رمپ ویژه معلولان در پیاده‌رو به ردیف میز و صندلی‌هایی می‌رسد که راه عبور ویلچر را مسدود کرده است.

آسمان ها

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده: اینجا در پیاده‌رو خیابان سرو غربی، راه عبور نه فقط برای معلولان بلکه برای عابران پیاده هم مسدود است. رستوران‌ها، جگرکی‌ها و فست‌فودی‌ها بدون توجه به مسیر عابران، در پیاده‌رو حد فاصل خیابان‌های پاک‌نژاد و آسمان‌ها میز و صندلی چیده و از مشتریان خود در حاشیه پیاده‌رو پذیرایی می‌کنند. اهالی محله آسمان‌ها از پیامدهای سدمعبر پیاده‌رو توسط این واحدهای صنفی می‌گویند که علاوه بر مسدود کردن پیاده‌رو، گاهی زمینه‌ساز ترافیک و کندی رفت‌وآمد خودروها در خیابان سرو غربی می‌شود. سری به محله آسمان‌ها زدیم و در گفت‌وگو با اهالی و شورایاران به ابعاد این مشکل پرداختیم.

هنوز چند ساعتی به تاریکی هوا و زمان صرف وعده شام باقی مانده که صندلی‌های چوبی و پلاستیکی رنگارنگ در پیاده‌رو خیابان سرو غربی ردیف می‌شوند. تعداد رستوران‌ها، فست‌فودها و جگرکی‌های خیابان سرو غربی از تقاطع خیابان پاک‌نژاد تا خیابان آسمان‌ها به بیش از ۱۵ واحد صنفی می‌رسد که به گفته اهالی محله تعداد آنها در یکی،۲ سال اخیر با تغییر کاربری دیگر واحدهای صنفی در حال افزایش است. رستوران‌دارها از اول غروب میز و صندلی‌ها را در پیاده‌رو می‌چینند. عرض پیاده‌رو در خیابان سرو غربی کمتر از ۲‌متر است و همین فضای محدود هم با میز و صندلی رستوران‌ها اشغال شده است. سدمعبر پیاده‌رو توسط این واحدهای صنفی، بیش از هرچیز رفت‌وآمد عابران پیاده را در این خیابان پر تردد با مشکل روبه‌رو می‌کند. برای بررسی وضعیت، مسیر پیاده‌رو را در پیش می‌گیریم.

عبور از میان انبوه میز و صندلی‌ها صبر و حوصله می‌خواهد. تعداد صندلی‌ها و میزهای‌گردی که برای پذیرایی از مشتریان فست‌فودها ردیف شده، بدون نیاز به به جابه‌جا کردن صندلی‌ها امکان‌پذیر نیست. در حاشیه پیاده‌رو با «فرهاد نیازی» یکی از اهالی محله آسمان‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. او می‌گوید: «با تاریک شدن هوا و پر شدن میز و صندلی‌ها، پیاده‌رو توسط رستوران‌ها و مشتریان تسخیر می‌شود. آن وقت دیگر عبور از میان میز و صندلی‌ها امکان‌پذیر نیست و عابران مجبورند راهشان را به سمت خیابان کج کنند. اگر عرض این پیاده‌رو بیشتر بود، مزاحمت کمتر می‌شد اما حالا عملاً عابران پیاده نمی‌توانند از پیاده‌رو استفاده کنند.»

  •  برخورد مقطعی  با سدمعبرکنندگان بی‌فایده است

با تاریک شدن هوا، رفت‌وآمد عابران و البته مشتریان رستوران‌ها و فست‌فودها هم بیشتر می‌شود. افزایش شمار مشتریان رستوران‌ها و فست‌فودها در پیاده‌رو خیابان سرو غربی به معنای مسدود شدن پیاده‌روست. معضلی که در یکی، ۲ سال اخیر بیشتر از قبل گریبانگیر اهالی محله آسمان‌ها و به‌ویژه ساکنان کوچه‌های اطراف خیابان سرو غربی شده است. «محمدمهدی نثاری» عضو شورایاری محله آسمان‌ها می‌گوید: «۱۰ سال پیش تعداد رستوران‌ها، فست‌فودها و جگرکی‌های حد فاصل خیابان‌های پاک‌نژاد و آسمان‌ها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید. اما طی چند سال اخیر و از زمانی که این رستوران‌ها بدون هیچ مشکلی انگار اجازه پیدا کرده‌اند پیاده‌رو را تسخیر کنند، به تدریج تعداد رستوران‌ها و فست‌فودها هم بیشتر شد.

مغازه‌های قدیمی مثل داروخانه، سوپرمارکت و... به رستوران و فست‌فود تبدیل شدند و در مقابل هرکدام از آنها هم چند میز و صندلی برای پذیرایی از مشتریان ردیف شده است.» نثاری ادامه می‌دهد: «در سال‌های گذشته، بارها معضلات و دردسرهای ناشی از سدمعبر رستوران‌ها و فست‌فودها را با مسئولان شهرداری ناحیه در میان گذاشتیم اما متأسفانه به جز برخوردهای مقطعی هیچ کار جدی برای رفع سدمعبر انجام نشد. حتی در دوره گذشته مدیریت شهری منطقه، پیاده‌رو به رستوران‌دارها و فست‌فودی‌ها اجاره داده شد و آنها هم بدون رعایت حقوق عابران، تقریباً همه پیاده‌رو را اشغال کردند. در حالی که عرض پیاده‌رو فقط ۲‌متر است و قرار گرفتن یک نهر ۷۰ سانتیمتری در حاشیه پیاده‌رو هم خطرات زیادی برای عابران ایجاد می‌کند. عابران هم مجبورند مدام مسیرشان را از پیاده‌رو به خیابان تغییر دهند تا از مقابل این رستوران‌ها عبور کنند.»

مسیر پیاده‌رو در «آسمان‌ها»   مسدود است!

  •  خطر تصادف عابران را تهدید می‌کند

محله آسمان‌ها هم مثل برخی از دیگر محله‌های اطرافش با پدیده تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به اداری دست و پنجه نرم می‌کند و همین مسئله باعث افزایش معضل ترافیک و البته کمبود جای پارک در این خیابان‌ها و کوچه‌های این محله شده است. ترافیک محله آسمان‌ها در خیابان سرو در ساعات غروب اوج می‌گیرد. با تاریکی هوا، درست در نقطه‌ای که عابران مجبورند برای گذر از پیاده‌رو به دل خیابان بزنند، حجم ترافیک و تردد خودروها به اوج خود می‌رسد و همین مسئله به نگرانی دیگر اهالی و شورایاران تبدیل شده است. نثاری می‌گوید: «همه این فست‌فودی‌ها و رستوران‌ها با استخدام یک پارکبان حاشیه خیابان را به پارکینگ اختصاصی خود تبدیل کرده‌اند. توقف دوبله در حاشیه خیابان‌ هم گاهی فقط یک مسیر باریک برای عبور خودروها باقی می‌گذارد.

حالا در چنین شرایطی عابران مجبورند به دلیل سدمعبر فست‌فودها و رستوران‌ها راه خود را به خیابان کج کنند و از لابه‌لای خودروهای عبوری به راه خود ادامه دهند. مسئله‌ای که زمینه‌ساز تصادف عابران با خودروها و بروز حوادث ناگوار خواهد شد.» در نقطه‌ای از پیاده‌رو، رمپ ویژه‌ای که برای عبور ویلچر معلولان در نظر گرفته شده به میز و صندلی رستوران‌ها منتهی می‌شود. «یاسر رضایی» یکی از اهالی محله آسمان‌ها می‌گوید: «سد معبر در پیاده‌رو نقض حقوق شهروندی و عابران پیاده است. متأسفانه در همین نقطه بارها شاهد بروز مشکل برای افراد معلول و ویلچرنشین بوده‌ام.»

  • سرو غذا پیش چشم کودکان کار

اگر از ایجاد مشکلات ترافیکی و مسدود شدن مسیر پیاده‌رو بگذریم، اهالی و شورایاران محله آسمان‌ها از دیگر پیامدهای سدمعبر پیاده‌رو توسط رستوران‌ها و فست‌فودها و صرف غذا در پیاده‌رو خیابان سرو می‌گویند. نثاری از مشکلات فرهنگی این معضل می‌گوید: «برخی از رستوران‌ها در پیاده‌رو قلیان سرو می‌کنند که باعث اعتراض همسایه‌ها شده است. از طرفی صرف غذا خارج از محیط رستوران‌ها از آنجایی‌ که پیاده‌روها به‌عنوان معبر عمومی و محل عبور همه اقشار جامعه است، مشکلاتی در رفت و آمد مردم ایجاد کرده است. تقاطع نزدیک این راسته پاتوق کودکان‌کار است؛ کودکانی که برای تأمین معیشت خانواده‌های خود از محله‌های کم‌برخوردار اطراف به این چهارراه می‌آیند و در چند قدمی خود شاهد صرف انواع غذای گرم در حاشیه پیاده‌رو هستند.»

  • به‌زودی سدمعبر رفع می‌شود

گلایه اهالی و شورایاران محله آسمان‌ها از پیامدهای سدمعبر رستوران‌ها و فست‌فودی‌های خیابان سرو غربی را با مسئولان شهرداری منطقه در میان می‌گذاریم. «ساسان شهبانی» رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۲ می‌گوید: «در دوره گذشته مدیریت شهری منطقه ۲ با هدف ایجاد رفاه برای شهروندان و مقابله با پدیده شب‌مردگی، در برخی معابر به مالکان مجاور پیاده‌روهایی که گذر مناسب داشتند اجازه بهره‌برداری موقت داده شد. براساس توافقنامه با این مالکان، مبالغی هم به ازای بهره‌برداری از پیاده‌رو دریافت می‌شد. اما به دلیل پیامدهای مختلف ترافیکی، ایجاد مشکل برای عابران پیاده و اعتراض اهالی، دوره جدید مدیریت شهری اجاره پیاده‌روها را از دستور کار خارج کرد. اکنون مکاتباتی با شهرداری نواحی انجام شده تا پس از پایان قرارداد این واحدهای صنفی، رفع سدمعبر انجام شود. به‌عنوان مثال در محدوده خیابان سرو غربی هم به دلیل نارضایتی اهالی محله و عابران به‌زودی با پایان قراردادهای گذشته سازه‌ها، سایبان‌ها و میز و صندلی‌هایی که مسیر گذر عابران را مسدود کرده است، جمع‌آوری و سدمعبر رفع می‌شود.»

کد خبر 595061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha