ویدئویی با عنوان جولان شکارچیان خارجی در قرق‌های اختصاصی یزد همراه با ویدئویی که یک شکارچی روس از شکار خود در این منطقه منتشر کرده بود، در رسانه‌ها منتشر شد و اعلام شد یک شکارچی روس با تجهیزات مدرن شکار و با راهنمایی قرق‌بانان، دو رأس قوچ و کل وحشی را که ۷ سال سن داشتند، شکار کرد.

شکارچی روس در یزد

همشهری‌آنلاین - محمد باریکانی: صبح امروز ویدئویی در رسانه منتشر شد که از ورود شکارچیان روس به قرق‌های اختصاصی حکایت می‌کرد؛ خبرنگار روزنامه همشهری برای کسب اطلاع در مورد صحت و سقم ماجرای شکار دو گونه زیر ۹ سال از جمعیت حیات وحش با اسرافیل شفیع‌زاده، توراپراتوری که گردشگران ورودی از جمله گردشگران شکار را به ایران وارد می‌کند، تماس گرفت تا از چگونگی این شکار مطلع شود.

ماجرای حضور شکارچی روس در قرق‌های اختصاصی یزد چه بود؟ | 30 هزار دلار درآمد شکار دو راس کل و قوچ کجا هزینه شد؟

اسرافیل شفیع‌زاده به همشهری اعلام کرد که خبر منتشرشده از پایین بودن سن گونه‌های شکارشده از اساس کذب است. او در تشریح چگونگی ورود شکارچی روس به ایران و صدور پروانه شکار برای او اعلام کرد: سرگئی مازورکویچ با تابعیت روسی و با پروانه شکاری که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در استان یزد صادر شد، در تاریخ ۲۰ آذرماه ۹۷ با شماره پروانه شکار ۱۲۱.۲۳۵۳۳ به ایران آمد و در حضور قرقبان و محیط‌بانی که برای همراهی با او معرفی شد اقدام به شکار مجوزدار در قرق اختصاصی منصورآباد دربید در استان یزد کرد. این قرق یک شکارگاه خصوصی است و شکارچی روس توانست یک قوچ ۹ ساله با طول شاخ ۹۴ سانتی‌متر را در حضور محیط‌بان، حکمت‌الله زارع، محیط‌بان رسمی سازمان حفاظت محیط زیست شکار کند. صورت‌جلسه این شکار که توسط محیط‌بان همراه تنظیم شده است موجود است و به امضای نیره پورملایی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد، هم رسیده است؛ بنابراین شکار صورت‌گرفته کاملا قانونی انجام شده و از نظر رعایت موضوع قوانین شکار و رعایت سنی گونه مشکل قانونی وجود نداشته است؛ بنابراین ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر شکار گونه زیر ۹ سال صحت ندارد.

ماجرای حضور شکارچی روس در قرق‌های اختصاصی یزد چه بود؟ | 30 هزار دلار درآمد شکار دو راس کل و قوچ کجا هزینه شد؟

اسرافیل شفیع‌زاده افزود: شکار دوم هم که یک راس کل وحشی بود در قرق اختصاصی روباز در استان یزد انجام شد که مجوز آنرا نیز سازمان حفاظت محیط زیست براساس براساس ارزیابی‌های کارشناسان این سازمان از جمعیت مازاد قرق صادر کرد. بنده نیز تنها واسط ورود این تبعه خارجی براساس فعالیت توراپراتوری خود بودم. ایبن شکار هم اول اسفندماه سال ۹۷ انجام گرفت که اسناد آن با پروانه شکار به شمار ۱۲۱.۳۰۵۶۳ وجود دارد و صورتجلسه آنرا هم آقای حکمت‌الله زارع محیط‌بان همراه شکارچی تنظیم و کرده و به امضای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد رسیده است. این شکار هم یک کل وحشی ۹ ساله با طول شاخ ۹۴ سانتیمتر بود.

ماجرای حضور شکارچی روس در قرق‌های اختصاصی یزد چه بود؟ | 30 هزار دلار درآمد شکار دو راس کل و قوچ کجا هزینه شد؟

این توراپراتور گفت: تمامی فعالیت‌های صورت گرفته برای ورود شکارچی روس به ایران کاملا قانونی بوده و وزارت اطلاعات از ورود شکارچی روس کاملا اطلاع داشت. بر همین اساس وزارت خارجه نیز به او ویزای ورود به ایران داد و افسر مربوطه در وزارت دفاع نیز هنگام ورود این شکارچی با حضور در فرودگاه سلاح شکارچی روس را ترخیص کرد. سازمان حفاظت محیط زیست هم مجوز شکار دو راس کل و قوچ را با رعایت قوانین شکار و مشخص کردن نوع گونه صادر کرد. بنابراین آنچه گفته می‌شود گونه‌های شکار شده زیر سن قانونی بودند صحت ندارد.

به گفته این تورآور شکار، مجموع مبلغی که از شکارچی روس برای حضور در ایران و شکار قانونی و مجوزدار دو راس کل و قوچ با همراهی محیط‌بان ناظر در استان یزد گرفته شد رقمی حدود ۳۰ هزار دلار بود که تا ۸۰ درصد این مبلغ به قرق‌ها اختصاص یافت تا صرف و صرف حفاظت و ارتقای ضریب امنیت منطقه برای افزایش جمعیت گونه‌ها و ایجاد آبشخور و علوفه‌رسانی و تامین تجهیزات پایشی و حقوق قرق‌بان‌ها شود. در حالی که شکارچی روس به راحتی و صرف هزینه‌های کمتر می‌توانست همین شکار را در ترکیه یا آسیای مرکزی و قرقیزستان و آذربایجان انجام دهد. ۲۰ درصد دیگر این پول هم هزینه حمل‌ونقل و راهنمای تور و هتل و دستمزد افرادی که همراه شکارچی ‌بودند به همراه هزینه بلیت رفت و برگشت و ... شده است.

شفیع‌زاده با اعلام این که جلوگیری از شکار مجاز در ایران راه را برای شکارچیان غیرمجاز و نابودی حیات‌وحش کشور هموار می کند گفت: تلاش توراپراتورهای شکار در ایران موجب ورود پول به زیستگاه‌های ایران برای بالا بردن سطح زیستگاه و حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش می‌شود. چون سازمان حفاظت محیط زیست بودجه حفاظت و حتی سواد مدیریت بر زیستگاه‌های حیات‌وحش را ندارد.

این فعال گردشگری و برگزار کننده تورهای شکار در ایران اعلام کرد: یک شکارچی خارجی برای شکار دو راس کل و قوچ پیر در قرق اختصاصی ۳۰ هزار دلار در ایران هزینه کرد که بخش زیادی از آن نیز به حفاظت مناسب از قرق و تامین امنیت زیستگاه جمعیت گونه‌ها اختصاص یافت.

به گفته این فعال تورهای شکار در ایران، هم‌اکنون ۷۰ درخواست ایجاد قرق اختصاصی به سازمان حفاظت حفاظت محیط‌زیست ارسال شده که هنوز با آن‌ها موافقت نشده است. در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل ناتوانی در تبدیل شکارچی متخلف به حافظ حیات‌وحش و ناتوانی در مدیریت زیستگاه‌ها باید با این مجوزها موافقت کند تا بخش خصوصی خود اقدام به حفاظت از جمعیت حیات‌وحش کشور کند.

اسرافیل شفیع‌زاده تعداد گونه‌های شکارشده در ایران توسط خارجی‌ها را بسیار کمتر از تلفات گونه‌های حیات‌وحش ایران به دلیل شیوع طاعون نشخوارکنندگان آن هم تنها در یک زیستگاه اعلام کرد و گفت: شیوع طاعون نشخوارکنندگان در لارستان طی چند روز اخیر ۳۰۰ کل و قوچ را تنها در لارستان قلع و قمع کرد. در حالی که سال ۹۲ قیمت شکار یک راس قوچ لارستان برای یک خارجی ۱۰۰ هزار دلار برآورد شد. این مبلغی بود که شکارچیان خارجی آنزمان حاضر به پرداخت آن برای شکار یک راس قوچ بودند. قوچ لارستان گونه نادر در جهان است و کوچکترین قوچ جهان است. اما حالا سرنوشت آن چه شده است؟

کد خبر 595159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha