جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس برنامه ایدز سازمان ملل (UNAIDS) می‌گوید که پیکار جهانی در مقابل این بیماری پیشرفت‌هایی داشته است

او اما در موارد روزافزون این بیماری در بخش‌های از جهان از جمله روسیه و اروپای شرقی ابراز نگرانی کرد. 

پیتر پیوت، مدیر اجرایی UNAIDS که چهارشنبه 30 جولای در یک کنفرانس خبری به مناسبت انتشار گزارش سال 2008 این سازمان درباره ایدز سخن می‌گفت: "یافته‌های کلی این گزارش حاکی از آن است که ما پیشرفت‌های فراوانی به دست آورده‌ایم. ما در دوسال گذشته به اندازه تمام 20 سال قبل در مبارزه با ایدز موفق بوده‌ایم."

 با این حال این گزارش جدید هشدار می‌دهد که همه‌گیری ایدز در همه‌جاهای جهان به پایان نرسیده‌است  و پیوت گفت هنوز به ازای هر دو نفر بیماری که مورد درمان قرار می‌گیرند، پنج مورد عفونت جدید رخ می‌دهد.

این گزارش به میزان عفونت‌های جدید HIV اشاره می‌کند که در بسیاری از کشورها مانند چین، اندونزی، کنیا، موزامبیک، پاپوآی گینه نو، روسیه، اوکراین و ویتنام در حال افزایش بوده است.

پیوت گفت:"من هنور در مورد آنچه در روسیه و اروپای شرقی در حال رخ دادن است، بسیار بدبین هستم. این منطقه از جهان کمترین پیشرفت را از لحاظ مبارزه با ایدز را دارد."

بر اساس گزارش  UNAIDSدر سال 2007 تخمین زده شد که 1.5 میلیون نفر در اروپای شرقی و آسیای میانه با ویروس ایدز زندگی می‌کنند، که بیش از دوبرابر رقم تخمینی 650000 مبتلا به این ویروس در سال 2001 در این منطقه است.

این گزارش می‌افزاید بزرگترین همه‌گیری ویروس ایدز در این منطقه در روسیه رخ داده است و تقریبا 90 درصد افراد آلوده شده در این منطقه یا در فدراسیون روسیه یا در اوکراین زندگی می‌کنند.

پیوت گفت که مسئله شماره یک در روسیه استفاده از مواد مخدر تزریقی است و افزود که از اینکه متادون (برای ترک اعتیاد)‌ هنوز در این کشورها غیرقانونی است، نگران است.
او افزود: "مادامی که متادون غیرقانونی است، راهی برای مهار کردن این همه‌گیری باقی نمی‌ماند.

بر اساس گزارش سال 2008 درباره همه‌گیری جهانی ایدز "شمار عفونت‌های جدید در چندین کشور مانند رواندا و زیمبابوه، به خاطر تغییر رفتارهای جنسی کاهش پیدا کرده است."

این گزارش همچنین می‌گوید خویشتن‌داری و پرهیز از بی‌بندوباری جنسی نیز رایج‌تر شده است.

بر اساس این گزارش از سال 2005 تا 2007، درصد زنان باردار مبتلا به ویروس ایدز که داروهای ضدویروسی دریافت کرده‌اند تا از انتقال ویروس به فرزندان‌شان جلوگیری شود، از 14 به 33 درصد افزایش یافته است، در عین حال شمار عفونت‌های جدید در میان کودکان از 410000به 370000 کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 59512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز