استفاده می‌کند، ماه آینده در کشورهای خارجی شروع می‌شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز رادیوی ملی چین در مقاله‌ای در وب‌سایتش اعلام کرد این واکسن کرونای از نوع mRNA ساخت چین با نام ARCoVکه در مسیر کارازمایی بالینی قرار داشته است، ممکن است مجوز لازم برای کارآزمایی بالینی مرحله سوم را تا پایان ماه آوریل (اوائل اردیبهشت) به دست آورد.

چین چهار واکسن کرونای ساخت شرکت‌های داخلی را برای مصرف عموم تایید کرده استو همچنین به واکسن پنجمی مجوز مصرف اضطراری داده است، اما هیچکدام از این واکسن‌ها از فناوری mRNA استفاده نمی‌کنند.

این کشور تا به حال بیش از ۱۷۰ میلیون واکسیناسیون انجام داده است و از این لحاظ در رده دوم پس از ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد.

فناوری mRNA در واکسن‌های کرونای شرکت‌های آمریکایی فایزر و مدرنا استفاده شده است. در این نوع واکسن، دستورات ساخت پروتئین‌گل میخی سطح کروناویروس بوسیله یک مولکول mRNA به درون سلول‌های بدن منتقل می‌شود تا این سلول‌ها با تولید پروتئین باعث ایجاد واکنش ایمنی شوند.

شرکت‌های چینی «سوژو ابوجن بیوساینسز» (Suzhou Abogen Biosciences) و «والواکس بیوتکنولوژی» (Walvax Biotechnology) با همکاری آکادمی علوم نظامی چین (AMS) این واکسن را تولید کرده‌اند.

مقامات این شرکت‌ها می‌گویند کارآزمایی بالینی این واکسن ممکن است در ماه مه (اردیبهشت) شروع شود و آمریکا جنوبی ممکن است نخستین گزینه به عنوان محل انجام کارآزمایی باشد.

این مقامات بدون ذکر جزئیات می‌گویند نتایج کارآزمایی مرحله ابتدایی نشان داده است این واکسن کاملا با واکسن‌های کرونای آمریکایی از نوع mRNA قابل‌مقایسه است.

کارآزمایی بالینی مرحله دوم این واکسن نیز در چین در جریان است و افراد مشارکت‌کننده در آن واکسن را دریافت کرده‌اند. نتایج این کارآزمایی هنوز اعلام نشده است.

یک واکسن کرونای دیگر چینی که از فناوری mRNA استفاده کرده است، به طور مشترک بوسیله  دو شرکت چینی «استمیرنا تراپیوتیکز» و شرکت «تیبت رودیولا فارما» مجوز شروع کارآزمایی بالینی را گرفته است.  

کد خبر 595201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha