نایب‌رئیس مجلس دهم گفت: قطع رابطه ما با آمریکا به نفع اسرائیل است. ما باید توازنی در رابطه با غرب و شرق درست و میان اروپا و آمریکا از یک‌طرف و چین و روسیه از طرف دیگر توازن برقرار کنیم.

علی مطهری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از جماران، با نزدیک شدن به انتخابات، اشخاص بیشتری پا به عرصه کاندیداتوری می گذارند و وعده های مختلفی سرمی دهند. شاید گفت و گو با کسانی که تا این لحظه برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده اند بتواند پاسخگوی دست کم بخشی از پرسش هایی باشد که افکار عمومی نسبت به آنها مطرح می کنند.

در این میان، به سراغ علی مطهری یکی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات آتی رفته و نظر او را درباره برخی مسائل جاری کشور جویا شدیم. 

 بخش‌هایی از این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

آقای دکتر مطهری، با توجه به اینکه خبر کاندیداتوری شما در ماه های اخیر منتشر شد، ابتدائا بفرمایید که اصلا چرا کاندیدا شدید و چه برنامه هایی برای ادامه این راه دارید؟

یکی از دلایل کاندیدا شدنم شرایط ویژه کشور است. به نظرم در انتخابات آینده نیاز به مشارکت بالایی داریم و شرایط به گونه‌ای است که فکر می‌کنم من نسبت به کسانی که تاکنون اعلام کاندیداتوری کرده‌اند برتری دارم. احساس می‌کنم کشور نیازمند برخی اصلاحاتی است که از سایر کاندیداها برنمی‌آید.

ممکن است آنها در برخی جهات از من قوی‌تر باشند اما باید یک ویژگی‌های شخصیتی در کاندیداها وجود داشته باشد که کاستی‌ها برطرف شود. لذا در این دوره احساس کردم که زمان مناسبی است برای اینکه وارد عرصه شوم. لازم دیدم که خود را در معرض رأی مردم بگذارم و به هرحال تصمیم‌گیر نهایی آنها هستند.

باید در حوزه‌های اقتصادی و تجاری میان طرف های مقابل خود رقابت ایجاد کنیم

اینکه چه برنامه‌هایی دارم، به طور اجمال عرض می‌کنم. معتقدم که ما باید در سیاست خارجی خود تغییراتی اعمال کنیم و روابط خود با دنیا را بهبود ببخشیم.

باید از انزوای سیاسی خارج شویم و روابط خود با غرب را اصلاح کنیم و به فکر ترمیم روابط با کشورهای عربی و اسلامی باشیم. امروز به نوعی از روابط جهانی برکنار هستیم و این بسیار به ضرر ماست. اینکه ما تنها با چند کشور روابط نزدیک داشته باشیم و ۸۰ درصد مبادلات تجاری‌مان تنها با ۶ کشور باشد، بسیار خطرناک است. این باعث می‌شود که منافع مردم ما در نظر گرفته نشود.

ما باید در حوزه‌های اقتصادی و تجاری میان طرف های مقابل خود رقابت ایجاد کنیم. باید بین غرب و شرق و اروپایی‌ها و روسیه و چین و سایر کشورهای قدرتمند آسیایی مثل هند و اندونزی و مالزی رقابت ایجاد کنیم. همین طور باید کشورهای همسایه را جدی گرفته و ارتباط نزدیک‌تری با آنها داشته باشیم.

در ۸ سال اخیر که آقای روحانی رئیس جمهور بودند و شما نیز در مجلس حضور داشتید، دست‌کم بخش قابل توجهی از مردم دنبال تحقق وعده‌هایی بودند که از سوی رئیس جمهور داده شده بود. اما به هر دلیلی بخش قابل توجهی از آن وعده‌ها محقق نشد. به نظر شما شرایط اعتماد مردم به وعده‌هایی که کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات آتی می‌دهند، چگونه خواهد بود؟

ببینید، کارنامه هرکس مختص به خودش است. اینکه تصور شود اگر فردی نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند، پس فرد دیگری هم که وعده می‌دهد نمی‌تواند عمل کند حرف درستی نیست. تحقق وعده‌ها بیشتر به شخصیت افراد و شرایط هر دوره‌ای بستگی دارد. البته آقای روحانی در یک جاهایی عقب نشینی کرد و نباید چنین می‌کرد. ایشان اجازه دخالت برخی نهادها در کارها را داد و یک جاهایی باید اقتدار دولت را حفظ می‌کرد و این کار را انجام نداد.

مثلا در همان زمانِ معرفی وزرا در ابتدای کار دولت دوازدهم با اینکه ایشان رای خوبی داشت و حدود ۲۴ میلیون رای آورده بود می‌توانست مستقل عمل کند اما تلاش کرد لیست کابینه را پس از رضایت نهادهای مختلف به مجلس بفرستد و همین باعث شد گاهی انتخاب‌های درجه دهم و حتی بیستم او به مجلس فرستاده شوند. در حالی که ایشان باید انتخاب‌های نخست خود را به مجلس می‌فرستاد.

شما جزو افرادی بودید که در دوران نمایندگی بارها به لزوم رفع حصر اشاره کرده‌اید و حتی مورد تعرض طیفی هم قرار گرفتید که مخالف برداشته شدن حصر هستند. شما در قامت نماینده مردم در چه سطحی توانستید این موضوع را با رهبری در میان بگذارید که آیا اصلا ایشان موافق تداوم حصر هستند یا اینکه مخالفند؟

در صحبت‌های خودم از سال ۸۸ تا امروز، زیاد درباره این موضوع صحبت کرده‌ام، چه در نطق‌هایی که در مجلس داشتم چه در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها به این موضوع پرداخته‌ام. من از ابتدا حصر را خلاف قانون اساسی می‌دانستم. یعنی می‌گفتم شاید شورای عالی امنیت ملی در شرایطی خاص که کشور دچار آشوب شده بتواند چنین تصمیمی بگیرد و برای اینکه فضا را آرام کند رهبران این حرکت را برای مدتی در حصر قرار دهد. در سایر کشورها نیز این اتفاق می‌افتد.

ولی معتقدم این تصمیم مختص همان محدوده زمانی آشوب‌هاست و زمانی که کشور به حال عادی برگشت تعیین تکلیف مسئله بر عهده قوه قضاییه است. این قوه بعد از آن حوادث اگر معتقد بود که اینها مجرم هستند باید دو طرف را احضار و محاکمه علنی می‌کرد و پرونده را می‌بستند.

شخصا معتقدم به این دلیل که در سال ۸۸ دو طرف خطاهایی داشتند باید دو طرف ماجرا محاکمه می‌شدند. این را من بارها گفته‌ام. می‌خواستیم هرطور شده این امر محقق شود تا باب نشود که افراد را بدون اینکه دادگاهی تشکیل شده باشد مجازات کنند. ولی موفق نشدیم.

اگر نیاز به عذرخواهی است طرف مقابل هم باید عذرخواهی کند

چرا موفق نشدید؟ مانع راه چه بود؟ با توجه به پیگیری‌های شما و سایر اشخاص، چرا پرونده سال ۸۸ همچون یک غده جراحی نشده باقی مانده است؟

یک فکر در این میان وجود دارد و آن این است که برخی می‌گویند اینها بدون توبه و عذرخواهی نباید آزاد شوند چون موجب تضعیف نظام می‌شود؛ در صورتی که اگر نیاز به عذرخواهی است طرف مقابل هم باید عذرخواهی کند. ضمن این که ممکن است محصوران معتقد باشند که خطایی نکرده‌اند. به هرحال اگر برخی معتقدند که آنها خطایی کرده‌اند حصر خانگی ده ساله برای مجازات آنها کافی است.

عده‌ای نیز فکر می‌کنند که اگر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد محاکمه شوند و دوباره بحث‌های مربوط به آن دوره زنده شود، ممکن است کشور دچار تنش شود.

به هرحال متولیان امر فکر می‌کنند که این شیوه به نفع نظام است در حالی که من برعکس فکر می‌کنم. البته بعضی‌ هم کلا به شکل دیگری فکر می‌کنند و می‌گویند اینها مستحق اعدام هستند و ما داریم در حق‌شان لطف می‌کنیم. اگر دادگاهی به صورت علنی برگزار می‌شد تا آنها هم حرفهایشان را بزنند  به نظرم بسیاری از ابهامات، روشن و این پرونده بسته می‌شد.

باید رابطه با آمریکا را برقرار کنیم

درخصوص سیاست خارجی، شما به مسائلی در ابتدای این مصاحبه اشاره کردید. به نظرتان در خصوص روابط منطقه‌ای، تعاملی که ما باید با دنیا داشته باشیم و راهبردی که باید تعیین کنیم، جمهوری اسلامی در دهه پنجم خودش باید چه راهبردی را اتخاذ کند؟
 

به نظرم ما باید بعد از اینکه در رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام پیش رفتیم، رابطه با آمریکا را برقرار کنیم. این رابطه بی جهت قطع شده و از اول انقلاب نیز قرار بر قطع دائمی رابطه نبوده است. متاسفانه یک کار خطایی انجام شد و به اینجا رسیدیم. رابطه باید برقرار باشد و مسائلی که ما در خصوص انتقام شهادت سردار سلیمانی داریم به جای خودش. در اینکه باید انتقام این جنایت  گرفته شود بحثی نیست ولی این موضوع منحصر به ایران نیست و مربوط به کل مسلمانان دنیاست. یعنی سردار سلیمانی متعلق به کل دنیای اسلام است و ممکن است مثلا یک مسلمان آفریقایی انتقام خون او را بگیرد.

باید توازنی در رابطه با غرب و شرق درست کنیم

بنابراین نباید این مساله را مانع قرار دهیم. باید این کار انجام شود. قطع رابطه ما با آمریکا به نفع اسرائیل است. ما باید توازنی در رابطه با غرب و شرق درست کنیم. باید میان اروپا و آمریکا از یک طرف و چین و روسیه از طرف دیگر توازن برقرار کنیم. همچنین با کشورهای قدرتمند اقتصادی آسیایی نظیر هند و اندونزی ارتباط بیشتری برقرار کنیم.

نباید تنها به چین و روسیه وابسته باشیم. همین قرارداد ایران و چین هم اگر بخواهد منحصر به چین شود خوب نیست ولی اگر همزمان شامل کشورهای دیگر هم بشود می‌تواند مفید باشد. ما باید مذاکراتی مستقیم و بدون حضور آمریکا و اروپا و غیر اینها با کشورهای همسایه و دنیای اسلام نظیر عربستان و امارات و بحرین و کویت و مصر و اردن داشته باشیم. یعنی چه که با همه قهریم و تنها با حزب الله ارتباط داریم؟ حتی ما می‌توانیم بازار مشترک اسلامی ایجاد کنیم. عربستان می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند، ما نیز می‌توانیم در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم.

در زمان مرحوم آیت الله هاشمی این ارتباط به حدی نزدیک شده بود که ملک عبدالله می‌آمد ایران، می‌رفت منزل آقای هاشمی یا وقتی هیأت ایرانی به آنجا می‌رفت چه استقبال خوبی صورت می‌گرفت و این امر می‌رفت که مشکلات منطقه را حل کند ولی بعد از آن این سیاست به درستی دنبال نشد.

کد خبر 594304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha