مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

تاکنون گزارش‌های زیادی درباره مزایای پیاده‌روی منتشر شده است و اغلب مردم مطالب مختلفی درباره این موضوع شنیده‌اند به طوری که در برخی فرهنگ‌ها، رابطه پیاده‌روی با سلامتی به ضرب‌المثل تبدیل شده است.

پیاده‌روی

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه «نیویورک تایمز»، روز سه‌شنبه ۶ آوریل، با انتشار گزارشی نوشت، نتایج یک پژوهش علمی نشان می‌دهد، پیاده‌روی نقش مهمی در بهبودی اختلال شناختی و سلامتی مغز و تفکر در سالمندانی که از ضعف حافظه رنج می برند، ایفا می‌کند.

تاکنون گزارش‌های زیادی درباره مزایای پیاده‌روی منتشر شده است و اغلب مردم مطالب مختلفی درباره این موضوع شنیده‌اند به طوری که در برخی فرهنگ‌ها، رابطه پیاده‌روی با سلامتی به ضرب‌ المثل تبدیل شده است مثلا در زبان عربی می‌گویند: «تعشی و تمشی» یعنی شام را بخور و پیاده روی کن، اما یافته‌های این پژوهش، ما را با مزایا و فوایدی آشنا می‌کند که پیشتر از آنها آگاه نبودیم.

طبق پژوهشی که بررسی دادهای آن یک سال به طول انجامید، ۷۰ زن و مرد میان‌سال و مسن با علائم اولیه فراموشی، با پیاده‌روی مرتب و سریع توانستند، درجه شناختی خود را افزایش دهند.

شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند

محققان مرکز پزشکی دانشگاه «تگزاس ساوت وسترن» در دالاس و سایر مراکز و موسسات تحقیقاتی، از شرکت‌کنندگان در این پژوهش خواستند که پس از انجام بررسی‌ها، آزمایشات سلامتی، عملکردهای شناختی و آمادگی جسمانی، فعالیت‌های بدنی بیشتری را آغاز کنند. سپس آنها را دوباره با استفاده از سونوگرافی پیشرفته و سایر تکنیک‌های اندازه‌گیری، سفتی سرخ‌رگ کاروتید که خون را به مغز و مقدار خون جریان یافته به مغز را وارد می‌کند، مورد بررسی قرار دادند.

سرانجام شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، یک مجموعه تمرینات کششی سبک را شروع کردند تا به عنوان یک گروه کنترل فعال عمل کنند و مجموعه دوم شروع به ورزش پیاده‌روی کردند.

سپس محققان از شرکت‌کنندگان خواستند فعالیت خود را حفظ کنند، به طوری که ضربان قلب و تنفس آنها به طور قابل توجهی افزایش یابد. علاوه بر پیاده‌روی سریع، به آنها اجازه ورزش شنا یا دوچرخه‌سواری نیز داده شد.

همه افراد در این دو گروه، سه بار در هفته به مدت نیم‌ ساعت و برای شش ماه متوالی آموزش دیدند. اغلب این افراد پس از طی کردن مراحل اولیه آموزش توانستند حدود پنج جلسه آموزش را تا پایان سال پشت سر بگذارند.

بهبودی حافظه

نتایج حاصله از بررسی داده‌ها در آزمایشگاه، نشان داد کسانی‌که مرتب ورزش کردند، مشکل سفتی عروق کاروتید آنها به طور قابل توجهی رفع شد و جریان خون به مغز آنها افزایش یافت.

مهم‌ترین نتیجه این آزمایش این بود که عملکرد آنهایی که پیاده‌روی می‌کردند، در برخی آزمون‌های مهارتی مربوط به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، بهتر از گروهی دیگری که تمرینات کششی سبک را انجام دادند بود.

از دیگر نتایج مهم این پژوهش این بود که هر دو گروه توانستند امتیازات درجه آزمون حافظه و تفکر را با کمی اختلاف، افزایش دهند.

پیاده‌روی سریع برای مدت طولانی‌تر

در پایان آزمایش، محققان به این نتیجه رسیدند که پیاده‌روی سریع در مدت زمان طولانی‌تر، در مقایسه با شرکت‌کنندگان گروه اول که فقط تمرینات کششی سبک انجام می‌دهند، باعث افزایش قدرت شناختی بیشتر و کاهش کمتر ضعف حافظه می‌شود.

پروفسور «رونگ چانگ»، استاد علوم اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت وسترن دالاس که رهبری این پژوهش جدید را بر عهده داشت، اظهار داشت، احتمالاً بیش از یک سال طول می‌کشد تا بهبود جریان خون در مغز، به بهتر شدن قدرت شناختی تبدیل شود.

منبع: العربیه

کد خبر 594526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha