اسمش را پروژه‌های کوچک مقیاس گذاشته‌اند، اما تأثیری که در محله و رفاه اهالی می‌گذارند، کمتر از ساخت یک بزرگراه یا پل نیست.

خیابان شهامت

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل‌امیرانی:  نمونه‌اش بازگشایی خیابان شهامت در محله خانی‌آباد نو شمالی است که منجر به اتصال خیابان‌های شهید برادران شکری و شهید مهدی لطیفی شده است. از ابتدای شکل‌گیری این محله، قرارگیری بخشی از زمین‌های ارتش در خیابان شهامت، سبب قطع ارتباط این ۲ خیابان اصلی منطقه ۱۹ شده بود و اهالی مجبور بودند برای رسیدن به مقصد راه زیادی طی کنند، اما با تملک زمین ارتش به مساحت تقریبی ۴هزار و ۲۰۰مترمربع توسط شهرداری، راه هموار شده و ترافیک این بخش از منطقه را تا حد زیادی کاهش داده است. در این گزارش، اهالی از تأثیر اجرای این طرح برای ما سخن می‌گویند.

خیابان «شهامت» با ترافیک خداحافظی کرد
محمدحسن ابوترابی/ امام جمعه موقت تهران
  • اقدامی مهم و مبارک در منطقه ۱۹

امام جمعه موقت تهران در زمان بهره‌برداری از خیابان شهامت گفت: «بازگشایی خیابان شهامت در این منطقه اقدامی هماهنگ با هزینه نسبتاً محدود محسوب می‌شود که با اجرای آن زمینه افزایش کیفیت زندگی شهروندان منطقه فراهم شده است.» حجت‌الاسلام «محمدحسن ابوترابی» افزود: «اجرای طرح‌های مختلف عمرانی و خدماتی در محله‌ها توسط شهرداری تهران اقدامی مهم و مبارک است که با هدف ارتقای سطح کیفیت شهروندان اجرایی و عملیاتی می‌شود.»
شهردار منطقه ۱۹ هم اجرای این طرح را یکی از مطالبات اصلی ساکنان محله برشمرد که با این اقدام، این محدوده را از بن‌بست خارج کرد. «علی توکلی» گفت: «تخریب این دیوار و خروج خیابان شهامت از بن‌بست با توجه به گره ترافیکی شدید در تقاطع خیابان‌های شهید لطیفی و میثاق شمالی، ضمن اتصال این معبر به رینگ بوستان ولایت اهمیت زیادی در تسهیل‌ تردد خودروها و کاهش ترافیک خیابان‌های اطراف دارد. برای اجرای این پروژه محدوده‌ای به مساحت تقریبی ۴هزار و ۲۰۰مترمربع تملک و پس از یک سال رایزنی با ارتش جمهوری اسلامی ایران و توافق صورت گرفته، دیوار انتهایی خیابان شهامت تخریب و دسترسی خیابان شهید لطیفی به خیابان شهید برادران عبدی و اتصال به بوستان ولایت پس از چند دهه میسر شد.» به گفته شهردار منطقه ۱۹، در این طرح ضمن تعریض خیابان شهامت، ۳۰۰متر جدول و ۴۵۰مترمربع پیاده‌رو ایجاد و ۴۵۶تن آسفالت در مساحتی نزدیک به ۲هزار و صدمترمربع توزیع شد. همچنین در این خیابان مسیر ویژه دوچرخه ایجاد شده است.

خیابان «شهامت» با ترافیک خداحافظی کرد
«محمدعلی جودت»
  • جلوگیری از اتلاف وقت و سوخت خودروها

«محمدعلی جودت» که سال‌هاست در خیابان شهید برادران عبدی ساکن است، می‌گوید: «ساکنان محله خانی‌آباد نو پیش از این برای دستیابی به بزرگراه شهید چراغی و ادامه مسیر به سمت میدان شهید سروری یا بزرگراه شهید نواب مجبور به طی مسافت زیادی بودند و باید از طریق خیابان‌های شهید لطیفی و مهران به این بزرگراه می‌رسیدند. از آنجا که خیابان شهید لطیفی از معابر اصلی منطقه ۱۹ است و همه روزه هزاران خودرو در این خیابان برای رسیدن به محله‌های شریعتی، عبدل‌آباد و نعمت‌آباد تردد می‌کنند، به همین دلیل همیشه ترافیک زیادی در آن جریان دارد. از سوی دیگر همیشه خودروهای زیادی از خیابان‌ها و محله‌های مختلف منطقه وارد خیابان مهران می‌شوند تا از طریق آن به بزرگراه‌های شهید چراغی و شهید نواب برسند. همین موضوع باعث می‌شد رانندگانی که قصد داشتند از طرف محله خانی‌آباد نو به این بزرگراه‌ها دسترسی پیدا کنند، مجبور به طی مسافت در خیابان‌های شلوغ شهید لطیفی و مهران بودند.» وی ادامه می‌دهد: «با بازگشایی خیابان شهامت و اتصال خیابان شهید لطیفی به خیابان شهید برادران عبدی، دیگر راننده‌ها مجبور به طی این خیابان‌ها نیستند و به راحتی به بوستان بزرگ ولایت و بزرگراه‌های شهید چراغی و شهید نواب دسترسی پیدا می‌کنند. این کار از هدررفت وقت و سوخت خودروها جلوگیری کرده است.»

خیابان «شهامت» با ترافیک خداحافظی کرد
«محمدپورعلی»
  •  یک طرح با چند مزیت

«ساکنان محلی و برخی از رانندگان عبوری برای دستیابی به خیابان شهید برادران عبدی که به بوستان بزرگ ولایت و بزرگراه‌های شهید چراغی و شهید نواب منتهی می‌شود، از کوچه‌پسکوچه‌ها تردد می‌کردند که مشکلات زیادی به همراه داشت.» اینها را «محمدپورعلی» به زبان می‌آورد و ادامه می‌دهد: «از آنجا که بخشی از زمین‌های ارتش در میانه خیابان شهامت قرار داشت و خیابان را مسدود کرده بود، راننده‌ها وارد کوچه شهید علی‌اصغر دهقانی می‌شدند. سپس مسیر خود را به کوچه پرستو تغییر داده و با ادامه حرکت در کوچه اسلامی به ضلع شمالی خیابان شهامت وارد می‌شدند. این درحالی است که کوچه‌های دهقانی، پرستو و اسلامی کم‌عرض هستند و تردد خودروها در هرساعت از شبانه‌روز، مشکلات زیادی را برای ساکنان ایجاد کرده بود.» وی ادامه می‌دهد: «بسیاری از اوقات، راننده‌هایی هم که قصد داشتند از خیابان شهید برادران عبدی به خیابان شهید لطیفی وارد شوند

برای رهایی از ترافیک خیابان شهید سیدحمید علوی علی‌آبادی، از این کوچه‌ها برای دستیابی به خیابان شهید لطیفی استفاده و خلاف جهت‌ تردد می‌کردند. به همین دلیل با خودروهایی که از این کوچه‌ها قصد رسیدن به خیابان شهید عبدی داشتند روبه‌رو می‌شدند و بین راننده‌ها درگیری لفظی و فیزیکی ایجاد می‌شد. اکنون با بازگشایی خیابان شهامت، مشکل هر دوطرف حل شده و نه تنها دسترسی از خیابان شهید لطیفی به خیابان شهید عبدی حل شده، بلکه راننده‌ها مجبور نیستند ترافیک خیابان شهید علی‌آبادی را تحمل کنند و از طریق این خیابان وارد خیابان شهید لطیفی می‌شوند.»

خیابان «شهامت» با ترافیک خداحافظی کرد
«احمد حسن‌زاده»
  •  لزوم تغییر مسیر اتوبوس‌ها

«احمد حسن‌زاده» از کاسبان و ساکنان قدیمی خیابان شهید لطیفی است. به خوبی با مشکلات ترافیکی این محدوده آشناست. می‌گوید: «با بازگشایی خیابان شهامت، بخش زیادی از ترافیک این خیابان از بین رفته است و رانندگان مجبور به طی مسافت اضافی برای رسیدن به مقصد نیستند.» به گفته او، با اتصال خیابان شهید لطیفی به خیابان شهید برادران عبدی، طی برخی از مسیرها از ۱۵ دقیقه به کمتر از ۲ دقیقه رسیده است. حسن‌زاده به مشکل دیگری در این محدوده اشاره و عنوان می‌کند: «خیابان شهید لطیفی عرض کم، اما تردد زیادی دارد. این مشکل حد فاصل خیابان میثاق شمالی تا خیابان میعاد شمالی دیده می‌شود که بخشی از آن به دلیل بازگشایی خیابان شهامت حل شده است، اما لازم است مسئولان شهری برای تغییر مسیر اتوبوس‌ها در این محدوده اقدامی انجام دهند. اتوبوس‌هایی که از محله عبدل‌آباد به سمت میدان بهمن حرکت می‌کنند، از خیابان‌های یکطرفه میثاق شمالی و شهید لطیفی استفاده می‌کنند که منجر به شلوغی و ترافیک سنگین در این بخش از منطقه می‌شود. بهتر است مسیر حرکت این اتوبوس‌ها تغییر کند و به جای ورود به خیابان‌های میثاق شمالی و شهید لطیفی، به سمت جنوب منطقه حرکت کرده و از طریق خیابان شهید محمدتقی رحمانی به مقصد برسند.»

خیابان «شهامت» با ترافیک خداحافظی کرد
«لطیف امیری»
  •  سرعت‌دهی به تعریض خیابان لطیفی

«ساکنان محلی و کاسبان پس از بازگشایی خیابان شهامت و مشاهده تأثیر این طرح در کاهش ترافیک معابر، خواستار اجرای طرح تعریض خیابان شهید مهدی لطیفی هستند.» «لطیف امیری» با بیان این جمله می‌گوید: «سال‌هاست در خیابان شهید لطیفی ساکن هستم و در تقاطع خیابان‌های شهامت و شهید لطیفی مغازه‌دارم. همیشه در این خیابان شاهد ترافیک بودیم که خوشبختانه بخشی از این شلوغی با بازگشایی خیابان شهامت از بین رفت، اما همچنان خیابان شهید لطیفی با مشکلی قدیمی دست و پنجه نرم می‌کند. بیش از ۲۰ سال پیش قرار بود این خیابان تعریض شود، بنابراین بخشی از املاک مسکونی و واحدهای تجاری عقب‌نشینی کردند، اما طرح تعریض این معبر هیچ‌وقت به پایان نرسید.

عقب‌نشینی برخی از واحدها هم نه تنها مشکلی را در این خیابان حل نکرده، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی در این محدوده شده و املاک به‌صورت دندانه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند.» وی ادامه می‌دهد: «مالکان خانه‌ها و مغازه‌هایی که در این طرح قرار دارند و هنوز اقدامی برای عقب‌نشینی ساختمان‌های خود انجام نداده‌اند، عنوان می‌کنند مسئولان شهری واحدهای آنها را با قیمت پایین خریداری می‌کنند و به همین دلیل قصد ندارند با آنها همکاری کنند. بهتر است همان‌طور که مسئولان شهری با ارتش برای خرید زمین‌های آنها در خیابان شهامت همکاری و موافقت آنها را جلب کردند، تسهیلات ویژه‌ای هم برای ساکنان خیابان شهید لطیفی در نظر بگیرند تا طرح تعریض این معبر اجرا شود. با این کار تکلیف اهالی هم روشن می‌شود چون نمی‌توانند املاک خود را بفروشند یا نوسازی کنند.»

کد خبر 594805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha