گروهی از معماران آمریکایی قصد دارند کلانشهر دونپورت، در ایالت آیووای آمریکا را از نو طراحی کنند و طی آن مردم را با محیط اطراف خود پیوند دهند. نکته جالب این‌که شهروندان در بازطراحی این شهر مشارکت دارند.

طراحی شهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایمنا، دونپورت آمریکا به زودی عنوان دونپورت ۲۰۳۰ را به خود می‌گیرد، که در آن طراحی پایدار شهری به گونه‌ای انجام خواهد شد که مردم با امنیت خاطر با محیط زندگی خود ارتباط برقرار می‌کنند. معماران برجسته این طرح، بر اقدامات احیای بافت شهری دونپورت و تبدیل آن به مرکزی پویا برای تجارت، سرگرمی و تفریح تمرکز می‌کنند و در واقع حفظ سلامت شهروندان را در اولویت اهداف طراحی شهری قرار می‌دهند. بد نیست بدانید که دونپورت پرجمعیت‌ترین شهر بین مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا و سنت لوئیس در میزوری آمریکا است که از رشد اقتصادی و اجتماعی بسیار مطلوبی برخوردار است. با این حال ساکنان این شهر با چالش‌های زیادی نظیر وقوع سیل‌های شدید، آشوب‌های مدنی و پیامدهای بیماری کووید -۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیران دونپورت، طی ۲۰ سال اخیر، برای بازطراحی شهر اقدامات زیادی انجام داده و البته در این زمینه به دستاوردهایی دست یافته‌اند. با این حال ایده‌ای که اخیراً گروهی از معماران آمریکایی برای احیای آن ارائه داده‌اند علاوه بر گنجاندن طرح‌های پیشنهادی قبلی، تسهیل استفاده شهروندان از فضاهای عمومی را در اولویت قرار می‌دهد. این افراد خلاق، در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ یک نظرسنجی آنلاین در وبسایت شهر برگزار کرده و از شهروندان خواستند ایده‌های خود را در خصوص ایجاد شهر مردم محور ارائه دهند. در نهایت با استفاده از پیشنهادهای مردمی طرحی فراگیر ارائه شد که در آن دستورالعمل‌هایی برای ارتقای فضاسازی و ایجاد پویایی و امنیت شهری در منطقه مطرح شد.

کلانشهری درآمریکا با ایده‌ ساکنانش ازنو ساخته می‌شود | شهرجدید زندگی شهروندانش را دگرگون می کند

استراتژی پیاده‌سازی طرح جدید احیای دونپورت سه مرحله را در بر خواهد گرفت؛ در مرحله اول که احتمالاً بین ۶ تا ۱۸ ماه طول بکشد، مشارکت بین طراحان مختلف، ذینفعان و مقامات ارشد به منظور همکاری بیشتر جهت پیاده‌سازی پروژه شکل می‌گیرد. در این مرحله پروژه‌های کوتاه‌مدت و کم‌هزینه‌ای مانند دیوارنگاری‌ها، ایجاد مبلمان شهری متحرک، ترویج خلق آثار هنری و انجام سرگرمی‌های بیرون از منزل اجرا خواهد شد و به احیای مرکز شهر کمک زیادی خواهد کرد. در مرحله بعدی که پیش بینی شده بین دو تا پنج سال طول بکشد، پروژه‌هایی محلی انجام می‌شود که طی آن ممکن است سازه‌های قدیمی به طور کامل تخریب شود و ساختمان‌های جدید جای آن‌ها را بگیرد. مرحله نهایی که حتی ممکن است اجرای آن، بیش از ۱۰ سال زمان ببرد بر توسعه‌های شهری با مقیاس بسیار بزرگ متمرکز خواهد شد و پارک‌های عظیم، فضاهای عمومی، خیابان‌ها و سواحل بسیاری شکل خواهد گرفت.

معماران آمریکایی برای این که وضعیت زندگی مردم دونپورت را بهبود بخشند و مناطق شهری سالم و ایمنی برای کار و زندگی آن‌ها فراهم آورند یک چهارچوب پنج بخشی را با ۶ موضوع مختلف برای پیاده‌سازی طرح‌های خود ایجاد کرده‌اند.

· آن‌ها در نظر دارند سواحلی پایدار در مقابل رودخانه می‌سی‌سی‌پی به وجود آورند که در آن‌ها، مردم با ایمنی کامل به تفریح و سرگرمی خواهند پرداخت.

· دونپورت به مناطق شهری زیبا و زیست‌پذیری تقسیم خواهد شد که در آن، ساکنان و گردشگران از وضعیت زندگی مطلوبی برخوردار می‌شوند.

· شبکه کارآفرینی فعالی در شهر شکل خواهد گرفت که باعث جذب استعدادهای مختلف و تاجران مشهور آمریکایی می‌شود.

· طراحی مناطق عمومی باعث ایجاد تنوع بسیار بالایی در شهر خواهد شد.

· هویت دونپورت به عنوان شهری پویا و مرکزی برای گردشگری، از نو شکل خواهد گرفت.

معماران آمریکایی پروژه عظیم دونپورت ۲۰۳۰ همچنین در نظر دارند اقدامات دیگری برای حفظ سلامت شهروندان انجام دهند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش فضاهای سبز، پیاده‌راه‌های شهری و مسیرهای دوچرخه‌سواری اشاره کرد. بدون شک، در صورت پیاده‌سازی این پروژه‌ها، مردم برای انجام فعالیت‌های جسمی رغبت بیشتری پیدا می‌کنند که همین امر در بهبود سلامت جسمی و روانی آن‌ها، نقش مهمی ایفا می‌کند.

کد خبر 594640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha