مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای صدور حکم شهید برای آتش‌نشانان حادثه پلاسکو، سازمان آتش‌نشانی موظف به ارسال درخواست اولیه است.

احمد مسجدجامعی در بازدید از محله لاله‌زار و اطراف پلاسکو؛

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سعید اوحدی درباره تأخیر در شهید محسوب شدن یا احراز شهادت آتش‌نشانان حادثه پلاسکو گفت: در زمینه شهید تلقی شدن نیروهای مختلف در حوادث، بحران‌ها یا هر رویداد دیگری، مرحله دوم احراز شهادت بر عهده بنیاد شهید است. در واقع مرحله اول این مسئولیت مربوط به سازمانی است که قرار است نیروی زیرمجموعه آن به عنوان شهید تلقی شوند. بر اساس قانون، هر سازمانی که نیروهای خود را در عملیات‌ها یا غیره از دست داده و درخواست شهید یا شهید خدمت تلقی شدن آنها را دارد، باید احراز اولیه را انجام دهد و سپس پرونده را برای تأیید و بررسی به بنیاد شهید ارجاع دهد.

رئیس بنیاد شهید ادامه داد: به‌عنوان مثال شهدای ناجا ابتدا یگان مربوطه نیروی انتظامی اقدامات اولیه و درخواست احراز شهادت را انجام می‌دهد و سپس پرونده مذکور تحت پیگیری بنیاد شهید قرار می‌گیرد. در خصوص شهدای سلامت نیز به‌همین روال است و برای احراز اولیه آنها کمیته‌ای به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شد و پس از تأیید این کمیته پرونده‌ها به بنیاد شهید می‌آید.

وی درباره شهدای پلاسکو نیز توضیح داد: در خصوص شهدای حادثه پلاسکو نیز ابتدا باید موضوع حکم شهید خدمت آنها در مجموعه و سازمان ذی‌ربط آنها یعنی سازمان آتش نشانی، شهرداری، وزارت کشور یا هر سازمان مربوطه دیگر تأیید و مراحل قانونی آن طی شود و سپس تصویب آئین نامه‌ها و تاییدیه حکم شهید خدمت، به بنیاد شهید می‌آید تا مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس بنیاد شهید در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون درخواستی از سوی سازمان آتش نشانی برای شهید محسوب شدن این عزیزان ارسال شده یا خیر، عنوان کرد: تا به امروز هیچ پرونده در این زمینه در اختیار بنیاد شهید قرار نگرفته است. وقتی پرونده آتش‌نشانان حادثه پلاسکو پس از تصویب در سازمان آتش‌نشانی به بنیاد شهید ارسال شود، بنیاد موظف به ارائه خدمات لازم است.

با وجود گذشت چند سال از حادثه پلاسکو، هنوز آتش‌نشانانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند به عنوان شهید خدمت محسوب نشده و بلاتکلیف هستند.

کد خبر 594285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha