منطقه حفاظت‌شده میشداغ که در حال حاضر تنها زیستگاه آهوان استان خوزستان است در پی تخلیه زباله‌های شهری، به منطقه‌ای آلوده تبدیل شده که انباشت زباله‌ها نه تنها چهره‌ای زشت از این زیستگاه ارزشمند به نمایش گذاشته، بلکه بقای گونه‌های جانوری و گیاهی آن را هم در معرض خطر جدی قرار داده است.

آهوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، فعال محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه شهرداری «بستان» ساله‌هاست زباله‌های شهری را در منطقه حفاظت شده میشداغ تخلیه می‌کند  گفت: این زباله‌ها که عمدتا متشکل از مواد پلاستیکی هستند هر از گاه دچار آتش‌سوزی  و باعث آلودگی هوا می‌شوند. دود حاصل از سوختن این زباله‌ها که تا چندین کیلومتر در هوا پخش می‌شود قطع به یقین حاوی سموم شیمیایی است که سلامت ساکنان و زیستمندان منطقه را به خطر می‌اندازد.

ناصر عبیات، افزود: همچنین از آنجایی که سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی در این منطقه بسیار بالاست شیرابه زباله‌ها به سرعت به آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده و منابع آب مزارع کشاورزی را دچار آلودگی می‌کند.

این فعال محیط زیست یادآور شد: بخش قابل توجهی از زباله‌هایی که به منطقه حفاظت‌شده میشداغ منتقل می‌شوند در دشت امریبی تخلیه می‌شوند. دشتی که در گذشته نه چندان دور چراگاه‌ها آهوان بود اما شرایط نامناسب از جمله تخلیه این زباله‌ها اکنون  چیزی از جمعیت آهوان در این منطقه باقی نگذاشته‌ است.

وی اضافه کرد: بزمجه بیابانی، گکوی انگشت کوتاه ایرانی، گرگ، کفتار راه‌راه، روباه و شعال از شاخص‌ترین گونه‌های جانوری در دشت مریبی هستند که تخلیه زباله‌ها شهری، رفته‌رفته زیستگاهشان را به شرایطی نامناسب دچار کرده است.

عبیات با ابراز تاسف از اینکه دپوی زباله در منطقه حفاظت‌شده میشداغ اتفاق جدیدی نیست و زباله‌های شهری بستان سالهاست که در این منطقه تخلیه می‌شوند گفت: راهکار مدیریت این معضل دشوار نیست. کافی است شهرداری سه هکتار زمین دور از منطقه حفاظت شده میشداغ خریداری کرده و زباله‌ها را در آن دپو کند. البته مطرح کردن این موضوع با شهرداری و پیگیری آن، وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است. با این حال علی‌رغم انتقادات فعالان محیط زیست منطقه مسئولان محیط زیست خوزستان تا کنون اقدامی برای رفع این معضل انجام نداده‌اند.

کد خبر 594831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha