همشهری آنلاین: دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که سولانا به رغم اظهارات پیشین مبنی بر پایان مهلت پاسخگویی ایران تا شنبه (۱۲ مرداد) گفته است که حاضر است چند روز دیگر هم منتظر بماند.

خبرگزاری رویتر در این خصوص نوشت: در حالی که ساعت برای پاسخگویی ایران به پیشنهاد پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان تیک  - تاک می‌کند، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که حاضرند بعد از پایان مهلت غیر رسمی، چند روز دیگر را برای دریافت پاسخ ایران منتظر بمانند.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری افزود: دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که خاویر سولانا، رئیس سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا، که ریاست گفت‌وگوهای هسته‌‌ای با ایران را به عهده دارد، درصورتی که تهران تا روز شنبه به پیشنهاد ۵+۱ پاسخ ندهد به ساعتش نگاه نخواهد کرد و یا اعلام نمی‌کند که مهلت ایران به پایان رسیده است.

یک مقام اتحادیه‌ اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: « نباید خیلی بر روز شنبه تاکید کرد.»

وی افزود: اگر (پاسخ) روز شنبه مطرح نشود، بلکه هفته‌ آینده ارایه شود، ما وسواس به خرج نخواهیم داد. آنچه مهم است، دریافت سریع پاسخی روشن ظرف روزهای‌ آینده است.

یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز گفت: ما بر رویکرد دوسویه‌مان مبتنی بر گفت وگو و فشار ادامه خواهیم داد. اگر گفت‌و‌گو کارایی نداشته باشد، با فشار بیشتر در سازمان ملل یا در سطح اتحادیه اروپا مسیر را ادامه خواهیم داد.

این منابع به دلیل مجاز نبودن به صحبت در این باره‌، از اشاره به نام‌شان خودداری کردند.

دیپلمات یاد شده ادامه داد: بعید است سولانا و سعید جلیلی، مذاکره کننده‌ هسته‌‌ای ایران به زودی با یکدیگر ملاقات کنند اما شاید ظرف چند روز آینده در تماس تلفنی درباره‌ پاسخ تهران مذاکره کنند.

وی افزود: ما آموخته‌ایم که شکیبا باشیم.

این عقب نشینی اروپا از آنچه که مهلت دو هفته‌ای ایران خوانده می‌شد، پس از آن صورت گرفت که شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا نیز روز پنج‌شنبه از مواضع پیشین کشورش درباره‌ ضرب الاجل دو هفته‌ای برای پاسخگویی ایران عقب نشینی کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که آیا روز شنبه پایان مهلت ایران برای پذیرش یا رد این پیشنهاد است؟ گفت: من روزها را حساب نکرده‌ام. این (تاریخ) به زودی فرا می‌رسد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یک روز پس از نشست ژنو با حضور نمایندگان ۵+۱ و ایران، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا اعلام کرد که اگر ایران ظرف دو هفته پاسخ روشنی را به بسته‌ پیشنهادی ارایه نکند، با "تدابیر تنبیهی" روبه‌رو خواهد شد.

با این وجود مک کورمک نه تنها از اشاره به وجود ضرب الاجل خودداری کرد بلکه در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن پیشنهاد مشوق‌ها را از روی میز برخواهد داشت، گفت که "هیچ نشانه‌ای در این خصوص وجود ندارد."

کد خبر 59496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز